• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Jo0982

Smilla75.

Min partner ansökte 22 januari 2017 - om jag som referensperson svarar på svarsenkäten den 3 februari 2017. Omfattas vi av nya lagen då gällande bostadsstorlek?

• Smilla75

[quote=77351383][quote-nick]Jo0982 skrev 2017-01-27 13:55:47 följande:[/quote-nick]

Smilla75.

Min partner ansökte 22 januari 2017 - om jag som referensperson svarar på svarsenkäten den 3 februari 2017. Omfattas vi av nya lagen då gällande bostadsstorlek?

[/quote

Ja det gör ni.

• Badi

Hej Smillla75 !
    jag hoppas att du svara mig
    jag  ansökte  familjeåterförening till min fru i 17 Oktober 2014 och vi fick inget beslut  vi väntade 28 månader till nu , mitt ärende var i Malmö och varj gång jag ringer min handläggare hon sag vänta du ska gå för extra utredning jag vet inte varför.
    har skickat  alla document som de behövs .
    jag reste utomland och träffade min fru på semester och jag har skickat till dem allt bilder flygplan tickets, chat histori, passports stamp,   men ingenting händer .
    jag och min fru är gift från 2012 och hon är i Syrien nu lider äv krigt värj dag
    föra vekan de har flyttat mitt ärende till växjö därför jag bo i Oskarshamn och det är närmaste enheten till mig ,jag ringd växjö de sa finns inte handläggare nu du ska vänta.
    vad kan man göra ? och värför de gör så 28 månader är inte kort tid finns några som ansökt 1 år efter mig och de fick beslut .
    jag har fast jobb och har lägenhet med 2:an och kök också.

Tack!

• Anonym (Undrarrr)
    lolita bunny skrev 2017-01-27 08:50:44 följande:

hej (Undrarrr)

som jag har förstått att om din bostad är tillräcklig stor så din partner kan komma så är det inga problem huvudsaken är att du även kan försörja dig. dom kanske behöver även se någon typ av kontrak där det visar att du bor hos dina föräldrar. men storleken på bostaden är dom ute efter. hoppas mitt svar har hjälpt dig =)

Jag kommer inte ha några problem att försörja båda oss, det är bara att jag är smått nervös ang det med bostad, för att jag är inte är så sugen för att köpa en lägenhet än, och hitta en hyreträtt är nästan omöjligt i min stad just nu. Så därför hade de varit bäst om dem hade accepterat att jag delar ett hus med min förälder, och min partner och jag kommer att ha gott om plats på övervåningen.

De angående kontrakt, skulle jag inte kunna skapa ett kontrakt tillsammans med min förälder och hyra halva huset? Som jag har förstått accepterar dem 2: hands kontrakt.

Hoppas verkligen inte dem nekar min partner, hade varit katastrof för oss.

• Smilla75

[quote=77353603][quote-nick]Badi skrev 2017-01-28 05:04:31 följande:[/quote-nick]

Hej Smillla75 !

jag hoppas att du svara mig

jag  ansökte  familjeåterförening till min fru i 17 Oktober 2014 och vi fick inget beslut  vi väntade 28 månader till nu , mitt ärende var i Malmö och varj gång jag ringer min handläggare hon sag vänta du ska gå för extra utredning jag vet inte varför.

har skickat  alla document som de behövs .

jag reste utomland och träffade min fru på semester och jag har skickat till dem allt bilder flygplan tickets, chat histori, passports stamp,   men ingenting händer .

jag och min fru är gift från 2012 och hon är i Syrien nu lider äv krigt värj dag

föra vekan de har flyttat mitt ärende till växjö därför jag bo i Oskarshamn och det är närmaste enheten till mig ,jag ringd växjö de sa finns inte handläggare nu du ska vänta.

vad kan man göra ? och värför de gör så 28 månader är inte kort tid finns några som ansökt 1 år efter mig och de fick beslut .

jag har fast jobb och har lägenhet med 2:an och kök också.

Tack!

Det är extremt lång tid. Det finns inte många ärenden kvar från 2014. I ditt fall ska du utredas närmare. Förmodligen pga misstanke om skenäktenskap. Varför kan jag bara gissa kring. Kanske inte gemensamt språk, inte träffats under väntetiden (behövs förstås ej då Syrien är ett land i krig), stor åldersskillnad, du har tagit hit en partner tidigare, ni har inte mkt kännedom om varandra. Lycka till o ring ofta samt jo-anmäl.

• John20008

Hej Smilla,

Jag ser att du refererar till att utsättas för extra utredning kan en stor åldersskillnad vara ett skäl. 

Min fru är 35 år och jag som referensperson i Sverige är 25 år - finns dock barn med i ansökan också.

Är detta skäl för extra utredning?

Vi har rest tillsammans och besökt varandra åtskilliga gånger som vi även har skickat in bevis på i ansökan.

• Smilla75
    John20008 skrev 2017-01-30 10:48:47 följande:

Hej Smilla,

Jag ser att du refererar till att utsättas för extra utredning kan en stor åldersskillnad vara ett skäl. 

Min fru är 35 år och jag som referensperson i Sverige är 25 år - finns dock barn med i ansökan också.

Är detta skäl för extra utredning?

Vi har rest tillsammans och besökt varandra åtskilliga gånger som vi även har skickat in bevis på i ansökan.

Du ska inte bli orolig, det är en av flera omständigheter som kan göra att Migrationsverket tittar mer noggrant på ärendet. Åldersskillnad är absolut inte skäl för avslag och såvitt inte berättelserna går isär osv leder det inte till fördjupad utredning. 10 år är inte heller en stor åldersskillnad.
  • ls80

Mycket intressant angående nya bostadskraven. Undrar hur många som hann uppgradera med ett extra rum för ansökningens skull? Jag hade en etta med öppen planlösning som jag nu bytt ut mot en tvåa... Får väl passa på att skaffa ett barn under handläggningstiden för att få valuta för uppgraderingen!

• Lhms77

Hej

Har en fråga ang min sambo som sökt asyl från Irak. Han har tidigare haft arbetstillstånd i Sverige men det förnyades inte och han fick beslut om utvisning i januari -15. Vi har ett barn ihop och väntar ett till. Jag är svensk och vår dotter svensk medborgare. Nu har Migrationsverket kontaktat hans advokat och sagt åt honom att min sambo måste förnya sitt Irakiska pass som gått ut. Enligt advokaten är detta positivt då han menar på att om Migrationsverket tänkt besluta om avslag skulle det inte vara viktigt att hans pass förnyades. Stämmer detta verkligen, att vi ska se detta som något positivt? Är så rädd för att han ska utvisas!

• Smilla75
    Lhms77 skrev 2017-01-31 00:10:58 följande:

Hej

Har en fråga ang min sambo som sökt asyl från Irak. Han har tidigare haft arbetstillstånd i Sverige men det förnyades inte och han fick beslut om utvisning i januari -15. Vi har ett barn ihop och väntar ett till. Jag är svensk och vår dotter svensk medborgare. Nu har Migrationsverket kontaktat hans advokat och sagt åt honom att min sambo måste förnya sitt Irakiska pass som gått ut. Enligt advokaten är detta positivt då han menar på att om Migrationsverket tänkt besluta om avslag skulle det inte vara viktigt att hans pass förnyades. Stämmer detta verkligen, att vi ska se detta som något positivt? Är så rädd för att han ska utvisas!

Han bör få ett tidsbegränsat tillstånd. Då måste passet vara giltigt under hela giltighetstiden. Annars hade han inte ombetts förlänga tiden.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid