• Anonym (Förtvivlad)

Min sambo sa att han vill att jag gör abort

Jag och min sambo levde vad jag trodde ett lyckligt liv. Nybyggt hus, nygifta, ett gemensamt barn på lite över ett år och ett andra gemensamt barn på väg, är i vecka 11. Han har varit väldigt irriterad de sista dagarna, tror pga jobb, har blivit för mkt men iallafall... Han var rent ut sagt elak nu under eftermiddagen och sa massa saker som fick mig att gråta floder men det som gjorde att jag höll på att gå åt var när han sa till mig att han vill att jag gör abort, hur ska jag kunna göra det. ;( Han har sen jag berättade att jag var gravid varit överlycklig men han "vänder lätt taggarna utåt" när han är arg och så här har jag inte sett honom ;( LÄste om abort och det går att göra till v 18men kirurgiskt endast till vecka 12. Tårarna bara rinner, jag kan inte ta bort den lill* som finns inom mig det gör så ont men vet inte annat vad jag kan göra... ;( Är i vecka 10+4 så det är bara lite mer än en vecka kvar till vecka tolv, snälla ge mig D ;(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-04 17:50
    Snälla ge mig råd skulle det stå.

• Svar på tråden Min sambo sa att han vill att jag gör abort
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2014-07-05 20:18:46 följande:
    Nu är det ju så att man är två som knullar utan skydd...

Och mannen borde åtminstone ha rätt till juridisk abort om kvinnan är så fräck att hon behåller det mot hans vilja.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Juridisk abort? Vad är barnperspektivet i det?
  • Anonym
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 20:20:57 följande:

Mannen SKA vara lika lika delaktig eller ha den avgörande rösten, kvinnor tänker inte rationellt när hormoner tar över, logik försvinner liksom.

Vist är det kvinnans kropp men kropp kvinnan tänker inte rationellt när hon blir gravid, instinkter, känslor och hormoner tar över, då är mannen den mest lämpade att ta beslutet.

Så ja, logik framför irrationell begär, så gjorde vi här i alla fall.

Även när det är tvärtom? Ska kvinnor tvingas behålla foster mot sin vilja? Vet du, forntiden ringde och ville ha tillbaka sin vidriga kvinnosyn.
  • Anonym (done that)
    Anonym skrev 2014-07-05 20:38:51 följande:
    Även när det är tvärtom? Ska kvinnor tvingas behålla foster mot sin vilja? Vet du, forntiden ringde och ville ha tillbaka sin vidriga kvinnosyn.

Nej, det tycker jag faktiskt inte, om kvinnan vill göra abort för att inte gå genom en graviditet med allt vad det innebär så tycker jag att hon har full rätt att ta det beslutet, det kan tyvärr förstöra hennes liv för alltid med tanke på hur man stressar förlossningar idag.

Men man kommer inte ifrån att många kvinnor förlorar all reson när dom blir gravida.

Du kan klicka på visa endast och läsa min korta story, men i vårt fall så skulle ett barn till sätta hela familjen på gatan, hon skulle sumpa sin utbildning, vi skulle båda gå i vägen då vi redan är helt utmattade, jag skulle i samband antagligen förlora mitt jobb, för att inte nämna att vi redan nu är ett rum kort med ett barn sovande med oss.

ÄNDÅ ville hon behålla, för det löser sig på nått vänster, well jag fick ta det beslutet åt henne för jag leker inte med familjens framtid när vi redan kämpar att hålla oss flytande med flera barn.

• Anonym (Helt rätt)

Tycker du gjorde helt rätt. Många kvinnor blir som galna Egon och skiter i mannens vilja helt tom myglar med P - piller och dylikt. Är man i ett förhållande och kvinnan äter P piller för att man BESTÄMT att det inte ska bli fler barn . Då ska det fan inte bli det heller . Blir det barn ändå = abort. Om mannen däremot ligger och kommer i en kvinna som är oskyddad då får han lite skylla sig själv .

