• korp3n

Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?

Alltså när man läser på hundmatsförpackningar och kattmatsförpackningar så innehåller de kött både från kycklingar fisk, är inte detta dubbelmoral?

• Svar på tråden Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?
  • Miaakt
    Arbetsvegan skrev 2014-03-09 14:03:57 följande:
    Jag fattar inte att man kan undgå det faktumet att katter är strikta köttätare. Att det är välkänt att spannmål kan ge bla njurproblem långt senare. Det är säkert en fördom jag har men de veganer jag känner är mycket insatta i kost och dess betydelse. Därför vill jag gärna tro att det där inlägget endast skrevs som provokation...

Jag hoppas verkligen också det men finns maten så finns okunniga personer. Min lärare i djurvård slängde en klasskompis burkmat när hon hämtade den till föreläsningen. Hon trodde hon var smart när läraren är vegan, tur så fick vi en lång diskussion om att katter speciellt inte fungerar som människor. De behöver inte så mycket kolhydrater i kroppen. I naturen när de jagar får de ca 3-4% kolhydrater som är tillräckligt. I sämre foder som innehåller kött är det även där för högt många ggr innehåller dem 30-40% som är föör högt. Så vegansk mat är bara fel fel fel. Alla som matar sina djur med det skadar dem i längden.
  • Tom Araya

Hm....läste i en annan tråd i ämnet....en visserligen fd vegan som inte fodrade sina husdjur med veganfoder, men däremot skulle det inte vara djurtestat. Hur testar man djurfoder om inte på djur? Testar man på människor?
    Om fodret är helt otestat så är ju ditt djur som får fodret efter att du köpt det i butiken, fodrets testare, alltså djurtest!

• Arbetsvegan
    Tom Araya skrev 2014-03-09 14:37:32 följande:
    Hm....läste i en annan tråd i ämnet....en visserligen fd vegan som inte fodrade sina husdjur med veganfoder, men däremot skulle det inte vara djurtestat. Hur testar man djurfoder om inte på djur? Testar man på människor?
    Om fodret är helt otestat så är ju ditt djur som får fodret efter att du köpt det i butiken, fodrets testare, alltså djurtest!
    Nja... Djurtest handlar snarare om att det är vetenskapligt och att djuren avlivas och analyseras efteråt.
    Det blir mat på lösa boliner vilket är än värre...
  • Tom Araya
    Arbetsvegan skrev 2014-03-09 14:41:30 följande:
    Nja... Djurtest handlar snarare om att det är vetenskapligt och att djuren avlivas och analyseras efteråt.
    Det blir mat på lösa boliner vilket är än värre...
    Jo, jag förstår biten med vetenskapligt test, men jag hävdar fortfarande att allt måste testas och görs det inte på labb så är du som brukare som utgör "testkanin".
  • Apopan

Tror det är väldigt få veganer (av de som väljer att ha husdjur) som ger sina katter och/eller hundar enkom veganskt käk. Iaf inte i Sverige. Av de som har hundar så är min uppfattning att det blir mycket vegetariskt och veganskt hemmalagat samt närproducerat kött. Det finns ju också en uppsjö av mat - och godisprodukter samt ett fåtal torrfoder till hundar som är just fria från animaliskt protein. Dessa är iofs kanske främst till för de hundar som lider av allergi. Jag har en sådan hund själv nämligen, tål nästan inget animaliskt protein. Vilket heller inte är särskilt ovanligt. Jag gör vegetarisk pastej till honom att ha i kongen och så får han vegetariska ben att tugga på ibland t.ex. Efter allergiutredningen så åt han vegetariskt under en period av 3 månader ungefär, då vi försökte komma ifrån allergifodret och hitta något med vettigare ingredienser. 

Sedan så finns det faktiskt inte tillräckligt med forskning för att säga att  väl sammansatt vegankäk skulle vara skadligt för hundar, iaf inte om en har B12-tillskott i maten. Katter däremot är ju en annan femma. En del brukar dock lägga fram att det handlar om livskvalité också.. Att det är klart hunden skall få käka på ett mumsigt ben någon gång ibland. Å andra sidan så finns det ju gott om andra saker en kan göra med - och för sin hund för att göra den lycklig. 

När jag var nere på balkan så träffade jag för övrigt två familjer som hade hundar som var uppåt 15år. Dessa hade levt på bröd doppat i olja i nästan hela sitt liv. Sades att det var väldigt vanligt att ge sina hundar det som huvudföda. Inget som är vettigt såklart, men levde länge gjorde de ju. Den hunden som innehar Guiness rekord för äldsta hunden (27år), var också vegan tydligen... men nej, jag skulle inte vilja ge min hund enkom veganmat, om nu någon trodde det. 

• Arbetsvegan
    Tom Araya skrev 2014-03-09 14:49:59 följande:
    Jo, jag förstår biten med vetenskapligt test, men jag hävdar fortfarande att allt måste testas och görs det inte på labb så är du som brukare som utgör "testkanin".
    Jo, jag håller med dig. Jag säger nästan samma sak ...
  • Fjärilslarv

du ts det finns fler former av husdjur än hundar och katter Obestämd

• buddha

ni borde skämmas! ni vet ingenting om hur hens djur har det i verkligheten, men vräker ur er ogrundade anklagelser och ilska, utan något som helst bevis på att vegomat till katter verkligen är så farlig som ni tror. eftersom ingen av her har någon undersökning att gå efter finns det varken bevis för eller emot.
    personen ni anklagar så flitig vill antagligen bara det bästa för sina djur, det kan ni väl gå med på, plus att hen även skyddar andra djur. sen kan man väl gå olika vägar mot samma mål. och som sagt, det finns inget bevis på att det hen håller på med är farlig för djuren.

