• Anonym (Svårt)

Hur ska ja tänka vid val av donator?

Vi är på väg att göra en spermiedonation i Danmark och om några dagar ska vi ha journalsamtalet för att förhoppningsvis få åka ner för första inseminationen om någon vecka.
    Vi bestämt att välja anonym donator men med utökad profil.
    Vi hittade snabbt en som kändes mitt i prick, men tyvärr var den inte tillräckligt bra (som ja förstått de) så nu måste vi hitta någon annan.
    Vi har gått igenom ganska många men hittar ingen som känns rätt och nu börjar tankarna flumma iväg och ja blir osäker hur ja ska tänka.

Vi vill välja för den blivande pappans skull. Hårfärg, ögonfärg, blodgrupp och gärna något så när i utseende som han såg ut som barn (det går i alla fall att välja bort många som ser heeelt annorlunda ut).
    Vi förstår att vårt val inge ger någon garanti men ser de som ett sätt för pappan att kunna vara delaktig då han inte har några egna spermier.

Nu när vi inte hittar något som känns rätt funderar ja nästan på att de borde bli samma som att låta kliniken välja, att vi alltså kan strunta i att välja själva och på så sätt spara pengar.
    Man blir knasig i tankarna efter ett tag, speciellt när man inte har någon (förutom varandra) att bolla sina tankar med.
    Tänk om barnet kommer att se jättekonstig ut, få klotrunt ansikte, insjunkna ögon osv vilket skulle vara helt tvärt om hur dom sett ut i generationer på pappans sida. Lite vill man ju kunna påverka.

Hur hade ni här på Familjeliv tänkt? Finns de någon som gått samma väg som vi och kanske haft liknande (kanske knasiga) tankar?

Snälla döm oss inte utan hjälp mig lite bara att tänka :)

• Svar på tråden Hur ska ja tänka vid val av donator?
  • Anonym (ED)

ED är embryodonation,d.v.s färdiga embryon som tinas och sätts in.

• Leiben

Jag vill inte vara dömande och jag förstår alla tankar inför en donation då jag själv genomgått ägg donation. Däremot känns det som om ni hakar upp er på det här med utseendet och framförallt att ni bygger upp förväntningar kring det. Förväntningar som kanske inte är helt sunt att "lägga på" ett barn.

Alla vill ha friska, framgångsrika och söta barn. Dessa människor är attraktiva i samhället.

Jag får en känsla av att det finns en skam i att inte kunna producera (vilket också är mkt vanligt). Kanske att ni vill att barnet ska vara likt pappan så att ingen ska misstänka något annat? Eller så är det bara viktigt att i och med att ni känner likhet likställer det med samhörighet.

Vår donator är mörkhårig och brunögd som jag men mitt barn och blond och blåögd och söt fast mina gener saknas ;)

Kanske för er och ert framtida barn att ni bör vända och vrida lite på era känslor kring allt vad det innebär med donation.

Lycka till!

• Anonym (har donatorbarn)

När ni varit barnlösa tillräckligt länge kommer ni skita fullständigt i hur donatorn ser ut.
    I början hade jag önskemål om hur donatorn skulle se ut gällande färger och längd.
    Med åren blev det mindre och mindre viktigt. Bara det blev ett levande barn.

Efter sex års förtvivlad kamp och ca 40-50 försök att bli gravid med hjälp av donator så fick jag slutligen ett helt fantastiskt barn! Trots att både jag och donatorn har blå ögon så har barnets blå ögon börjat bli alltmer gröna.

600 000 sek gick det hela på innan jag blev gravid och fick behålla barnet. Det var värt varje krona trots att plånboken nu är mycket tom.

Nån tusenlapp hit eller dit känns som en fis i rymden. Önskemål om utseende likaså. Om barnet har samma etniska ursprung som minst en av föräldrarna så blir det likt nog för att slippa uppmärksamheten som alltför stor olikhet kan medföra.

• Anonym (-)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-06-03 17:16:57 följande:

Asså vad donatorn har för utbildning, yrke eller intressen känns nästan lite komiskt. De bryr vi oss inte om alls.

