• Anonym (sorgen)

Avbryta v 20+4

Nu har jag fått min godkännande att abryta min graviditet
    Men jag vet fortfarande inte om jag ska göra detta!

Min dotter har turners syndrom.
    Mina tankar bara snurrar runt i 1000 och jag kan inte landa i allt trots kontakt med både kurator samt underbara läkare.

Jag har sedan tidigare en son på 2.5 år. 

Jag vill bara höra någon som klarat sig bra trots ett barn som är sjukt på ett eller annat sätt. 
    Jag vill ju ha henne samtidigt som jag inte vet om vi alla hade klarat det :( 

• Svar på tråden Avbryta v 20+4
  • Anonym (Fel)
    Löparnörden skrev 2014-05-05 16:27:37 följande:
    Tack:) Ja inser att jag haft det bra som inte har något av de typiska följderna av Turners. Visst stämmer det du skriver om symtom och då skulle jag vilja säga att bland de turner tjejer jag mött så visst har de något av dessa fel men aldrig alla tillsammans utan oftast bara ett och då är det inte så problematiskt. Sedan finns det sådana som mig som inte märker av sin turner och tvärtom de som har flera symtom och kanske behöver mer stöd socialt och medicinskt och hela spektrat där emellan. Särskilt äldre turner kvinnor som inte fick möjlighet att få tillväxthormoner och östrogen substitut och därmed inte kom i pubertet, de verkar mer påverkad av sin turner. Men idag finns det så fina behandlingsmöjligheter med tillväxthormon och östrogen tillskott. Den enda tiden i mitt liv jag märkt av och reflekterat över att jag har Turners var under tonåren då jag kände mig kort och inte kom i puberteten innan jag fick börja med östrogen tillskott. Mina underbara föräldrar hjälpte mig genom det på ett fint sätt. Men att vara förälder till en tonårig Turner tjej kan säkerligen vara en utmaning.
    Det kan jag absolut tänka mig! Och min grannes mamma såg oftast otroligt deprimerad ut! Ledsen... som att hon bar lite skam! Jag vet inte... men som sagt en syndrom, som sjukdom drabbar olika människor olika! Och det är att leka lite med eld! Man vet inte riktigt! Men som sagt, det är lite känsligt att diskutera detta med dig då du "lider" av detta, men jag bara berättade hur jag själv hade gjort då jag såg min granne och även då min vän som behövde så otroligt mycket hjälp och var mycket läkarbesök osv. Kändes grymt! Sen så är det ju säkert så att man älskar sitt barn oavsett!!! Och det är underbart! Men visst önskar man sina barn det bästa och gärna att dom glider på en räkmacka så gott det går! Är säker på att dina föräldrar är stolta över dig och att du har klarat dig galant! Dom verkar också ha gjort ett enormt jobb!
  • Anonym (hm)

Jag satt och funderade var jag hört det innan- turners syndrom. Jag gillar covers, och det finns ett band/syskonskara som sjunger covers på youtube. Gå in på youtube, och sök på Cimorelli. Amy, som är kortast i skaran har turners syndrom. Men hon ser välmående ut, och jag hade inte anat något, hon är bara kortare än sina systrar, det är den enda skillnaden som jag kan se.

• Anonym (Stina)

Förstår vad du går igenom. Vi har stått inför samma val dock med en annan sjukdom. Känn efter med både hjärta och hjärna hur ni vill göra. Vad som är bäst för er familj kan bara ni veta. Lycka till.

• Löparnörden

J

Anonym (Fel) skrev 2014-05-05 16:35:50 följande:
    Det kan jag absolut tänka mig! Och min grannes mamma såg oftast otroligt deprimerad ut! Ledsen... som att hon bar lite skam! Jag vet inte... men som sagt en syndrom, som sjukdom drabbar olika människor olika! Och det är att leka lite med eld! Man vet inte riktigt! Men som sagt, det är lite känsligt att diskutera detta med dig då du "lider" av detta, men jag bara berättade hur jag själv hade gjort då jag såg min granne och även då min vän som behövde så otroligt mycket hjälp och var mycket läkarbesök osv. Kändes grymt! Sen så är det ju säkert så att man älskar sitt barn oavsett!!! Och det är underbart! Men visst önskar man sina barn det bästa och gärna att dom glider på en räkmacka så gott det går! Är säker på att dina föräldrar är stolta över dig och att du har klarat dig galant! Dom verkar också ha gjort ett enormt jobb!
    Visst får man tycka som man vill och jag kan absolut förstå dina tankar om det skulle handla om en riktig sjukdom men vi med turners är inte sjuka. Menar inget ila men med risk för att låta lite brysk vilket jag absolut inte menar att vara och ber om ursäkt om du tar det på det sättet, men det du säger är att jag och mina "turnerkompisar", andra turnertjejer jag träffat genom åren inte har bra liv. Vi lever lika bra liv som våra vänner och vi lider inte av turners syndrom eftersom det inte finns något att lida av, sedan finns det ju absolut undantag som din granne. Men i mina öron låter det som att det var hennes föräldrar som inte hanterade situationen bra och kunde vara det stöd hon behövde. Ja visst har det blivit ett antal läkarbersök genom åren för kontroller av hur jag växt och hur min pubertet framskridit men det var som tonåring och inte för att jag var sjuk. Visst finns det många turnertjejer som har hjärtproblem men ska ett hjärtfel som inte påverkar livskvaliten över huvudtaget vara skäl för en abort?

