• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • smalljey
    ellami skrev 2014-09-19 09:55:17 följande:
    4 h i streck hade varit en lyx för mig :( jag har tur om jag får sova 2 h sammanhängande.. Är helt slutkörd.
    Samma här!! Ska börja testa gröt om 1 vecka eller så, då kanske hon håller sig lite längre stunder i sträck hoppas jag på
  • rosii

I vårat landsting har dom infört rekommendationer om minismakisar, kanske är så överallt? Dvs från 4 mån endast doppa ens egna finger i min mat & låta bebisen få smaka. Inget mer än så först vid 6 mån då vi börjar med "riktiga" smakisar. Är det samma rek hos er? 2010 var det inte så.

Vi är snart påväg till sjukhuset till audiologen eller vad dom heter, för att örontestet vid efterbesöket på bb inte godkändes. Känns tråkigt, hoppas det blir godkänt nu :( kunde visst bara vara fosterfett, men man vet ju inte säkert ännu.

• Kela1981
    rosii skrev 2014-09-19 12:55:17 följande:

I vårat landsting har dom infört rekommendationer om minismakisar, kanske är så överallt? Dvs från 4 mån endast doppa ens egna finger i min mat & låta bebisen få smaka. Inget mer än så först vid 6 mån då vi börjar med "riktiga" smakisar. Är det samma rek hos er? 2010 var det inte så.

Vi är snart påväg till sjukhuset till audiologen eller vad dom heter, för att örontestet vid efterbesöket på bb inte godkändes. Känns tråkigt, hoppas det blir godkänt nu :( kunde visst bara vara fosterfett, men man vet ju inte säkert ännu.

Vi fick också åka till audiologen eftersom ena örat inte godkändes. Det visade sig bara vara fosterfett så allt var normalt och så är det säkert för er också. Lycka till!

Nästa gång vi ska till BVC så ska vi prata riktig mat men så som jag fattade det så är det riktiga smakisar direkt från 4 månader men kanske som en tesked i mängd. Ska bli spännande :)
  • Kela1981
    smalljey skrev 2014-09-18 23:24:08 följande:

Min tjej är oxå 62 lång och väger 6500, så hon är en stadig bit smile5.gif hon har bråttom oxå med allt känns det som. Hon vänder sig om, hon tar tag i saker helt själv och stoppar i munnen. En blå bitring är en favorit nu, håller man den framför så tar hon den ur handen och stoppar i munnen och biter ett bra tag. Hon skrattar högt och har långa diskussioner med läten som är helt fantastiskt gulliga. Och nu har hon börjat röra sig ur babygymmet också. Hittade henne en meter ifrån det imorse...hon trycker sig upp med bakbenen och liksom sprattlar till som en fisk haha. Hon blev 3 månader den 10e, hur ska detta sluta?! smile2.gif

Herregud! Är det inte toktidigt att börja röra sig?! Henne får du nog vakta ordentligt. Snart har hon lärt sig gå ;)
  • Axo

Idag var det våran tur till bvc. Kan ju säga att det är inte konstigt att jag har träningsvärk i vänster arm, 7,26 kg väger min bamsebebis! Längden blev felmätt så den har jag tyvärr inte.

Sprutorna gick bra, lite skrik en stund men nu verkar han ha lite ont i benen och hade skrikit hos pappa när jag var ute med hunden nu ikväll. Ville inte alls sitta upp. Hoppas på en lugn natt!

• Juronjaure

Vi var också på bvc idag. 5900g och 60cm lång har lilltjejen blivit :) Hon hatade sprutorna! Eftermiddagen var lugn, hon sov lite mer än vanligt, men på kvällen började hon skrika helt vansinnigt hysteriskt, och jag grät och funderade på att ringa akuten (hon fick rotavirusvaccin också idag, tänkte att hon säkert fått tarmvred - ovanlig biverkning) Meeeeen, pappa fick ta över och hon lugnade ner sig till slut och somnade redan klockan sju.

Vad fruktansvärt det känns när man inte kan hjälpa barnet!!! Man vet ju inte om hon skriker för att hon har ont nånstans, eller bara är övertrött eller känner sig lite allmänt småsjuk, VAD GÖR MAN?! Snyft. Tack och lov att hon sover och slipper vara ledsen :(

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-09-19 21:04:53 följande:

Vi var också på bvc idag. 5900g och 60cm lång har lilltjejen blivit :) Hon hatade sprutorna! Eftermiddagen var lugn, hon sov lite mer än vanligt, men på kvällen började hon skrika helt vansinnigt hysteriskt, och jag grät och funderade på att ringa akuten (hon fick rotavirusvaccin också idag, tänkte att hon säkert fått tarmvred - ovanlig biverkning) Meeeeen, pappa fick ta över och hon lugnade ner sig till slut och somnade redan klockan sju.

Vad fruktansvärt det känns när man inte kan hjälpa barnet!!! Man vet ju inte om hon skriker för att hon har ont nånstans, eller bara är övertrött eller känner sig lite allmänt småsjuk, VAD GÖR MAN?! Snyft. Tack och lov att hon sover och slipper vara ledsen :(

Usch ja det är verkligen inte roligt när dom skriker sådär. Om man bara vetat vad som var fel så hade det varit mycket enklare. En av sköterskorna på BB sa en ganska klok sak till mig; hon sa att när dom tillexempel får lite influensaont eller något annat som kanske inte direkt gör superont så är en del av upplevelsen för dom dels smärtan i sig men också obehaget och rädslan när dom upplever något obehagligt för första gången. Så delar av skriket beror kanske på att bebisen blir rädd.

Hoppas hon sover gott i natt och mår bättre i morgon :)
  • Juronjaure

Hon har sovit sedan klockan 19...:) Så skönt. Ska smyga in snart och titta på det lilla fridfulla ansiktet en gång till. Jag har också hört det där om att skriket kan vara mer rädsla än smärta, men det hjälper mig inte, för jag lider nästan lika mycket av att barnet är rädd som om hon har ont...:P

• Kela1981
    Juronjaure skrev 2014-09-19 22:47:28 följande:

Hon har sovit sedan klockan 19...:) Så skönt. Ska smyga in snart och titta på det lilla fridfulla ansiktet en gång till. Jag har också hört det där om att skriket kan vara mer rädsla än smärta, men det hjälper mig inte, för jag lider nästan lika mycket av att barnet är rädd som om hon har ont...:P

Okej, men du kanske kan finna lite tröst i att rädslan inte är farlig och att det faktiskt är en del i utvecklingen? Men ja fy vad frustrerande det är.

Jag använder appen "wonder weeks" och tycker att det är helt skrämmande vad bra den stämmer! Vår flicka kom precis ur leap 3 och sista dagen var vidrig rent ut sagt men nu när appen säger att det ska vara över så har det verkligen stämt, de 2 dagar som har passerat i alla fall ;) Hon har varit supercharmig, lugn och vilka nätter vi har haft! Hon har vaknat en gång mitt på natten och sen inte förrän vid 6-7 tiden och även efter det har hon kunnat sova ett par timmar till. Hoppas det nu håller i sig :P Men erfarenheten säger annat ;)
  • Åttiotalist

Min lilla älskling har plötsligt bestämt sig för att sluta sova sammanhängande under natten. Nu vaknar hon ofta och är orolig plus att hennes tänder har börjat växa och det gör ont. Vi som har haft det så lätt hittills.. 

Svar på tråden Junibebisar 2014