Men de med hur barnet kan komma att se ut (i grova drag i alla fall) betyder mycket.

Hårfärg, längd och vikt är mer viktigt men inte heller de viktigaste.

Hade vi adopterat hade det varit nåt helt annat. Nu har vi inte berättat för folk om vår tänkta insemination då det är känsligt i vår familj. Vi kommer självklart att berätta för barnet när de blir lite äldre och förstår men fram till dess ser vi ingen anledning att prata om det med andra.

Barnet kommer vi så klart att älska oavsett, men vi vill undvika stora svängningar i utseendet i den mån det är möjligt.

Vi har hittills bara tittat på donatorer ifrån Cryos, (dvs gratis) men det finns ganska få att välja mellan. Frågan är om vi kommer hitta så mycket mer om vi betalar för att se fler hos europeanspermbank. För 100 euro får man fri tillgång i 3 månader...

Att säga att små barn tex är fula (ser konstiga ut osv) är ju tabu (och kanske lite dumt) men så måste ju alla tänkt någon gång, eller? :)

Man kan ju inte få någon garanti för att man får vackra barn, och de är inte heller de vi tror. Men då vi tittat på bilder på donatorerna när dom varit barn tar de ju emot att välja dom som ser lite "konstiga". Är inte de normalt? :)

Känns som de blir mer och mer fel ju mer ja skriver... hoppas någon förstår lite hur ja tänker.

Oftast är det ju de barn med unika drag, som blir vackra som vuxna.

Vad gäller färger, så kan ni inte garantera er nånting alls om ni endast fått ta del av donatorns färger, och inte hans föräldrar, mor- och farföräldrar, etc.

En till sak som jag reflekterade över, är att du skriver att ni inte ska berätta sanningen för barnet, förns barnet blivit stort. - Vid vilken ålder hade ni tänkt, ungefär?

Personligen anser jag att det bästa är att vara ärliga och öppna från början. Det kan komma att slå väldigt hårt mot barnet annars.

Jag tycker att ni ska skyffla undan "stoltheten" och istället vara öppna om alt från början. Det blir enklast och minst smärtsamt att göra på det viset.
  • Anonym (har donatorbarn)

Håller med ovanstående angående öppenheten. Pappan får ta hand om sina problem med infertiliteten utan att det drabbar barnet. En avspänd öppenhet från låg ålder är nog i de allra flesta fall det som är bäst för barnet. Då blir det ingen "komma ut"- process, inget trauma, barnet kan lita på er och slippa känna sig lurat som det kan göra om det känner sig snuvat på sanningen om ni först i tex tonåren berättar som det är.
    Mitt barn är nyss fyllda två och förstår ännu inte men får ända höra sanningen. För honom kommer det aldrig bli en stor "sak" för det finns med från början och det är ok att prata om att han kommit till med donation. Han vet att han har en donator men inte riktigt vad det innebär. på dagis vet fröknarna och kan inkludera också honom när de läser böcker om hur barn kommer till. Nu har de en annan bredd på "ett barn blir till"- temat än de skulle haft om de ej vetat. De pekar inte ut sonen men han kommer en dag känna sig inkluderad, att hans historia är ok och "finns", inte bara kompisarnas, de som blev till på det gamla vanliga viset.

• Leiben
    Anonym (har donatorbarn) skrev 2014-06-27 14:53:58 följande:

Håller med ovanstående angående öppenheten. Pappan får ta hand om sina problem med infertiliteten utan att det drabbar barnet. En avspänd öppenhet från låg ålder är nog i de allra flesta fall det som är bäst för barnet. Då blir det ingen "komma ut"- process, inget trauma, barnet kan lita på er och slippa känna sig lurat som det kan göra om det känner sig snuvat på sanningen om ni först i tex tonåren berättar som det är.
    Mitt barn är nyss fyllda två och förstår ännu inte men får ända höra sanningen. För honom kommer det aldrig bli en stor "sak" för det finns med från början och det är ok att prata om att han kommit till med donation. Han vet att han har en donator men inte riktigt vad det innebär. på dagis vet fröknarna och kan inkludera också honom när de läser böcker om hur barn kommer till. Nu har de en annan bredd på "ett barn blir till"- temat än de skulle haft om de ej vetat. De pekar inte ut sonen men han kommer en dag känna sig inkluderad, att hans historia är ok och "finns", inte bara kompisarnas, de som blev till på det gamla vanliga viset.

