• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Jenyma
    soffipropp1987 skrev 2014-09-21 20:57:00 följande:

Haha min lilla knubbis har börjat använda strl 68! Jag fick en mysig overall i strl 68 när han va nyfödd och jag trodde då att han skulle kunna ha den större delen av hösten. Har ännu inte ens provat den för vädret att ju varit helt underbart! Blir nog att jag får köpa en ny innan vintern slår till.

Haha samma här. 
    Min kluns är född 15 juni och har nu börjat använda 68 även om de fortfarande är lite långt på armar och ben, men han fyller ut på bredden. Vägde 7,215 kg på tremånaderskontrollen och 61 cm lång xD
  • soffipropp1987
    Jenyma skrev 2014-09-21 22:00:26 följande:
    Haha samma här. 
    Min kluns är född 15 juni och har nu börjat använda 68 även om de fortfarande är lite långt på armar och ben, men han fyller ut på bredden. Vägde 7,215 kg på tremånaderskontrollen och 61 cm lång xD
    Så är det här med, man får vika upp ärmarna. Dags för 3 månaderskontrollen plus sprutor imorgon. Är ganska säker på att han väger över 7 kg. För 2,5 veckor sen så vägde han 6660 g o va 61,6 cm!
  • rosii

Mittiallt har min bebis börja äta jätte ofta på natten nu vid 12 veckor gammal. Förut har hon som bäst bara ätit 1-2 ggr per natt men nu mittiallt vill hon äta varannan timma även på natten. Snälla säg att jag är inte ensam om detta? Att det bara är en faaas.. igår natt var jag så trött att jag somnade med telefonen i ansiktet medans jag låg och ammade. Hon ammas sista ggn kl 22 sen försöker jag somna, brukar bara hinna sova 1-1.5 h innan hon vill äta första gång :(

• ellami
    rosii skrev 2014-09-22 00:36:09 följande:

Mittiallt har min bebis börja äta jätte ofta på natten nu vid 12 veckor gammal. Förut har hon som bäst bara ätit 1-2 ggr per natt men nu mittiallt vill hon äta varannan timma även på natten. Snälla säg att jag är inte ensam om detta? Att det bara är en faaas.. igår natt var jag så trött att jag somnade med telefonen i ansiktet medans jag låg och ammade. Hon ammas sista ggn kl 22 sen försöker jag somna, brukar bara hinna sova 1-1.5 h innan hon vill äta första gång :(

Det är en stor utvecklingsfas vid 12 veckor. Förmodligen behöver mjölkproduktionen ökas så hon ammar oftare. Så det kommer förmodligen bli bättre om ett par dar eller nån vecka. För mig är det där som du beskriver, en helt vanlig natt oavsett fas.. :)
  • Kela1981
    rosii skrev 2014-09-22 00:36:09 följande:

Det är en fas, oroa dig inte. Min flicka gjorde samma sak och det blir bättre igen ska du se :)
  • Kela1981
    ellami skrev 2014-09-21 19:23:28 följande:
    Min pojke har strl 62 men jag har skaffat den där björn-fleeceoverallen från h&m i 68 och 74. En kväll hade han på sig den när det var kyligt ute och den passar, om än lite stor fortfarande. Men jag tänker mer fleeceoverall i typ babyskyddet och innan det blir åkpåse-kallt, behöver de verkligen fleeceoverall i åkpåsen?! Lär bli tokhett? Vår åkpåse är iaf tokvarm, ska räcka att de är vanligt klädda liksom å att man sen bara kan knäppa upp när man kommer hem om de sover utan att krångla med andra ytterkläder..
    Tror det beror ganska mycket på vad man har för åkpåse om dom behöver ha overall också eller ej. Om man skulle behöva ta upp dom utomhus så är det kanske bättre att ha overall också. Känns som oavsett hur man gör så finns det för- och nackdelar.

Jag tänker mig att ha fårskinnsfäll i vagnen och sen overall på ungen. Sen när det blir vinter på riktigt så får åkpåsen åka fram. Nu bor vi i de södra delarna av landet så det blir ju oftast inte några enorma köldperioder här nere. Det kanske är dags att börja inhandla grejerna nu snart för rätt vad det är så blir det höst på riktigt :)

Är det någon som har koll på vad man ska tänka på vid köp av åkpåse? Den använder man väl i sittdelen? Liggdelen har man ju täcke och grejer till.
  • Errolsmatte

jaa, jag vet inte heller vad ja ska köpa för storlek...min tös har storlek 62 (är 62 lång och väger 6400 cirka) nu och kan ha 68 på vissa plagg...känns som storlek  68 inte räcker hela vintern...känns som man kommer behöva en i storlek 74 också...tänker att vintern kanske är kanske fram till mars... kanske april månad, då är hon ju 9 månader....och sen är de ju de, när ska man klä de i overall...svårt de här..nu är det bara kläder, tjock filt i vagnen och mössa givetvis

• soffipropp1987

Nu har vi precis kommit hem från Bvc. Han vägde 7255 g och va 62 cm lång. Han fick även vaccin med hepatit b som tillägg. Han reagerade ingenting vid sticket och när de va klara blev han lite lite ledsen, så då lyfte jag upp honom och då blev han nöjd! Riktigt stolt mamma! Jag stod i princip redo med bröstet för att trösta men det behövdes ju inte.

• boogiewoogie

Min dotter fick med vaccin idag... de var iiiinte kul.. hon grät lika mycket vid båda sticken..:( hon väger 6390 o är 63 cm lång:) föddes den 21a juni..midsommardagen:)

• soffipropp1987
    boogiewoogie skrev 2014-09-22 16:15:59 följande:

Min dotter fick med vaccin idag... de var iiiinte kul.. hon grät lika mycket vid båda sticken..:( hon väger 6390 o är 63 cm lång:) föddes den 21a juni..midsommardagen:)

Då är hon en dag yngre än min Ludwig :)
Svar på tråden Junibebisar 2014