• Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag och min man har varit tillsammans i nio år, gifta i sju år.

Min man har en son på elva år som bor hos oss varannan vecka, vartannat lov, samt fyra veckor under sommaren.

Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.

För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
    För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
    Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
    Jag anser att svärmor har fel.

1. Vi har ALLTID åkt utomlands utan makens son - det har ALDRIG varit några problem!

2. Veckan vi åker utomlands på, är en vecka då barnet antingen är med sin mamma (som även hon har fyra veckors sommarsemester tillsammans med sin son, varav minst en vecka av dessa fyra, spenderas utomlands), eller med sin mormor och morfar, eller farmor och farfar (pojken brukar spendera ungefär en vecka var hos m&m och f&f under sommarloven, för att slippa fritids under sommarloven).

3. Vi har som sagt alltid åkt på en utlandssemester jag och sambon - som en familj, - som den familj som vi är och alltid har varit varannan vecka, under alla dessa nio år. Nu har jag och sambon fått tillökning i vår familj och givetvis så får vårt gemensamma barn bli en del av vår årliga familjesemester! Vart annars ska vi lämna vårt barn under denna vecka - och varför?!

Jag tycker att detta är helt absurt! Jag blir väldigt arg, ledsen, besviken - ja, det är många otrevliga känslor gentemot svärmor just nu kan jag säga.

Jag ville bara skriva av mig lite och kanske få lite stöttande ord från andra som är eller som har varit i en liknande sits?

• Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!
  • Brumma
    Eleonor01 skrev 2014-07-02 06:41:51 följande:

Inte konstigt att det finns syskon bråk när föräldrarna favoriserar!! Antingen åker alla eller bara vuxna

Att favorisera är väl ändå inte att låta barnet på heltid vara med på heltid och barnet på halvtid vara med på halvtid.

Att favorisera vore ju att låta barnet på heltid bara "leva" på halvtid enbart för att barnet råkar ha ett syskon som inte är där heltid...

Eller föreslår du att barnet på heltid inte skall få göra ngt med sina föräldrar ALLS om syskonet inte är där just deb veckan?

Var deras gränsen? Utomlandsresor? Segelsemestrar? Tälta? Weekend hos släktingar? Grönalundsbesök?
  • Anonym (Anna)

Systematiskt planera för att göra allt kul när halvtidsbarnet inte är med
    = inte okej någonstans.

Göra spontana grejor man känner för oavsett om halvtidsbarnet är med eller inte
    = måste givetvis få vara okej.

• Anonym (Sjukt!)
    Anonym (Sjukt) skrev 2014-07-02 11:58:12 följande:

Har man barn så ska väl inte bara den ena få bli med.. Jisses hel sjukt .

Jag hoppas dessutom att pojken snart säger ifrån sj att det är jävligt dåligt gjort att ta med flickan men inte han. Fan så orättvist behandlad han är.. Stackars pojk.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2014-07-02 06:36:07 följande:

Millimeterrättvisa i absurbum, självklart kan ni åka, er dotter har noll utbyte av resan, än så länge så är det en vuxenresa, ni kommer troligen göra vuxensaker. Dvs det är fortfarande inte en familjeresa, det är en vuxenresa.
    Frågan om det hade varit lika intressant om det varit en resa med tält i skogen, skulle inte tro detta, lustigt nog så är det just vid utlandsresor som barnen känner sig exkluderade, inte vid andra resor

Som så många gånger förr.

Tummen upp.
  • Anonym (Tess)
    Brumma skrev 2014-07-02 12:01:06 följande:

Att favorisera är väl ändå inte att låta barnet på heltid vara med på heltid och barnet på halvtid vara med på halvtid.

Att favorisera vore ju att låta barnet på heltid bara "leva" på halvtid enbart för att barnet råkar ha ett syskon som inte är där heltid...

Eller föreslår du att barnet på heltid inte skall få göra ngt med sina föräldrar ALLS om syskonet inte är där just deb veckan?

Var deras gränsen? Utomlandsresor? Segelsemestrar? Tälta? Weekend hos släktingar? Grönalundsbesök?

Tack! Ännu en SUND kommentar! Love it! <3
  • Anonym (Sjukt!)
    Brumma skrev 2014-07-02 12:01:06 följande:

Bra Eleonor01 håller med dig tummen upp
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Anna) skrev 2014-07-02 12:01:42 följande:

Systematiskt planera för att göra allt kul när halvtidsbarnet inte är med

= inte okej någonstans.

Göra spontana grejor man känner för oavsett om halvtidsbarnet är med eller inte

= måste givetvis få vara okej.

Vi har fullt ös i princip varje sommardag då sonen är hos oss.
  • aldrigmer
    Anonym (Sjukt!) skrev 2014-07-02 12:01:45 följande:
    Jag hoppas dessutom att pojken snart säger ifrån sj att det är jävligt dåligt gjort att ta med flickan men inte han. Fan så orättvist behandlad han är.. Stackars pojk.
    Tja, det har ju inte ens hunnit hända än........
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Sjukt!) skrev 2014-07-02 12:03:23 följande:

Bra Eleonor01 håller med dig tummen upp

Från att vara emot mig till att se sanningen. Bra gjort!
  • Anonym (Käre nån)

Ingen av barnen ska med i såna fall tkr jag... Favorisering på hög nivå hate it..

Sonen är väl lika mkt värd än dottern. Hur tänker du människa .

Skulle hatat dig om du var min styvmor.

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!