• Anonym (sorgen)

Avbryta v 20+4

Nu har jag fått min godkännande att abryta min graviditet
    Men jag vet fortfarande inte om jag ska göra detta!

Min dotter har turners syndrom.
    Mina tankar bara snurrar runt i 1000 och jag kan inte landa i allt trots kontakt med både kurator samt underbara läkare.

Jag har sedan tidigare en son på 2.5 år. 

Jag vill bara höra någon som klarat sig bra trots ett barn som är sjukt på ett eller annat sätt. 
    Jag vill ju ha henne samtidigt som jag inte vet om vi alla hade klarat det :( 

• Svar på tråden Avbryta v 20+4
  • Anonym (sorgen)
    Gredelina skrev 2014-05-05 13:23:37 följande:
    TS, det är bara du själv osm kan avgöra om du vill eller inte. Dock är det mycket bra att du får höra om positiva erfarenheter.

Vad är det med Turners som gör att du vill avbryta?
    Mestadels är det för att min läkare är orolig för hjärtfel som vi kommer eventuellt kunna se nästa vecka. 

jag vet varken ut eller in, ena dagen vill jag ha henne lika mycket som min son andra dagen känner jag bara ett sådant hat mot henne och mig själv
  • Whitetrash86
    Gredelina skrev 2014-05-05 13:22:45 följande:

Fast det där är väl upp till var och en??
    Självklart...
    Men eftersom alla man läst om som har denna syndrom, lever fullt normala liv så tycker jag att det är bra dumt att göra abort bara för att...
    TS verkar ju uppenbarligen vilja ha barnet, men får ju inga svar på sina frågor, som faktiskt är rätt lätta att svara på om man bara läser lite om syndromet. Och vad man kan läsa sig till så finns det ingen mening till att ta bort ett barn som är önskat och som kommer kunna leva ett fullt normalt liv... men lite hjälp såklart.
  • Anonym (A)

ca 29:45 in i videon så börjar det om tjejen med turners, hon hade visst mer problem än med bara växten, kom inte ihåg avsnittet så bra inser jag nu :)

• Anonym (sorgen)
    Anonym (A) skrev 2014-05-05 13:29:49 följande:

" target="_blank">

ca 29:45 in i videon så börjar det om tjejen med turners, hon hade visst mer problem än med bara växten, kom inte ihåg avsnittet så bra inser jag nu :)
    Tack för det klippet , såg det precis! 

Vill jätte gärna ha mer av de som har syndromet….
  • Gredelina

Men hör vad läkaren säger om hjärtbesvären, och så får du ta ställning sen. Kanske ngt de kan operera. :)

• Löparnörden

Nej snälla avbyt inte din graviditet pga Turners syndrom om det är en efterlängtad graviditet och din flicka sett frisk ut i övrigt på ultraljud. Jag är vuxen turner kvinna på 35+ och lever ett helt normalt och underbart liv. Jag har en akademisk examen, är gift och vi har en äggdonations tjej på 8 månader. Har dessutom sprungit maraton så Turners är inget som påverkar mitt liv förutom att jag är lite kortare än genomsnittet och att vi fick göra äggdonation för att få vår lilla prinsessa. Har inga hjärtproblem eller andra följder av min turner. Majoriteten av alla turner tjejer lider inte av sin diagnos och lever vanliga liv. Men visst krävs det kanske lite mer som förälder till en turner tjej. Svarar gärna på frågor om vad det innebär att leva med Turners syndrom.

• Anonym (Fel)

Med risk att få påhopp, men samtidigt får man tycka olika så hade JAG tänkt på barnets bästa och inte på mitt behov. Detta barnet kommer att behöva ditt stöd mer eller mindre livet ut. Har du "tur" så blir hon självständig annars kommer du att behöva finnas där. Tycker man måste tänka på barnets bästa! Och det här barnet kommer att lida mer än många andra (antagligen). Specialbehov kommer att behövas (symptomen för Turners syndrom är många, bland annat försämrad öga-hand-koordination, hudveck vid halsen och hjärtproblem, som förträngning av kroppspulsådern, men också försämrad motorik, syn och hörsel.) JAG hade inte velat utsätta ett barn för ett grymt liv i den här verkligheten! Hade jag fött ett barn ovetandes så hade jag "gillat läget" och tagit itu med detta, men inte annars. Det är sorgligt, visst är det! Men någonstans så tror jag att alla föräldrars dröm är att ens barn får ett sådant smärtfritt liv som möjligt. Att det finns de som har syndromet och klarar sig, det finns det alltid. Det finns de som överlever cancer också. Men vad är oddsen i slutändan? Det är inget lätt beslut! Förstår det! Men i det här fallet så är inte du viktig! Utan barnet. Vad är barnets bästa? Den klarar sig inte bara på mat och kärlek! Tyvärr...