Vad fint det här med förskolan. Det har aldrig slagit mig faktiskt. Vi har inte pratat om det hemma än för att det inte riktigt har kommit upp om hur barn blir till. Jag tänker att jag liksom väver in det i ett naturligt samtal. Kanske blir det snart då syskon är på väg (med annan donator).

Tack för tipset!
  • Anonym (-)
    Leiben skrev 2014-06-27 15:54:24 följande:

Vad fint det här med förskolan. Det har aldrig slagit mig faktiskt. Vi har inte pratat om det hemma än för att det inte riktigt har kommit upp om hur barn blir till. Jag tänker att jag liksom väver in det i ett naturligt samtal. Kanske blir det snart då syskon är på väg (med annan donator).

Tack för tipset!

Numera finns det ju böcker om barn med två mammor, två pappor, osv. Finns säkert även böcker om barn som har en mamma, en pappa och en donator (biologisk pappa).

Googla?
  • Sally Cinnamon
    Anonym (har donatorbarn) skrev 2014-06-27 14:53:58 följande:

Ja det var fint! Har också donatorbarn tillsammans med min man. Klart det skulle kännas enklare (för oss) att låtsas som ingenting men vi ska också vara så öppna det går när han börjar fråga om hur barn blir till.

Just nu är han så liten och vi har inte orkat förklara för varenda kotte som frågar vem han är lik osv. Men inför barnet får det aldrig bli skamligt eller en hemlis, viktigt att påminnas om ibland, tack!

Angående ts, vi höll också på och valde från olika DK-listor men det tog sig aldrig där så till slut gjorde vi ivf i Sverige ist och då matchar sjukhuset donatorn. Det blev toppen ändå. Bebisen är kanske inte så lik pappan men ändå världens finaste och bästa! Kändes lite skönt för oss att släppa beslutet till nån annan. Lycka till!
  • Anonym (Svårt)

Tack för era svar. Blir bara lite matt när moralen ska rinna fram.
    Vi kommer att berätta för vårt framtida barn hur allt gått till när VI anser att det är bäst. Jag har aldrig skrivit att det blir när den är vuxen, utan det kan bli när den är 2 eller 4, vi får se när det känns rätt. Till vilka andra vi berättar får vi se. Just nu tycker vi inte att andra runt omkring har med våra problem att göra, det känns liksom lite privat, men hur det känns i framtiden får vi även se vad gäller det här.

Att säga att pappan får ta hand om sina problem med infertiliteten låter ju väldigt förstående, NOT!
    Vi är ett par, man och kvinna och hela den här resan gör vi tillsammans och problemet att bli gravid tillhör oss båda.

Självklart vill vi i slutändan bara ha ett friskt barn!
    Men när vi haft chans att kunna påverka lite så vill vi göra det.
    OM vår resa blir lång och vi också kommer upp i 600.000kr så kommer säkert vikten att välja ögonfärg vara försvunnen på långa vägar, men just nu står vi inför vår första insemination och just nu är siktet inställt på hur det ser ut idag.

Tack för tips och synvinklar, men moralen om vad som är rätt och fel, och hur ni anser att vi SKA göra hit och dit i framtiden klarar vi oss utan.

• Anonym (Svårt)
    Sally Cinnamon skrev 2014-06-28 11:58:50 följande:
    Ja det var fint! Har också donatorbarn tillsammans med min man. Klart det skulle kännas enklare (för oss) att låtsas som ingenting men vi ska också vara så öppna det går när han börjar fråga om hur barn blir till.

Just nu är han så liten och vi har inte orkat förklara för varenda kotte som frågar vem han är lik osv. Men inför barnet får det aldrig bli skamligt eller en hemlis, viktigt att påminnas om ibland, tack!

