• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-08-20 06:26:52 följande:
    Samma här! Förstår inte att hon ska vakna hela tiden?! Jag ligger bara och gråter nu för att jag är så slut av att ha jouren dygnet runt. Man kan ju fan aldrig slappna av längre, inte ens på natten får man ro.

Jag ammar inte så jag måste springa upp och fixa välling typ varannan timma hela natten och ska det ätas en längre stund och lagom tills jag lyckats varva ned och somna om är det dags igen ungefär. Det suger! smile4.gif ( jag orkar inte!!

Usch, läskigt med feber! Hoppas det går över fort!
    Jag ger också ersättning och har löst nätterna med en termos med lagom tempererat vatten samt en doserare så jag slipper räkna fel på måtten mitt i natten. Nattlampan i hennes rum ger tillräckligt mycket ljus för att kunna hälla upp rätt mängd vatten så det går snabbt och smidigt utan att behöva tända överallt osv :)
  • BlippBlopp
    Kela1981 skrev 2014-08-20 22:12:48 följande:
    Jag ger också ersättning och har löst nätterna med en termos med lagom tempererat vatten samt en doserare så jag slipper räkna fel på måtten mitt i natten. Nattlampan i hennes rum ger tillräckligt mycket ljus för att kunna hälla upp rätt mängd vatten så det går snabbt och smidigt utan att behöva tända överallt osv :)
    Nån gång när jag varit dödstrött och inte orkar gå till köket har jag tagit en tetra.

Jag tänker, hur farligt kan en rumstempererad ersättning vara jämfört med en värmd till 37 grader? Inte alls skulle jag säga. Det är lätt värt 10kr för att snabbt få somna om igen.
  • Sansa Snark
    BlippBlopp skrev 2014-08-21 14:02:26 följande:
    Nån gång när jag varit dödstrött och inte orkar gå till köket har jag tagit en tetra.

Jag tänker, hur farligt kan en rumstempererad ersättning vara jämfört med en värmd till 37 grader? Inte alls skulle jag säga. Det är lätt värt 10kr för att snabbt få somna om igen.
    Tetrorna är sterila tills man öppnar dem, så det är ingen fara alls. Man värmer bara för att bebisarna tycker om det mer (särskilt de som även får bröstmjölk). Min bebbe äter dock rumstempererat. Mycket praktiskt!
  • Axo

Ni som ger ersättning, hur ofta kokar ni flaskorna och hur noga följer ni anvisningarna på baksidan?

Jag ger semper och enligt dem ska flaskorna kokas typ varje gång och sen ska man koka vattnet och låta det svalna, men hur ofta hinner man koka först och sen vänta med en vrålhungrig bebis!

• Sansa Snark

Vi kör NAN. Om lillen ska äta på en gång så blandar vi på kallvatten direkt ur kranen och micrar. Ska vi gå ut så tar vi med tetror. 

Vi har MAMs flaskor som man kan sterilisera i micron. Det gör vi varje kväll. 

(Fattar inte grejen med Semper, att pulvret måste blandas med kokhett vatten för att det kan finnan bakterier i. Har de inte kontroll över sin egen produkt?!)

• rosii

Idag har vi varit på 2 mån kontroll, egentligen 1 v förtidigt. Tyckte vi hade en stark bebis, allt såg bra ut. 5.6 kg & 61.5 cm lång! Nu hade hon gått upp 100 g/vecka. Det var tydligen helt normalt, jag tycker bara jag läser överallt om bebisar som går upp 250-500 g veckan! Men sköterskan på bvc försäkrade mig att allt såg bra ut. Förstår inte varför jag nojar, hon följer ju sin kurva! Jag behöver slappna av :)

• Axo
    Sansa Snark skrev 2014-08-21 15:00:47 följande:

Vi kör NAN. Om lillen ska äta på en gång så blandar vi på kallvatten direkt ur kranen och micrar. Ska vi gå ut så tar vi med tetror. 

Vi har MAMs flaskor som man kan sterilisera i micron. Det gör vi varje kväll. 

(Fattar inte grejen med Semper, att pulvret måste blandas med kokhett vatten för att det kan finnan bakterier i. Har de inte kontroll över sin egen produkt?!)

Är det någon skillnad på de olika sorterna?

Jag har inte fattat att det är pga bakterier som pulvret ska blandas i kokhett vatten. Jag brukar koka upp vatten, sen hälla i flaskorna och ställa in i kylskåpet. Sen värmer jag vattnet och häller i pulvret.
  • Sansa Snark
    Axo skrev 2014-08-21 15:37:35 följande:
    Är det någon skillnad på de olika sorterna?

Jag har inte fattat att det är pga bakterier som pulvret ska blandas i kokhett vatten. Jag brukar koka upp vatten, sen hälla i flaskorna och ställa in i kylskåpet. Sen värmer jag vattnet och häller i pulvret.
    Ja, Semper ska blandas i kokhett vatten (minst 70 grader) medan NAN ska blandas i vatten som varit kokt men nu har högst 40 grader. Om man ska göra exakt som tillverkarna säger, alltså

Tydligen kan Semper, enligt tillverkaren själv, innehålla skadliga bakterier som dör vid 70 garder. NAN, däremot, innehåller probiotika bakterier som är bra för barnets mage och som dör vid över 40 grader.

Och som sagt, tetror av alla märken är sterila tills de öppnas, därefter håller de i kylskåp i 24 timmar.

Jag vet, rena snurren! 

Sedan är det väl så att de (få) barn som blir matförgiftade blir det pga slarvig handhygien hos den som blandar, snarare än bakterier i pulver/vatten/diskad nappflaska, i alla fall i Sverige där vi generellt har bra kvalitet på dricksvattnet.
  • Sessan4

Jag var o träffade en mammagruppen idag och såg en del ammande mammor som såg avslappnade ut och har harmoniska barn.. Såååå skall det ju vara men så känner inte jag och min son bara knölar o skriker

Jag skall på 2 månaders koll snart o tänkte ta upp att jag vill sluta amma.. Jag tror det blir bäst så.

Vill oxå veta vilken ersättning som är bäst?!

Min son har mycket gaser i magen men har slukat både NAN och Semper (tetra) när han fått flaska..

• Axo

Kanske ska testa NAN istället. Så fruktansvärt osmidigt att behöva värma vattnet och sen kyla ner. Kan ju knappast be bebis vänta när han blir panikhungrig!

Svar på tråden Junibebisar 2014