• soffipropp1987

Junibebisar 2014

Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

• Svar på tråden Junibebisar 2014
  • rosii

Vi har också haft en orolig natt. Fått amma varannan timma, spotta nappen däremellan, pruttar & bajs på morgonen. Såå trött idag! Och storasyster är hemma från dagis också med magont, så här blir det inge vila först på lördag haha! Nä fy, idag känner jag för att gnälla & vara sur hela dagen.

• Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-10-09 08:31:21 följande:

Jag bytte som sagt ut täcket till ett lite tunnare. 02.30 och 5.30 stoppade jag i nappen sen vaknade vi 08.15 med ett stort leende!! Så himla glad jag är! :)

Åh vad skönt för er! Hoppas det håller i sig nu så du får sova ordentligt
  • Kela1981

Vi har också haft lite annorlunda nätter här. Här flaskmatas det och i söndags så bytte vi ut dinappen till en storlek större vilket innebar att hon gick från att äta 90-100 ml var 3e timme till att äta 180 var 5e timme! Natten till igår ville hon inte äta alls utan bara ha nappen, vid 4.30 lyckades jag lura henne och då satte hon i sig 150 ml utan konstigheter. Eftersom vi hade en sväng på barnakuten för ett par veckor sedan så blev jag ganska orolig när hon återigen inte ville äta på natten så jag ringde Bvc på morgonen för att höra mig för. Vår sköterska sa att det är ganska normalt när dom börjar äta så stora mängder att dom inte länge vill äta på natten, puh sa jag :) Så länge hon får i sig rätt mängd under dagen så är det inga problem. Tydligen räknar man 125ml/kg /dygn så vår flicka ska alltså äta 4 ggr/dygn om hon äter 180 ml.

Trots att hon inte vill äta så vaknar hon ändå flera gånger under natten av att hon tappar nappen så det är väl en bit kvar tills hon sover hela natten igenom utan konstigheter men det känns så himla skönt att det är på g. Sömnen är inom räckhåll liksom ;)

I natt åt hon vid 21, vaknade 00:30, 03:30 och sen en gång i timmen fram till 8 då fick hon en flaska och sen gick vi upp. Vaken i en timme ungefär och nu har hon sovit sen strax över 9.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att hon ska sluta vakna för nappen. Det är verkligen bara den hon vill ha för så fort jag har puttat in den så är hon nöjd och somnar igen. Har provat att låta henne vara för att se om hon somnar om utan napp men det gör hon inte, då slutar det i skrik :( Kanske är det bara att vänta ut :) Ska prova ikväll att ta ut nappen när hon somnat så hon inte tappar den, då kanske hon sover bättre?

• smalljey
    Kela1981 skrev 2014-10-09 10:10:35 följande:

Vi har också haft lite annorlunda nätter här. Här flaskmatas det och i söndags så bytte vi ut dinappen till en storlek större vilket innebar att hon gick från att äta 90-100 ml var 3e timme till att äta 180 var 5e timme! Natten till igår ville hon inte äta alls utan bara ha nappen, vid 4.30 lyckades jag lura henne och då satte hon i sig 150 ml utan konstigheter. Eftersom vi hade en sväng på barnakuten för ett par veckor sedan så blev jag ganska orolig när hon återigen inte ville äta på natten så jag ringde Bvc på morgonen för att höra mig för. Vår sköterska sa att det är ganska normalt när dom börjar äta så stora mängder att dom inte länge vill äta på natten, puh sa jag :) Så länge hon får i sig rätt mängd under dagen så är det inga problem. Tydligen räknar man 125ml/kg /dygn så vår flicka ska alltså äta 4 ggr/dygn om hon äter 180 ml.

Trots att hon inte vill äta så vaknar hon ändå flera gånger under natten av att hon tappar nappen så det är väl en bit kvar tills hon sover hela natten igenom utan konstigheter men det känns så himla skönt att det är på g. Sömnen är inom räckhåll liksom ;)

I natt åt hon vid 21, vaknade 00:30, 03:30 och sen en gång i timmen fram till 8 då fick hon en flaska och sen gick vi upp. Vaken i en timme ungefär och nu har hon sovit sen strax över 9.

Vet inte riktigt vad jag ska göra för att hon ska sluta vakna för nappen. Det är verkligen bara den hon vill ha för så fort jag har puttat in den så är hon nöjd och somnar igen. Har provat att låta henne vara för att se om hon somnar om utan napp men det gör hon inte, då slutar det i skrik :( Kanske är det bara att vänta ut :) Ska prova ikväll att ta ut nappen när hon somnat så hon inte tappar den, då kanske hon sover bättre?

Precis sådär är vår bebis med. Hon sover ganska bra till typ 2-3, sen är det varje timme, ibland oftare resten av natten. Ibland vill hon småäta ibland bara nappen och ibland inget av det utan bara gnällig, sparkar och sprattlar. Man blir ju fullständigt tokig av att inte få sova. Undrar vad det är som stör dem små liven hela natten? Har testat både i hennes egna säng och i vår säng och blandat. Så det spelar ingen roll vart hon sover eller hur hon sover för det är lika krångligt oavsett.
  • Tizi

Jag börjar bli såå trött på att helamma nu!! Lillan har börjat krångla så och vägrar ibland att ta högra bröstet mer än nån minut?!? Igår pumpade jag ut från det högra och gav henne på flaskan ist och vips hade hon käkat upp allt i ett nafs. På vänster bröst och på natten går amningen dock jättebra men nu äter hon 2-3 ggr per natt ist för 1-2 som det var förut! Trööött mamma!

