• Anonym (Tintomara)

Förälskad i en kvinnlig överläkare - min lilla berättelse

Är en numera lesbisk kvinna 40 år som arbetar som läkare. Har under längre tid arbetat på samma klinik som en 50-årig 2-barnsmamma (heterogift). Vi har inte arbetat mycket ihop, men hon har alltid sett mig och vi hamnar ofta i djupa privata samtal om livet och relationer. Eftersom jag under många år varit gift med en man (och har barn) så är det som hetero hon sett mig. Hon har alltid önskat att vi skall arbeta ihop, ser alltid efter mig och frågar efter mig i sammanhang där jag "borde" vara med. Hon ler när hon pratar om mig (enligt en kollega) Hon märker om jag inte sitter i publiken när hon föreläser, och visar att hon märker det. Om jag sitter där så tittar hon på mig hela tiden under det att hon pratar mot publiken. Ibland blir hon liksom blyg och rodnar på ett oerhört rart sätt, och inte så överläkarmässigt som hon normalt är.
    Vi "klickar" helt enkelt som människor. Jag har uppfattat henne som lyckligt gift, hon säger att hennes man är hennes bästa vän. 

Men så började vi arbeta ihop under en tid, och jag märkte hur vi hela tiden föll tillbaka i våra oändliga samtalsämnen och nyfikenhet på varandra, glömde det vi hade att göra. Jag började tänka på henne mer och mer, titta efter henne i korridorerna, studera hur hon såg ut och vad hon hade på sig. Jag började bli förälskad, helt enkelt. Och jag märkte att vi började krama om varandra, och att hon strök mig över armen när hon passerade, eller drog en hand över min rygg. I syfte att sända ut en "varning" till henne över vår närhet berättade jag sista dagen vi arbetade för henne att jag är lesbisk, och precis skilt mig från min man. 
    Egentligen reagerade hon inte på något uppenbart sätt, mer än att jag tror att det förvånade henne ganska mycket. Och hon kramade mig länge efter samtalet. Efter den händelsen har jag varit på en annan arbetsplats. Men hon försökte ringa mig på mobilen en gång, och vi har skickat lite mail fram och tillbaka.

Jag vet inte - nu står jag i valet och kvalet över jobbval i framtiden. Har precis meddelat henne att jag inte kommer att arbeta på den arbetsplats där hon jobbar till hösten. Hon blev förvånad och besviken, men jag kanske tycker att det är för det bästa för oss båda. Antingen hade det här utvecklat sig till olycklig kärlek för mig - vilket hade varit extremt energikrävande. Eller så hade det vänt uppochner på bådas vår värld - vilket hade kunnat sluta i full katastrof gällande barn och man. Dock är det synd att välja bort en så oerhört fin arbetskamrat, och någon som man faktiskt tycker så mycket om - och som känner till lite om inre tankar man har. Det är så fint att vara lesbisk, men så jobbigt att hela tiden balansera när det gäller närhet till andra kvinnor, och hon är det vackraste jag vet....

Har jag gjort rätt här - eller vad borde jag gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-02 19:24
    Har idag fått mail och samtal från henne att hon med sin familj kommer att flytta söderut pga att hennes man fått nytt arbete där (vi bor ganska långt norrut i landet). Jag tror att det trots allt bli bäst för oss båda. Det här har legat i centrum för mina tankar alldeles för länge.....
    Visst är jag ledsen, visst gråter jag - men cést la vie. Och ibland är de sagor som aldrig blev vackrast. Vi skall träffas och prata innan de flyttar i augusti, då kan jag vara ärlig eftersom det inte kommer att få några katastrofala konsekvenser.

• Svar på tråden Förälskad i en kvinnlig överläkare - min lilla berättelse
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Mette) skrev 2014-04-28 10:21:07 följande:

Det första du borde göra är att ta ut skilsmässa från din man. Det är faktiskt oärligt av dig att gå bakom ryggen på honom med ditt känsloliv på det här sättet. Du älskar ju honom inte.

Våga stå för den du är.

Men TS lever inte med sin man längre som jag förstått. Det är överläkaren som är gift med en man.
  • Anonym (Tintomara)

Helt riktigt, jag och min man har skilt oss, jag är öppet lesbisk. Däremot är min överläkare gift och 2-barnsmamma till tonårsbarn. Det är det största dilemmat inför att berätta det här, förutom att vi fanktiskt kommer att arbeta ihop över hösten och julen, hon kommer att vara min bakjour osv.

• Anonym (Mette)
    Anonym (Tintomara) skrev 2014-04-28 11:22:17 följande:
    Helt riktigt, jag och min man har skilt oss, jag är öppet lesbisk. Däremot är min överläkare gift och 2-barnsmamma till tonårsbarn. Det är det största dilemmat inför att berätta det här, förutom att vi fanktiskt kommer att arbeta ihop över hösten och julen, hon kommer att vara min bakjour osv.
    Okej, jag tolkade ditt inlägg som att ni fortfarande var gifta.