samtidig som ni här 'kokar av ilska' så bryr ni er antagligen inte ett sk*t om hur djuren inom industrin har det. t.ex hundratusentals kossor som får total onaturlig kraftfoder dagligen, så att deras mjölkproduktion uppfyller kraven. efter max 5 eller 6 år blir de slaktade, bl.a. pga deras benstomme och inre organ är slut. de är helt enkelt utmärglade. en vanlig ko blir annars lätt över 20år. hur är det med djur inom köttproduktionen, som matas med kraftfoder jämt, så att de växer fortare? och dessa djur plågas dessutom genom för klena utrymmen, understimulans och fysiska övergrepp från andra djur och skötare. hur vore det att 'koka av ilska' där? nej? jag visste väl att ni inte orkade se det stora hela, det tar slut vid den egna tallriken. men att hoppa på en liten djurvän, som egentligen bara vill det bästa för sina och andra djur, detta vill ni inte se.

vilken dubbelmoral ni har!

• Paulina P P

Varför hålla ett djur i fångenskap om man är vegan?

• Shiiva
    buddha skrev 2014-03-10 06:20:09 följande:
    ni borde skämmas! ni vet ingenting om hur hens djur har det i verkligheten, men vräker ur er ogrundade anklagelser och ilska, utan något som helst bevis på att vegomat till katter verkligen är så farlig som ni tror. eftersom ingen av her har någon undersökning att gå efter finns det varken bevis för eller emot.
    personen ni anklagar så flitig vill antagligen bara det bästa för sina djur, det kan ni väl gå med på, plus att hen även skyddar andra djur. sen kan man väl gå olika vägar mot samma mål. och som sagt, det finns inget bevis på att det hen håller på med är farlig för djuren.

samtidig som ni här 'kokar av ilska' så bryr ni er antagligen inte ett sk*t om hur djuren inom industrin har det. t.ex hundratusentals kossor som får total onaturlig kraftfoder dagligen, så att deras mjölkproduktion uppfyller kraven. efter max 5 eller 6 år blir de slaktade, bl.a. pga deras benstomme och inre organ är slut. de är helt enkelt utmärglade. en vanlig ko blir annars lätt över 20år. hur är det med djur inom köttproduktionen, som matas med kraftfoder jämt, så att de växer fortare? och dessa djur plågas dessutom genom för klena utrymmen, understimulans och fysiska övergrepp från andra djur och skötare. hur vore det att 'koka av ilska' där? nej? jag visste väl att ni inte orkade se det stora hela, det tar slut vid den egna tallriken. men att hoppa på en liten djurvän, som egentligen bara vill det bästa för sina och andra djur, detta vill ni inte se.

vilken dubbelmoral ni har!

Hej och välkommen till familjeliv!

Vad snabbt och skickligt att du hittade just den här tråden, läst hela tråden och svarat inom samma minut som du regggade medlemskap!  Bara för att testa måste jag göra samma sak. Jag tror att du gjort det för att hålla med dig själv men jag kan ha fel.

Det räcker inte med att vilja väl. Alla vill sina barn väl, även de som agar. De påstår att de slår för att barnet måste lära sig olika saker. Att slåss är fortfarande fel hur väl man än menar. Det är samma sak med husdjur, det räcker inte med att bara vilja man måste även göra rätt eller ändra sig när man förstår att man gör fel.

Det är mycket väl bevisat att katter får olika hälsoproblem av för mycket vegetabilier. Det är alltså direkt farligt för katter. Det är däremot inte bevisat att vegomat är bra för det går inte att göra det.

Guilt by association. Det är ett argumentationsfel och det är det du gör när du påstår att vi "antagligen" inte bryr oss om köttindustrin. Oavsett vad man anser om det så kommer den att finnas i många generationer framåt. Man kan acceptera det och försöka påverka på det sätt man kan göra, till exempel genom att noga välja vilket kött man köper eller kanske inte alls. Att bli fanatisk och fara med osanningar kommer aldrig att bli ett sätt att påverka. Det är bara ett sätt att inte bli tagen på allvar.

Ingen djurmat görs på filéer och fina köttstycken utan det görs på det som kallas för slaktavfall. Det är inget vi kan eller får sälja som människomat - benhinnor och slamsor från maskinurbenat kött till exempel. Tvärtom vad du anser är det mycket bra att man tar reda på hela djuret när det ändå har slaktats Det vore mycket tragiskt om stora delar skulle gå direkt till sopkorgen bara för att vi inte tycker att det är aptitligt. Ska dur slaktas ska man ta reda på så mycket som möjligt även om man tycker att det är småäckligt.

Visste du förresten att fisk behandlas mycket grymmare än våra andra köttproducerande djur? Fisk har känsel precis som nöt och ko har så de känner hur de blir uppskurna levande och de känner hur de får huvudet bortkapat ändå är det få vegofanatiker som bryr sig. Den enda skillnaden är att de inte ger ljud ifrån sig så därför räknas inte de grymheterna, det är ju bara fisk. Några exempel är att det anses som fint att filea fisk levandes när man gör sushi och lax bedövas inte innan slakt för att det tar för lång tid trots att det är lag på det. Om du tror att burhöns lever trångt har du inte sett en laxodlingsdamm.

Du ser inte helheten och du saknar vilja att göra rätt. Du vill bara HA rätt. Vilken dubbelmoral.

Svar på tråden Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?