Angående ts, vi höll också på och valde från olika DK-listor men det tog sig aldrig där så till slut gjorde vi ivf i Sverige ist och då matchar sjukhuset donatorn. Det blev toppen ändå. Bebisen är kanske inte så lik pappan men ändå världens finaste och bästa! Kändes lite skönt för oss att släppa beslutet till nån annan. Lycka till!
    Vad roligt att det gått bra för er!
    Vi har just gjort den första inseminationen och väntar på att se hur det gått.
    Vi har varit i kontakt med svensk sjukvård för att ev ta svensk hjälp om det inte skulle funka i Danmark men nu kör vi på med det här några vändor så får vi se.
    Man får ju rätta sig efter de val man kan och får göra. Om det skulle bli Sverige som för er så acceptarar vi så klart det. Huvudsaken är att vi får vårt barn till slut.

• Anonym (-)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-06-28 18:26:49 följande:

Vi kommer att berätta för vårt framtida barn hur allt gått till när VI anser att det är bäst. Jag har aldrig skrivit att det blir när den är vuxen, utan det kan bli när den är 2 eller 4, vi får se när det känns rätt. Till vilka andra vi berättar får vi se. Just nu tycker vi inte att andra runt omkring har med våra problem att göra, det känns liksom lite privat, men hur det känns i framtiden får vi även se vad gäller det här.

Att säga att pappan får ta hand om sina problem med infertiliteten låter ju väldigt förstående, NOT!

Vi är ett par, man och kvinna och hela den här resan gör vi tillsammans och problemet att bli gravid tillhör oss båda.

OM vår resa blir lång och vi också kommer upp i 600.000kr så kommer säkert vikten att välja ögonfärg vara försvunnen på långa vägar, men just nu står vi inför vår första insemination och just nu är siktet inställt på hur det ser ut idag.

Tack för tips och synvinklar, men moralen om vad som är rätt och fel, och hur ni anser att vi SKA göra hit och dit i framtiden klarar vi oss utan.

Det borde komma till någon lag för alla dessa provtrörsbarns skull.

Ni verkar inte tänka på barnets bästa.

Och jo, din man får se till att ta tag i skammen som han känner. För det ska fan inte få gå ut över det stackars barnet!

Ett barn är ingen rättighet, kom ihåg det!!!
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (-) skrev 2014-06-28 18:46:26 följande:
    Det borde komma till någon lag för alla dessa provtrörsbarns skull.

Ni verkar inte tänka på barnets bästa.

Och jo, din man får se till att ta tag i skammen som han känner. För det ska fan inte få gå ut över det stackars barnet!

Ett barn är ingen rättighet, kom ihåg det!!!
    Är du på riktigt eller!?
    Vem har sagt att barn är en rättighet???
    VI är två om att skaffa barn. Våra problem har vi tillsammans. Hur svårt kan det vara att förstå och acceptera det!?

Tagga ner och försök förstå vad jag säger istället för att döma!

Vad i det jag skriver skulle skada barnet?

• Anonym (-)
    Anonym (Svårt) skrev 2014-06-28 18:55:02 följande:

Är du på riktigt eller!?

Vem har sagt att barn är en rättighet???

VI är två om att skaffa barn. Våra problem har vi tillsammans. Hur svårt kan det vara att förstå och acceptera det!?

Tagga ner och försök förstå vad jag säger istället för att döma!

Vad i det jag skriver skulle skada barnet?

Jag är bara väldigt negativt inställd till att man ens får göra sådana här ingrepp.

Det finns barn som redan blivit till, som kan adopteras.
  • Leiben
    Anonym (Svårt) skrev 2014-06-28 18:26:49 följande:

Jag tycker inte det har varit så många "moraliska" svar utan vänliga men ändå med lite olika infallsvinklar som kanske ändå kunde tas emot lite mer öppet från dina sida. Du går hårt i försvar kring hur ni tänker.

Jag tänker ändå att man alltid ska utgå från det som är bäst för barnet och då tror jag ändå att det är att man som familj bearbetar sina svårigheter - ihop, som du säger.

