• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • Erika 146

Följer inte slaviskt men det är skönt att ha en måttstock att gå efter och jag fick flera aha upplevelser av att läsa detta. Vi har haft det så himla krångligt med matning och läggning utan att veta vad det berott på... Och på Bvc fick vi till svar angående nattläggningen (som tagit 2-4h) att hon är nog inte trött nog och vill sova och när jag sagt att hon kanske inte får tillräckligt med mat har de sagt att hon inte skulle somna om hon var hungrig.

Men nu vet jag ju att hon fått för lite nästan varje måltid! Inte konstigt att hon krånglat massor och sovit ojämnt. Jag har ju inte trugat med matning, när hon släppt har kag trott hon varit nöjd likaså när hon bråkat med bröstet. Men nu när jag börjat med detta ser jag redan stor skillnad!
    Hon har nu sovit nöjt i 2h helt på egen hand vilket inte har skett tidigare + att läggningen var en dröm!
    Att vara förstagångs förälder är inte lätt speciellt när man får leta ihjäl dig efter svar på egen hand...
    Tycker såhär i efterhand att de på Bvc skulle frågat ut mig mer hur våra dagar/nötter är. För att ha en ständigt missnöjd dotter på 7v utan några som helst rutiner är mer än skitjobbigt.

• maribel
    Erika 146 skrev 2014-07-14 00:26:51 följande:

Någon som provat standardmodellen?
    Vi ska göra det i hopp om rutiner och humana kvällar/läggningar

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/verktygsladan-standardmodellen-sammanfattning

Intressant läsning! Jag har ju mitt tredje barn och kan bara konstatera att oj, vad alla barn är olika. Första åt bara var tredje timme och somnade överallt och sov hela nätterna. Denna kille vill äta ofta, och sover aldrig mer än 30min per dag! Hatar att ligga själv i vagn eller säng och är verkligen motsatsen till sina syskon.
    Som förstagångsföderska är det ju jättesvårt att veta hur och vad man ska göra men även som omföderska för alla barn fungerar olika. Har testat allt men plutten vill ändå inte sova på dagarna och inser att han bara är så´n. Dessutom ändras deras sov och ätmönster hela tiden under dem första tre månaderna.

Min lilla (9v) somnar aldrig för före 2300 men det som funkar för vissa funkar inte för alla. Bara att testa sig fram?
  • lupin84
    Amalian83 skrev 2014-07-13 23:16:04 följande:
    Mysigt :) När är det vanligt att man har dop? Mellan två och fyra mån eller?

vi har haft dop när våra varit två el tre månader... men vet dem som har de senare också!
  • Amalian83
    lupin84 skrev 2014-07-15 10:45:43 följande:

vi har haft dop när våra varit två el tre månader... men vet dem som har de senare också!
    Ok, ja jag tänkte vid 4 mån. Blir för stressigt annars märker jag. Är ju redan 2 mån gammal min skrutta
  • Ciliaja

Vi ska ha 23 augusti å då kommer tjejen vara ungefär 2,5 månad

• trulle82

Vi kommer också ha dopet vid 4 månader.

• Erika 146

Många verkar prata dop och jag antar då att det är ett klassiskt kyrkdop men är det nån som ska ja namngivelsecermoni/namnfest/namnkalas ist?
    Isf några tips på innehåll?

• Ciliaja

Min lilla är glad å nöjd på dagarna men på natten när hon sovit lugnt å skönt i 40 min ungefär så börjar hon att böka och sen bökar hon till å från hela natten tills vi ger upp och går upp runt 6. Då slutar hon direkt. Jag får ju ingen sömn alls nästan. Zzzz

• BlippBlopp
    Ciliaja skrev 2014-07-16 09:54:11 följande:

Min lilla är glad å nöjd på dagarna men på natten när hon sovit lugnt å skönt i 40 min ungefär så börjar hon att böka och sen bökar hon till å från hela natten tills vi ger upp och går upp runt 6. Då slutar hon direkt. Jag får ju ingen sömn alls nästan. Zzzz

Känner igen det där..

Efter nattläggning tar det mellan 30min till 3 timmar innan han börjar stånka och stöna i sin säng. Han verkar inte helt vaken och ibland räcker det med att stoppa in nappen så sover han en stund till.

Vi uppfattar ibland att han verkar gasig på natten och ligger å klämmer. Dom där magdropparna man ger en gång om dagen gjorde det värre. Semper tror jag de hette.
Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014