Men hursomhelst så är det väl hennes ansvar att hand om sitt känsloliv. Är du förälskad i henne så säg det till henne, för tusan. Det är ju liksom inget tvång att hoppa isäng med nån för att hen säger att hen är förälskad i en. Det bästa är väl att vara uppriktig.

Nåt liknande hände mig, där en väninnas väninna färälskade sig i mig, och till sist berättade det. Hon hade på något sätt tolkat mitt sätt som "flirt" men det hade ju inte alls varit min avsikt. Jag tackade för smickret och sade nej tack, precis som jag skulle ha gjort till en man. Jag är f.ö. hetero, gift och vi har det väldigt bra.
  • Anonym (Tintomara)

Jag håller med om att man skall vara uppriktig, och är oftast rak i alla lägen. I det här fallet är jag bara så himla rädd att mista hennes förtroende och de mysiga sidorna med oss - och att hon ska bli äcklad eller någonting ditåt. Jag känner mig livrädd för att tänka på hennes ev reaktioner, faktiskt....

• Anonym (samma sits)

Jag är också läkare (narkos) och nästan samma hände mej. Min kvinnliga kollega var också gift med en annan kollega.Dom har  2 tjejer då i tonåren. Vi började umgås privat och vårt förhållande utvecklades.Till saken hör att jag är lite mer bisexuell vilket gjorde att vi började umgås på tre mer o mer.Nu bor vi tre tillsammans och har det hur bra som helst.Vet inte om det kunde vara en tråd att dra i för dej

• Anonym (Över)

Jag befinner mig i liknande situation men ligger några steg före dig TS. Har sedan något år tillbaka varit förälskad i en kvinnlig kollega, vi är båda gifta med snälla män och har barn. Vi var ute en kväll och efter några drinkar berättade jag om mina känslor och det visade sig att hon också är kär i mig. Två månader senare hamnade vi i samma säng och det hela slutade där då vi valde att fortsätta vara vänner och lägga allt bakom oss för att satsa på familjen och framförallt för barnens skull! Nu träffas vi ofta som vänner men i hennes ögon ser jag att hon fortfarande har känslor för mig. Jag tänker på henne varenda sekund och önskar att jag kunde glömma smaken av hennes mjuka läppar. Men du TS har en chans att leva lyckligt med din kärlek så bjud ut henne och berätta om dina känslor...

• Anonym (Mette)
    Anonym (Över) skrev 2014-04-28 21:50:29 följande:
    Jag befinner mig i liknande situation men ligger några steg före dig TS. Har sedan något år tillbaka varit förälskad i en kvinnlig kollega, vi är båda gifta med snälla män och har barn. Vi var ute en kväll och efter några drinkar berättade jag om mina känslor och det visade sig att hon också är kär i mig. Två månader senare hamnade vi i samma säng och det hela slutade där då vi valde att fortsätta vara vänner och lägga allt bakom oss för att satsa på familjen och framförallt för barnens skull! Nu träffas vi ofta som vänner men i hennes ögon ser jag att hon fortfarande har känslor för mig. Jag tänker på henne varenda sekund och önskar att jag kunde glömma smaken av hennes mjuka läppar. Men du TS har en chans att leva lyckligt med din kärlek så bjud ut henne och berätta om dina känslor...
    Inte dåligt samvete för att ni var otrogna?

Blir sjukt förvånad av att en del tjejer verkar se lesbisk otrohet som ingen otrohet alls. Tycker ni att det bara är otrohet när det sker med nån av det motsatta könet eller vad?
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mette) skrev 2014-04-29 10:19:27 följande:

Blir sjukt förvånad av att en del tjejer verkar se lesbisk otrohet som ingen otrohet alls. Tycker ni att det bara är otrohet när det sker med nån av det motsatta könet eller vad?
    män är skitstövlar! när män är otrogna så är det pga att dom vill få en ny erövring. när tjejer är otrogna så är det pga mjuka och fina känslomässiga själ som är mer okej Flört
    (tror i alla fall att en del känner på detta vis)
  • FeliciaA2
    Anonym (Mette) skrev 2014-04-29 10:19:27 följande:

Har någon påstått något i denna tråd som visar på att det är så som du beskriver? Om så är fallet - helt Ok att dra in detta här. Om ej - INTE OK!  

Hade jag varit lesbisk kvinna med den historiken du beskriver så hade jag inte skrivit här för att berätta om mitt dåliga samvete. Jag hade varit här för att ta del av TS problem och hjälpa henne. Hon har en himla massa samvete som lyser genom i hela tråden. 
  • Anonym (Över)

Dåligt samvete har jag haft sedan jag insåg att jag var kär i henne. Det är omöjligt att beskriva känslan av hur fult det är att vara otrogen. Man undrar hela tiden varför just hon, ångrar jag det som har hänt, var det värt smärtan, hur skulle det har blivit om inte våra familjer fanns. Otrohet är otrohet oavsett kön och det finns ingen ursäkt för den.

Svar på tråden Förälskad i en kvinnlig överläkare - min lilla berättelse