• Mamori

Fråga till er som fött två barn vaginalt

Hur mycket kortvariga skador/bestående men fick ni vid andra förlossningen jämfört vid den första?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-20 18:51
    'Ungefär lika mycket' gäller oavsett om ni inte fick några problem alls eller om ni fick mycket, huvudsaken är att det var lika båda gångerna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fråga till er som fött två barn vaginalt
  • isolande
    Det vackraste skrev 2014-02-28 11:20:09 följande:
    [quote=72634410][quote-nick]isolande skrev 2014-02-28 09:13:57 följande:[/quote-nick]Med första sydde jag ett stygn, med andra inte en skråma. Kan fortfarande 1 år efter andra FL känna tyngdkänsla om jag är kissnödig och hoppar/springer. Efter första FL hade jag ansträngningsinkontinens i kanske 10 månader efteråt.[/quote Tränar du bäckenbottenmusklerna med knipkulor? För mig funkar de suveränt!
    Jag tycker jag kniper och tränar, men det blir liksom aldrig som förut.... Har frågat min man om han tycker jag är slappare vid sex men han bara skrattade och sa nej, verkligen inte!

Har faktiskt funderat på att köpa knipkulor ändå Glad. Har du nåt bra tips på internetbutik och vilken variant som är bra?
  • k girl

Vid första förlossningen fick jag sy fler stygn, jag fick också en rätt stor blödning bakom stygnen som infekterades och som gjorde att jag hade ont i flera månader efter förlossningen. 

Efter andra förlossningen fick jag sy två stygn och hade noll problem med att gå på toa efteråt. 

• Det vackraste
    isolande skrev 2014-02-28 11:35:14 följande:
    Jag tycker jag kniper och tränar, men det blir liksom aldrig som förut.... Har frågat min man om han tycker jag är slappare vid sex men han bara skrattade och sa nej, verkligen inte! Har faktiskt funderat på att köpa knipkulor ändå . Har du nåt bra tips på internetbutik och vilken variant som är bra?

Ja smartballs som jag skrev ovan. Om de finns kvar, var några år sen jag köpte dem. Annars finns det många andra! Inte såhär på rak arm men googla på knipkulor eller smartballs eller träna bäckenbotten hjälpmedel.
  • puss
    Dr Mupp skrev 2014-02-28 11:22:33 följande:
    Jodå, om 20 år kan jag få en korrigerande operation om jag har tur. Jag kan ju förståss hoppas på att kunna spara till en operation privat så jag kan operera mig innan jag blir 50. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    Vaddå om 20 år?? Varför inte nu?
  • Amie77

Ja, sanslöst. Om man behöver vård ska ju vårdgarantin finnas där för en. Om du behöver vård om 20 år behöver du ju lika mycket vård nu. Fan, så sjukt!!

• Dr Mupp
    puss skrev 2014-02-28 12:29:49 följande:
    Vaddå om 20 år?? Varför inte nu?
    För att jag är i barnafödande ålder och här opererar man inte på kvinnor i barnafödande ålder eftersom de nästan alltid måste göras om senare vare sig man skaffar fler barn eller inte. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Alexi

Dr Mupp: det där tror jag inte på, har du bråkat, krävt remiss till andra landsting, sökt privat? Aldrig att det kan vara meningen att man ska behöva leva med så stora skador om det finns behandling.

• fröken argbigga
    Alexi skrev 2014-02-28 17:33:39 följande:
    Dr Mupp: det där tror jag inte på, har du bråkat, krävt remiss till andra landsting, sökt privat? Aldrig att det kan vara meningen att man ska behöva leva med så stora skador om det finns behandling.
    Nä, vad tror du då? Att hon går nog runt med alla dessa problem för att det är skoj...
    Tyvärr är det så att vården inte är särskilt intresserade av att göra korrigeringar, tro vad du vill. Lyckan över att man har fått ett friskt barn ska tydligen räcka som plåster på såren.

• Amie77

Sanslöst. Då får de väl göra om det om 20 år då! Om en mans kuk höll på att hänga ner i knävecken så skulle de då inte ordna det om det fanns en risk att det behövdes göras om tio år senare? Fy fan.

• Alexi

Fröken argbigga: jag tror att det tyvärr krävs att man bråkar, läser på och är ruskigt envis i vissa fall i den svenska sjukvården...

• MotherOfTheDevils

Har inte fått några skador alls och inte sytt ett endaste stygn på 5 vaginala förlossningar. Har faktiskt knappt känt att jag fött barn, beviset är att vi väntat mellan 5 och 13 dagar innan första sexet efter varje förlossning 😂

Svar på tråden Fråga till er som fött två barn vaginalt