• Anonym (sorgen)

Avbryta v 20+4

Nu har jag fått min godkännande att abryta min graviditet
    Men jag vet fortfarande inte om jag ska göra detta!

Min dotter har turners syndrom.
    Mina tankar bara snurrar runt i 1000 och jag kan inte landa i allt trots kontakt med både kurator samt underbara läkare.

Jag har sedan tidigare en son på 2.5 år. 

Jag vill bara höra någon som klarat sig bra trots ett barn som är sjukt på ett eller annat sätt. 
    Jag vill ju ha henne samtidigt som jag inte vet om vi alla hade klarat det :( 

• Svar på tråden Avbryta v 20+4
  • Anonym (hopp)

Är med i en facebookgrupp där en mamma har turners syndrom. Hon har ett bra liv med man och 2 små barn idag. Hon var tydligen väldigt liten när hon föddes och har synfel mm men har trots allt levt livet.

Rätta mig om jag har fel nu, men finns väl 2 olika sorters turners syndrom med?

• Anonym (sorgen)

Roligt att höra en vuxen som klarat sig bra :)

Ja de finns det, mosaik turnera syndrom samt turnerssyndrom
    Min lilla dotter har turners syndrom 

• Anonym (hopp)
    Anonym (sorgen) skrev 2014-05-05 13:14:50 följande:
    Roligt att höra en vuxen som klarat sig bra :)

Ja de finns det, mosaik turnera syndrom samt turnerssyndrom
    Min lilla dotter har turners syndrom 
    Vad säger läkarna om detta? Och vad är det som skrämmer dig?
  • Anonym (cc)

Man gör väl inte abort för en sådant pass milt handikapp?

Sen hur har ni lyckats få diagnosen redan i magen? Bara 1 fall av 3 diagnostiseras VID födsel, 1/3 del i skolåldern och resten i tonåren....

• Whitetrash86
    "Viktigt att veta är att med hjälp av behandling med tillväxthormon och könshormoner lever flickor och kvinnor med Turners syndrom idag ett helt vanligt liv med möjlighet till ett helt normalt samliv med en partner.  Sedan 1 januari 2003 är äggdonation vid befruktning utanför kroppen, så kallad IVF-teknik, tillåten i Sverige.
    Det ger allt fler kvinnor med Turners syndrom en chans att bli biologiska mammor. Det skall också betonas att Turners syndrom inte påverkar flickornas intellektuella förmåga. Flickorna är normalbegåvade och normalpresterande i skolan. Det förekommer dock att en del flickor har problem med rumsuppfattning och matematik."

Det finns INGEN anledning att göra abort!
  • Anonym (sorgen)

Jag gjorde ett kubb test som gav mig en sannolikhet 1:2 
    Därefter gjorde jag ett moderkaksprov som gav oss detta besked!

Läkarna säger inte så mycket, då man inte vet så jätte mycket om detta syndrom under graviditeten, vad jag förstått märker man oftast det när flickorna ska gå in i puberteten.

• Gredelina
    Whitetrash86 skrev 2014-05-05 13:19:41 följande:
    "Viktigt att veta är att med hjälp av behandling med tillväxthormon och könshormoner lever flickor och kvinnor med Turners syndrom idag ett helt vanligt liv med möjlighet till ett helt normalt samliv med en partner.  Sedan 1 januari 2003 är äggdonation vid befruktning utanför kroppen, så kallad IVF-teknik, tillåten i Sverige.
    Det ger allt fler kvinnor med Turners syndrom en chans att bli biologiska mammor. Det skall också betonas att Turners syndrom inte påverkar flickornas intellektuella förmåga. Flickorna är normalbegåvade och normalpresterande i skolan. Det förekommer dock att en del flickor har problem med rumsuppfattning och matematik."

Det finns INGEN anledning att göra abort!

Fast det där är väl upp till var och en??
  • Gredelina

TS, det är bara du själv osm kan avgöra om du vill eller inte. Dock är det mycket bra att du får höra om positiva erfarenheter.

Vad är det med Turners som gör att du vill avbryta?

• Anonym (A)

Det finns ett avsnitt i "Mystery diagnosis" där en tjej upptäcks ha turners. Hon växte inte som hon skulle, kommer inte ihåg om de märkte fler fel med henne, men hon levde ju helt okej, steril dock. Nu när jag googlar ser jag att det såklart kan vara mycket värre än vad den där tjejen hade.

Vad du än väljer att göra så önskar jag dig lycka till!

Svar på tråden Avbryta v 20+4