• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Anonym (Sluta gnälla)

Sluta gnälla. Klart att de måste kunna fortsätta sina liv när pojken inte är hos dom. Dom kan ju inte bara sitta och glo när han inte är där.

Vill dom åka på Kolmården, Gröna Lund eller som nu utomlands och bo i en lgh som de endast har tillgångar till en vecka per år. När han blir äldre kommer han kunna bestämma själv om han vill följa med.

Menar ni på allvar att de ska pausa sina liv när han inte är där.

• Anonym (Ah)

Stackars pojke. Att du efter alla dessa svar från olika personer fortfarande inte förstår att det inte är rätt att lämna pojken hemma, skrämmer mig. Du försöker lyfta argument efter argument om varför det vore OK, men de håller inte. Lyssna på vad de allra flesta verkar anse om det hela istället.

• Anonym (moralpanik)
    GrönaDruvan skrev 2014-07-02 10:36:41 följande:

Du tänker ju helt skevt TS.

Är makens son mindre värd än eran gemensamma dotter?

Som jag ser det är ju redan semester vecka "förstörd o hotad" eftersom ni redan kommer att ha med ett barn.

Från och med nu får ni ha familjesemester istället, livet förändras.

Ni ska INTE åka utan sonen, hur tror ni han känner?

Men de kan ju inte ta med honom eftersom det är på mammans vecka. Menar du på fullt allvar att de skall stanna hemma när pojken ev. åker utomlands med sin mamma bara för att deras utlandsvecka råkar infalla på mammans vecka och pojken inte kan följa med dem? Det innebär ju att biomamman aldrig kan göra något utan sonen för det är ju orättvist att hon gör saker utan honom.
  • Palestrina
    Anonym (moralpanik) skrev 2014-07-02 10:40:48 följande:
    Men de kan ju inte ta med honom eftersom det är på mammans vecka. Menar du på fullt allvar att de skall stanna hemma när pojken ev. åker utomlands med sin mamma bara för att deras utlandsvecka råkar infalla på mammans vecka och pojken inte kan följa med dem? Det innebär ju att biomamman aldrig kan göra något utan sonen för det är ju orättvist att hon gör saker utan honom.
    Ja gud ja, det måste ju vara omöjligt för vuxna människor att skifta veckor med varandra. Självklart ska de fortsätta att ha barnfri - förlåt, bonusbarnfri - vecka precis när de ska åka utomlands varje år.
  • Anonym (Ah)
    Anonym (Sluta gnälla) skrev 2014-07-02 10:37:22 följande:
    Sluta gnälla. Klart att de måste kunna fortsätta sina liv när pojken inte är hos dom. Dom kan ju inte bara sitta och glo när han inte är där.

Vill dom åka på Kolmården, Gröna Lund eller som nu utomlands och bo i en lgh som de endast har tillgångar till en vecka per år. När han blir äldre kommer han kunna bestämma själv om han vill följa med.

Menar ni på allvar att de ska pausa sina liv när han inte är där.

Det är väl inte så konstigt eller svårt att se till att extraordinära händelser planeras in när hela familjen är samlad? Åker man till gröna Lund titt som tätt är det inget konstigt om det ibland händer när pojken är hos sin mamma, men om det sker en gång per år är det bara elakt att välja "fel" vecka. Likaså restaurangbesök, äter man ute regelbundet så visst, ibland kan pojken inte följa med, men att systematiskt välja dagar när han inte är med är hemskt nu när det finns syskon i bilden (iaf lite längre fram när det nya syskonet börjar uppskatta besöken).
  • Anonym (Hmm)

TS! Om du haft en 11 årig son. Hade ni gjort likadant då? Tror inte det!

• Anonym (moralpanik)

Palestrina skrev 2014-07-02 10:43:15 följande:
    Ja gud ja, det måste ju vara omöjligt för vuxna människor att skifta veckor med varandra. Självklart ska de fortsätta att ha barnfri - förlåt, bonusbarnfri - vecka precis när de ska åka utomlands varje år.

Samma vecka som de haft de senaste 9 åren. Biomamman kan ju inte ändra har TS skrivit så då måste det ju bli att de stannar hemma.
  • SecretMe

Nu är jag nytillkommen här och orkar inte plöja alla kommentarer men jag undrar, vet någon vad pojken själv vill?

• Linnez
    Anonym (moralpanik) skrev 2014-07-02 10:40:48 följande:
    De har inte frågar grabben.
    Och TS har skrivit i ett inlägg att när deras dotter blir större 2-3år så kommer de anpassa semesterveckan utomlands efter henne så den blir barnvänlig. Men då är grabben 13-14 år så han ska inte få följa med då heller för han kommer tydligen inte tycka att det är kul å åka på sol å badsemester med pappa å lillasyster
  • Sandmoln

Kan inte låta bli att hoppas att du blir utfryst på jobbet så att du får uppleva hur det känns att vara utanför. Jisses ts hur svårt ska det vara för dig att förstå att det du gör mot pojken kallas mobbning? Skäms!

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!