• VeronikaK

Hur gör ni med hämtning och lämning?

Är lite nyfiken på hur andra får det att gå ihop med hämtning och lämning samt jobb. den som vill får gärna svara på min minienkät. :)

1. Vilka tider har ni för hämtning och lämning?

2. Vem av er hämtar och lämnar vilka dagar? (Om ni är två föräldrar förstås)

3. Jobbar ni heltid eller deltid?

• Svar på tråden Hur gör ni med hämtning och lämning?
  • Fenna

1) Vi lämnar kl 8 och hämtar kl 17.

2) Vi turas om, ibland lämnar/hämtar min man både mig och sonen. Vi har förskola via mitt jobb så jag har två minuter dit. På fredagar hämtar vi tidigare om det går.

3) Vi jobbar heltid och lite övertid, men för min del bara när det verkligen behövs. Vi bor i Tyskland och tyvärr ligger de rätt långt efter Sverige när när det gäller möjlighet att kombinera jobb och familj. Jag hade tex lätt kunnat jobba 7-4 med mina arbetsuppgifter, men är rädd att folk skulle börja prata då man helst ska sitta kvar till åtminstone 6 (när man kommer spelar mindre roll). Att börja senare är dock inget alternativ då förskolan vill att vi lämnar vid 8.

• LuckyLips

Barnen lämnas mellan 9-9.30 och hämtas vid 15-15.30. Pappan lämnar mån och tis. Jag ons och tors. På fredagar lämnar vi tillsammans. Vi försöker hämta de tillsammans varje dag.

Jag går i skolan fulltid och pappan har heltidsjobb som bartender.

• modsey
    VeronikaK skrev 2014-01-28 10:26:13 följande:

Är lite nyfiken på hur andra får det att gå ihop med hämtning och lämning samt jobb. den som vill får gärna svara på min minienkät. :)

1. Vilka tider har ni för hämtning och lämning?

2. Vem av er hämtar och lämnar vilka dagar? (Om ni är två föräldrar förstås)

3. Jobbar ni heltid eller deltid?

1. Lite olika men 8 eller 9 är det vanligaste, oftast 9-
    Hämtar 3 eller 4 oftast.
    2.vi turas om och den som har mest tid på morgonen lämnar och den som slutar först hämtar.
    3. heltid
  • hannis

Vi lämnar/hämtar olika varje dag beroende på mitt schema.

Alt 1 Maken lämnar 8.00. Jag hämtar mellan 15 och 16.

Alt 2 Jag lämnar 10.00. Maken hämtar 17.00

Alt 3 Jag lämnar kl 9 och hämtar kl 15.

Detta är när vi båda jobbar heltid. Lediga dagar 1-2 grr/vecka eftersom jag jobbar helger.

• Linastrumpan

Jag lämnar den lilla på förskola 06.30, den stora på fritids 06.40, hämtar lilla 15.15-15.30 och den stora 15.30-15.45

Arbetar 85% , är ensam förälder

• snizy

Ledig torsdagar. Har barnen på varsin förskola. Nu har jag ett annat schema än i höstas, så barnen har fått några enstaka dagar som är kortare....
    För den äldsta 4 år. Mån och fredagar rullar 3 veckorsschema 6:45-15:00/ 6:55-17:30/ 7:30-17:15. (Fredagar kan min man dock hämta något tidigare ibland).
    Tis 7:30-17:15. Ons 6:55-17:30.
    2 åringen mån och fre 7:15-15:30/7-17/ 8-16:45. Tis 8-16:45, Ons 7-17.

Antingen lämnar jag båda och min man hämtar båda. När jag jobbar mellanpass lämnar vi varsin och jag hämtar båda, nån fredag har vi båda lämnat varsin och hämtat varsin. När jag är tidig lämnar min man och jag hämtar.
    Det här är deras schema, så det är lite mariginal i tiden... Det är ca 10 min promenad mellan förskolorna (i avslappnad takt)

• Blondina

1: Lämnar ca 07:10 hämtar ca 16:00

2: till 99% alltid jag som hämtar och lämnar, mycket tack vare att jag har 10 min till jobbet.

3: båda jobbar heltid.

Farmor och farfar brukar vilja ha barnen minst en gång i veckan och då hämtas de ca kl 14.

• Qaroliine

Min dotter går 9.30-14.30 och är ledig på onsdagar.
    Jag hämtar och lämnar.
    Jag jobbar deltid kväll/natt och är alltid hemma på dagarna.

Tilde 101221
  • Catti41

Vi jobbar heltid båda och har ramtid på förskolan mellan 0730 och 1730. Oftast lämnar vi runt 8.30 och lämnar dagis 1615. En kväll i månaden går han till 17.15. Då lämnar vi oftast senare.
    Ofta beror lämningstiden på när sexåringen vaknar. Vaknar han 6 är vi ofta på förskolan vid halv åtta. Vaknar han senare sladdar vi in halv nio. De vill att man kommer till nio.
    Den som lämnar på förskolan är också den som hämtar. (Och har bilen) oftast lämnar och hämtar jag tisdag och torsdag. Sambon onsdag och fredag och måndagarna den som har lust.
    Vab delar vi på men just nu har jag börjat ett nytt jobb så jag slipper vabba ett tag.

• I969

Vår minste är snart 5 år, vi lämnar honom 9 och hämtar 16. Jag arbetar 75% och min man är egenföretagare så det blir allt mellan jättemycket och lite mindre jobb där. Vår äldste gick längre dagar i den åldern och jag tycker själv att det är ganska bra på förskolan före 8 och efter 16, mycket lugnare. Så vår lille går ju de mest intensiva timmarna... Men det är de tider som funkar för våra jobb.

Svar på tråden Hur gör ni med hämtning och lämning?