Hon blir 4 mån den 23:e så snart ska vi börja med lite smakisar. Det blir skönt att få byta ut några mål till mat o gröt snart :)

• soffipropp1987

Har en väldigt gnällig pojke här hemma nu. Gnäll när han har ätit, gnäll när han har sovit. Som tur är får man en hel del leenden imellanåt. En tillväxtperiod antar jag han blir 4 månader om 10 dagar.

• Kela1981

Åh det senaste dygnet har drivit mig till vansinne!

Har haft en natt med nästan ingen sömn alls. Hon gnyr, fäktar, tappar napp, skriker rakt ut, gråter ja allt man kan tänka sig. Den enda gången hon sover ok är när jag håller henne och vaggar. Till sist fick jag henne att sova på mig i vår säng för hon bara vaknade så fort jag försökte lägga ner henne. Detta resulterade i en hysteriskt trött bebis som bara sovit och ätit hela dagen. Dessutom har hennes ena öga svullnat upp och är helt rött, pratade med Bvc om det och då hon inte verkar ha ont så trodde hon att det eventuellt är början på en rejäl förkylning :(

Hon har varit vaken väldigt korta perioder idag och då bara trött trött trött och inte alls sitt vanliga glada jag. Man blir ju orolig av det också även om jag fattar att natten var påfrestande för henne också.

Nu sover hon och har gjort så den senaste timmen. Men hon sover på mage(!) för hon kommer inte till ro på något annat sätt. Sover hon på mig så är jag lite lugnare för då känner jag ju hennes andning men det känns lite olustigt att ha henne sovandes på mage i egen säng. Har tagit bort kudde och hon har napp i munnen så det är väl lite + i alla fall. Hoppas sessan mår bättre i morgon och att vi får sova lite mer i natt :/

Önskar er andra fantastiska mammor en underbar helg <3

• soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-10-10 21:12:15 följande:

Åh det senaste dygnet har drivit mig till vansinne!

Har haft en natt med nästan ingen sömn alls. Hon gnyr, fäktar, tappar napp, skriker rakt ut, gråter ja allt man kan tänka sig. Den enda gången hon sover ok är när jag håller henne och vaggar. Till sist fick jag henne att sova på mig i vår säng för hon bara vaknade så fort jag försökte lägga ner henne. Detta resulterade i en hysteriskt trött bebis som bara sovit och ätit hela dagen. Dessutom har hennes ena öga svullnat upp och är helt rött, pratade med Bvc om det och då hon inte verkar ha ont så trodde hon att det eventuellt är början på en rejäl förkylning :(

Hon har varit vaken väldigt korta perioder idag och då bara trött trött trött och inte alls sitt vanliga glada jag. Man blir ju orolig av det också även om jag fattar att natten var påfrestande för henne också.

Nu sover hon och har gjort så den senaste timmen. Men hon sover på mage(!) för hon kommer inte till ro på något annat sätt. Sover hon på mig så är jag lite lugnare för då känner jag ju hennes andning men det känns lite olustigt att ha henne sovandes på mage i egen säng. Har tagit bort kudde och hon har napp i munnen så det är väl lite + i alla fall. Hoppas sessan mår bättre i morgon och att vi får sova lite mer i natt :/

Önskar er andra fantastiska mammor en underbar helg <3

Det blir bättre! Så fort nånting ändras så tror man ju att det ska vara så för alltid, men det ändrar ju sig hela tiden som tur är <3 Ha en trevlig helg du också!
  • ellami
    Juronjaure skrev 2014-10-08 19:25:09 följande:

Usch, stackars tjejen har så ont i magen och är dödstrött! Somnar, vaknar av att hon har ont, somnar, vaknar, somnar :( Borde inte magen kommit igång ordentligt nu? (3,5 mån) Hon har ont, trycker trycker trycker, och det kommer inget, och sedan kommer ett jättelass. Tycker så synd om henne!

Händer det ofta? Det enda som hjälpte min pojk var att utesluta alla mjölkprodukter ur kosten. Sempers magdroppar osv funkade inte ett dugg för oss. Men då hade han magnkip varje natt, extremt gasig om dagarna, kvällskolik när han var väldigt liten. Så förmodligen mjölkproteinallergisk. Nu är det iaf bra! Men det räcker med att jag får i mig lite beasås för att ha en jobbig natt med magknip till följd..
  • Juronjaure

Jag tycker inte det finns nån logik i när ungen får ont i magen. När vi hade slut på magdroppar i ett par dar blev det värre, så dem slarvar vi inte med nu! I förrgår när hon hade så ont hade jag druckit mjölk, så jag funderar på mjölkproteinet... Men äter å andra sidan ost och smör varenda dag. Menmen, har börjat skriva upp vad jag äter, så får vi se om jag kan klura ut vad som är felet.

Svar på tråden Junibebisar 2014