• VeronikaK

Hur gör ni med hämtning och lämning?

Är lite nyfiken på hur andra får det att gå ihop med hämtning och lämning samt jobb. den som vill får gärna svara på min minienkät. :)

1. Vilka tider har ni för hämtning och lämning?

2. Vem av er hämtar och lämnar vilka dagar? (Om ni är två föräldrar förstås)

3. Jobbar ni heltid eller deltid?

• Svar på tråden Hur gör ni med hämtning och lämning?
  • Alexi

Mandelskorpan: vi har flex och går omlott (en börjar kl 07) och jobbar deltid båda två (87 procent), och våra barn går ändå ca 7.30-15.30, det är därför jag inte fattar hur andra som jobbar heltid får ihop kortare tider på dagis plus heltidsjobb... Vi har relativt lång restid (45-60 min enkel) men ändå.

• Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 08:07:08 följande:
    Mandelskorpan: vi har flex och går omlott (en börjar kl 07) och jobbar deltid båda två (87 procent), och våra barn går ändå ca 7.30-15.30, det är därför jag inte fattar hur andra som jobbar heltid får ihop kortare tider på dagis plus heltidsjobb... Vi har relativt lång restid (45-60 min enkel) men ändå.
    När barnen var små jobbade jag ca 6-14. 37h = heltid på det jobbet, tog som regel kort lunch med matlåda. Barnen gick 9-15 då. Men det är väl svårt om båda har 40h vecka.

En del kompisar har någon annan som hämtar en dag/vecka så att båda kan jobba på kanske till framåt 18. Då får man ju några fler timmar den dagen. Man får trixa o fixa lite.....

7.30-15.30 är väl helt OK tider? Vill ni gå upp till heltid?
  • Alexi

Ja det är helt ok tider men vi vill nog helst inte jobba deltid i tio år till, det kostar ju så mycket pengar och vi gör ju båda två samma jobb som om vi jobbade deltid. Vi har båda två 40-timmarsvecka. Men jag förstår inte hur vi ska kunna gå upp på heltid så småningom och ändå ha hyfsat vettiga tider, därav att jag inte får ihop hur andra gör.

• 1978

Barn drygt 2,5 år. Lämnar 8:30. Hämtar 15:45.

Normalt lämnar pappan, mamman hämtar. Nu när det är ett småsyskon på gång kan mamman inte gå, så pappan fixar rubbet. Vi jobbar båda 75 procent och planerar att göra det i måååånga år till.

• Mandelskorpan
    Alexi skrev 2014-03-05 08:17:52 följande:
    Ja det är helt ok tider men vi vill nog helst inte jobba deltid i tio år till, det kostar ju så mycket pengar och vi gör ju båda två samma jobb som om vi jobbade deltid. Vi har båda två 40-timmarsvecka. Men jag förstår inte hur vi ska kunna gå upp på heltid så småningom och ändå ha hyfsat vettiga tider, därav att jag inte får ihop hur andra gör.

Nä 10 år verkar ju lite tufft....... :-P

Kan ni skjuta arbetstiderna så att en börjar extra tidigt och en istället jobbar lite senare? Äter barnen frukost på dagis/fritids? Om inte så kan man ju överväga det - då går det snabbare på morgonen. Kanske finns det någon tonåring/granne/släkting/annan förälder som kan ta hem barnen en dag/vecka och ha dem ett par timmar?
  • 1978

Vi jobbar 6 timmar/dag, kan tilläggas (istället för en dag ledigt). Detta för att slippa vardagsstress. Familjen äter frukost tillsammans i lugn o ro och vi turas om att laga kvällsmat under tiden den andre umgås med barnet, så slipper den som lagar ha ett hungrigt argt barn hängande i byxbenen...

• Cornellia

1. Vilka tider har ni för hämtning och lämning?
    Lämnar mellan 7-7.30. Hämtar 15.30.

2. Vem av er hämtar och lämnar vilka dagar?
    Det varierar beroende på hur det ser ut på jobben, men oftast så är det en som lämnar, och den andra hämtar.

3. Jobbar ni heltid eller deltid?
    Heltid. De dagar man hämtar blir det att gå till jobbet tidigt, och de dagar man lämnar blir lite längre på jobbet.

• Naaw

Vi jobbar heltid båda två (fast jobbar även en del helger, kvällar etc). Barnen brukar lämnas av mig vid 9.30 och pappan eller mormor hämtar vid ca 14-15. De har även ledigt vissa dagar om någon av oss har en ledig vardag eller om far- eller morföräldrar vill hitta på nåt kul.

• Alexi

Vi har ju skjutit på tiderna så att en jobbar 7-14.30 (och tidigare än så är svårt att gå från jobbet pga alla möten) och en jobbar ca 9-16.30. Och just för att man behöver vara tillgänglig på jobbet också gör att man inte kan jobba för konstuga tider. Plus att vi skulle vara vrak om vi gick upp 05 ofta, det går inte.

Frukost på dagis har vi valt bort, då måste de vara där redan 07.15 och jag tycker det är bra att de äter hemma.

De trivs ju på dagis så att någon barnvakt skulle hämta ser jag inte riktigt poängen med. Det är ju oss föräldrar man vill ge dem tid med.

• Lovizas Mamma

Jag jobbar skift 75% och han skift 100%+ eget företag
    Den som börjar senast lämnar och den som slutar tidigast hämtar. Tiderna varierar väldigt men oftast är det 6,45-14,30 eller 12,30-15,30
    Helgerna är det jag som lämnar antingen fredag kväll eller lördag morgon och jag hämtar söndag eftermiddag

Svar på tråden Hur gör ni med hämtning och lämning?