Ja mina föräldrar är väldigt stolta föräldrar och numera ännu stoltare mormor och morfar:)

TS har du verkligen fått träffa någon expert som är sakkunnig när du fått en sådan mörk bild av vad turners syndrom är?
    Jag svarar som sagt gärna på vad det innebär att leva med turners.
    Ett annat råd jag vill ge dig är att ta kontakt med styrelsen i Svenska Turnerföreningen, så får du fler tankar än mina.
    http://www.turnerforeningen.se/
    Om du vill kan de garanterat förmedla kontakt till en familj en liten turnertjej så att du får höra  vad det innebär att vara förälder till en turner-tjej.
  • Anonym (sorgen)
    Löparnörden skrev 2014-05-05 15:31:07 följande:
    Nej snälla avbyt inte din graviditet pga Turners syndrom om det är en efterlängtad graviditet och din flicka sett frisk ut i övrigt på ultraljud. Jag är vuxen turner kvinna på 35+ och lever ett helt normalt och underbart liv. Jag har en akademisk examen, är gift och vi har en äggdonations tjej på 8 månader. Har dessutom sprungit maraton så Turners är inget som påverkar mitt liv förutom att jag är lite kortare än genomsnittet och att vi fick göra äggdonation för att få vår lilla prinsessa. Har inga hjärtproblem eller andra följder av min turner. Majoriteten av alla turner tjejer lider inte av sin diagnos och lever vanliga liv. Men visst krävs det kanske lite mer som förälder till en turner tjej. Svarar gärna på frågor om vad det innebär att leva med Turners syndrom.
    Jag kontakar dig privat, om det är okej för din del? :)
  • Anonym (sorgen)

Något jag inser mer och mer är att de flesta antingen ser de positiva i allt eller bara det negativa. Medans jag försöker få mig en bild av allt. Oavsett jag skulle träffa 1000 läkare till, kan de inte svara som mammor och kvinnor med turnera syndrom kan. 

Jag har lyckats efter ha jagat en läkare få en tid imorgon för ett till Ultraljud där hon kommer försöka titta närmare på allt för att stilla mig och min oro! 

• Löparnörden
    Anonym (sorgen) skrev 2014-05-05 19:43:50 följande:
    Jag kontakar dig privat, om det är okej för din del? :)
    absolut, inboxa mig bara:)
  • Anonym (sorgen)

Är det någon mer med erfarenhet av detta syndrom

• Arbetsmyran76

Har en kompis med syndromet. Hon är typ 160 cm lång och kan inte räta ut armarna i armbågsleden helt samt saknar äggproduktion. Alltid arbetat heltid egen bostad körkort bil ......

• Evig kärlek

Jag var i din sits för 1,5 år sedan. Var gravid med en liten flicka med Turners syndrom. Vi kämpade så länge vi bara kunde och jag ville verkligen ha henne, vår lilla tjej. Men hon var jättesjuk i magen och när läkarna gav mig en 0% chans till överlevnad valde vi att avbryta i v 20+5.

Det var det värsta jag gjort i mitt liv. Hon var underbart söt när hon föddes och jag mådde jättedåligt före och efteråt. Hade jag fått samma prognos igen hade jag inte avbrutit, inte ens med 0% chans till överlevnad.

Hur sjuk är er lilla tjej? För många med Turners lever ju helt normala liv och har det jättebra. Om er tjej "bara" har Turners och inget annat så skulle jag definitivt INTE avbryta. Hon kommer växa upp till en helt underbar liten tjej med stark vilja och mycket kärlek att ge.

Du får gärna skicka privat pm till mig om du vill.

Svar på tråden Avbryta v 20+4