• Löparnörden
    Anonym (Fel) skrev 2014-05-05 15:38:40 följande:

Med risk att få påhopp, men samtidigt får man tycka olika så hade JAG tänkt på barnets bästa och inte på mitt behov. Detta barnet kommer att behöva ditt stöd mer eller mindre livet ut. Har du "tur" så blir hon självständig annars kommer du att behöva finnas där. Tycker man måste tänka på barnets bästa! Och det här barnet kommer att lida mer än många andra (antagligen). Specialbehov kommer att behövas (symptomen för Turners syndrom är många, bland annat försämrad öga-hand-koordination, hudveck vid halsen och hjärtproblem, som förträngning av kroppspulsådern, men också försämrad motorik, syn och hörsel.) JAG hade inte velat utsätta ett barn för ett grymt liv i den här verkligheten! Hade jag fött ett barn ovetandes så hade jag "gillat läget" och tagit itu med detta, men inte annars. Det är sorgligt, visst är det! Men någonstans så tror jag att alla föräldrars dröm är att ens barn får ett sådant smärtfritt liv som möjligt. Att det finns de som har syndromet och klarar sig, det finns det alltid. Det finns de som överlever cancer också. Men vad är oddsen i slutändan? Det är inget lätt beslut! Förstår det! Men i det här fallet så är inte du viktig! Utan barnet. Vad är barnets bästa? Den klarar sig inte bara på mat och kärlek! Tyvärr...

Här kommer första påhoppet?? Jag är ytterst "normal", har examen från en krävande akademisk utbildning och har aldrig behövt extra stöd i skolan. Har inget av de problemen du beskriver och blev självständig från mina föräldrar väldigt tidigt och har inte behövt deras stöd mer än jämnåriga och kompisar, det samma gäller för de andra turner tjejer jag träffat. Har ofta märkt att det skrivs om Turners är en överdrift och inte stämmer överens med turner tjejers verklighet.
  • Anonym (Fel)
    Löparnörden skrev 2014-05-05 15:48:26 följande:
    Här kommer första påhoppet?? Jag är ytterst "normal", har examen från en krävande akademisk utbildning och har aldrig behövt extra stöd i skolan. Har inget av de problemen du beskriver och blev självständig från mina föräldrar väldigt tidigt och har inte behövt deras stöd mer än jämnåriga och kompisar, det samma gäller för de andra turner tjejer jag träffat. Har ofta märkt att det skrivs om Turners är en överdrift och inte stämmer överens med turner tjejers verklighet.
    Du är väldigt lycklig lottad! Grattis! Hade en granne, som för övrigt var min vän, men som fick det otroligt, otroligt tufft.
  • Löparnörden
    Anonym (Fel) skrev 2014-05-05 15:52:51 följande:
    Du är väldigt lycklig lottad! Grattis! Hade en granne, som för övrigt var min vän, men som fick det otroligt, otroligt tufft.
    Tack:) Ja inser att jag haft det bra som inte har något av de typiska följderna av Turners. Visst stämmer det du skriver om symtom och då skulle jag vilja säga att bland de turner tjejer jag mött så visst har de något av dessa fel men aldrig alla tillsammans utan oftast bara ett och då är det inte så problematiskt. Sedan finns det sådana som mig som inte märker av sin turner och tvärtom de som har flera symtom och kanske behöver mer stöd socialt och medicinskt och hela spektrat där emellan. Särskilt äldre turner kvinnor som inte fick möjlighet att få tillväxthormoner och östrogen substitut och därmed inte kom i pubertet, de verkar mer påverkad av sin turner. Men idag finns det så fina behandlingsmöjligheter med tillväxthormon och östrogen tillskott. Den enda tiden i mitt liv jag märkt av och reflekterat över att jag har Turners var under tonåren då jag kände mig kort och inte kom i puberteten innan jag fick börja med östrogen tillskott. Mina underbara föräldrar hjälpte mig genom det på ett fint sätt. Men att vara förälder till en tonårig Turner tjej kan säkerligen vara en utmaning.
Svar på tråden Avbryta v 20+4