Och jag förstår till viss del eftersom vi är inte öppna med grannar oc vem som helst heller. Men vänner och familj.

Jag funderar en hel del på hur dte kommer att bli när vår son vet och han ev säger något i ett sammanhang där ingen vet. Hur kommer jag att reagera? Bli ställd? Skämmas lite? Det beror ju kanske på vem som får höra och hur jag tänker att det ska tas emot. Det finns ju tom sådana som ovanstående som tycker att ÄD  kanske inte skulle få vara lagligt. Hur som helst så känner jag att jag behöver tänka på det och vara beredd. För om jag säger sanningen till honom men säger åt honom eller visar honom att det är en familjeangelägenhet som ska stanna där så är risken att det påverkar honom dåligt med skam och att inte känna sig accepterad.

Hoppas du inte upplevde det här för moraliskt. Det ÄR en svår process och svåra grejer att brottas med och man gör det olika.

Lycka till med inseminationen!
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (-) skrev 2014-06-28 19:03:03 följande:
    Jag är bara väldigt negativt inställd till att man ens får göra sådana här ingrepp.

Det finns barn som redan blivit till, som kan adopteras.
    Då har du hamnat i fel tråd!
  • Anonym (Svårt)
    Leiben skrev 2014-06-28 19:21:10 följande:
    Jag tycker inte det har varit så många "moraliska" svar utan vänliga men ändå med lite olika infallsvinklar som kanske ändå kunde tas emot lite mer öppet från dina sida. Du går hårt i försvar kring hur ni tänker.

Jag tänker ändå att man alltid ska utgå från det som är bäst för barnet och då tror jag ändå att det är att man som familj bearbetar sina svårigheter - ihop, som du säger.

Och jag förstår till viss del eftersom vi är inte öppna med grannar oc vem som helst heller. Men vänner och familj.

Jag funderar en hel del på hur dte kommer att bli när vår son vet och han ev säger något i ett sammanhang där ingen vet. Hur kommer jag att reagera? Bli ställd? Skämmas lite? Det beror ju kanske på vem som får höra och hur jag tänker att det ska tas emot. Det finns ju tom sådana som ovanstående som tycker att ÄD  kanske inte skulle få vara lagligt. Hur som helst så känner jag att jag behöver tänka på det och vara beredd. För om jag säger sanningen till honom men säger åt honom eller visar honom att det är en familjeangelägenhet som ska stanna där så är risken att det påverkar honom dåligt med skam och att inte känna sig accepterad.

Hoppas du inte upplevde det här för moraliskt. Det ÄR en svår process och svåra grejer att brottas med och man gör det olika.

Lycka till med inseminationen!
    Dina funderingar är det ju ingen konstigt med.
    Att berätta för barnet och sina närmaste är ju normalt, men att man inte annonserar ut till alla i ens omgivning är ju också lika självklart kan ja tycka, men upp till var och en.
    Jag tror att man får ta det hela lite som det kommer. Skulle någon som jag inte berättat för ändå få veta så är ju inte de hela världen, och jag hoppas då att få berätta mer själv, om hela situationen.
    Jag tar gärna en diskussion och förklarar för den som är negativ också, om jag känner att det kan göra skillnad. Vissa är så insnöade så det inte är värt att lägga energi på (inom en massa områden) och då är det bättre att bara låta det vara.

Jag är vanligtvis väldigt öppen om mitt liv osv till folk ja träffar (har varit med om en hel del i livet) men bara ifall det kommer på tal eller om jag tror att min livserfarenhet kan göra skillnad för någon annan, och lika så kan de säkert komma att bli med det här.
    Ibland berättar men inte om sina privata saker, ibland lite grann och ibland hela historien. Man får väga av lite helt enkelt.

Alla är vi olika och väljer olika vägar, val och lösningar i livet.
    Det som stör mig är när någon talar om hur saker SKA vara, utan att veta någon om personen i fråga eller för att det personen själv tycker på ett visst sätt.
Svar på tråden Hur ska ja tänka vid val av donator?