Anonym (done that) skrev 2014-07-05 20:48:56 följande:

Nej, det tycker jag faktiskt inte, om kvinnan vill göra abort för att inte gå genom en graviditet med allt vad det innebär så tycker jag att hon har full rätt att ta det beslutet, det kan tyvärr förstöra hennes liv för alltid med tanke på hur man stressar förlossningar idag.

Men man kommer inte ifrån att många kvinnor förlorar all reson när dom blir gravida.

Du kan klicka på visa endast och läsa min korta story, men i vårt fall så skulle ett barn till sätta hela familjen på gatan, hon skulle sumpa sin utbildning, vi skulle båda gå i vägen då vi redan är helt utmattade, jag skulle i samband antagligen förlora mitt jobb, för att inte nämna att vi redan nu är ett rum kort med ett barn sovande med oss.

ÄNDÅ ville hon behålla, för det löser sig på nått vänster, well jag fick ta det beslutet åt henne för jag leker inte med familjens framtid när vi redan kämpar att hålla oss flytande med flera barn.

• Anonym (done that)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2014-07-05 22:31:44 följande:

Tycker du gjorde helt rätt. Många kvinnor blir som galna Egon och skiter i mannens vilja helt tom myglar med P - piller och dylikt. Är man i ett förhållande och kvinnan äter P piller för att man BESTÄMT att det inte ska bli fler barn . Då ska det fan inte bli det heller . Blir det barn ändå = abort. Om mannen däremot ligger och kommer i en kvinna som är oskyddad då får han lite skylla sig själv .

Tack, du skulle bara veta hur hon gjorde mig skurken i det hela, jag tvingade henne till abort när jag så ifrån på sjukhuset när hon började tveka, skrämde vist livet ur barnmorskan när jag bara sa att att hon ska skärpa sig.
    Dödade vist hennes barn och hela kittet

Nu i efterhand så börjar hon faktiskt hämta sig snabbt, ä'ven om hon känner det i hjärtat och känner sig tom, även om gravidmagar sticker i ögonen på henne och hon kollar extra i alla barnvagnar så börjar hon första att vi inte kunde, våra barn behöver sina föräldrar och tak över huvudet mer än dom behöver syskon.
    Men vist fan stack det i mitt hjärta när jag såg fostret, det var bara inte dennas tur att komma till, ödet valde fel tillfälle, fruktansvärt fel.
    Fan nu fick jag tårar i ögonen :(

Ja, vi skyddade oss, nu blir det p spruta, ska vist vara 100 % garanti, inte en gång till ska hon eller vi gå genom detta.

• Ramborg
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 23:02:28 följande:

Tack, du skulle bara veta hur hon gjorde mig skurken i det hela, jag tvingade henne till abort när jag så ifrån på sjukhuset när hon började tveka, skrämde vist livet ur barnmorskan när jag bara sa att att hon ska skärpa sig.

Nu i efterhand så börjar hon faktiskt hämta sig snabbt, ä'ven om hon känner det i hjärtat och känner sig tom, även om gravidmagar sticker i ögonen på henne och hon kollar extra i alla barnvagnar så börjar hon första att vi inte kunde, våra barn behöver sina föräldrar och tak över huvudet mer än dom behöver syskon.

Men vist fan stack det i mitt hjärta när jag såg fostret, det var bara inte dennas tur att komma till, ödet valde fel tillfälle, fruktansvärt fel.

Ja, vi skyddade oss, nu blir det p spruta, ska vist vara 100 % garanti, inte en gång till ska hon eller vi gå genom detta.

Om du är så logisk och rationell tycker jag du kan ta ansvar för er preventivmetod. Gummi på eller ännu enlare - boka en tid och SNIPP SNIPP. Fast det är kanske mer rationellt från din synvinkel att tvinga din kvinna att fortsätta ta hela ansvaret.
    42.
  • Anonym (majsan)
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 23:02:28 följande:

Har du tur stannar hon hos dig o altl blir nästan som förr - har du dålig tur o hon inser vad du krävt börjar hennes känslor för dig svalna - saaaakta mak - o en dag är ni inte ett par längre, allt pga en abort. Inte alls ovanligt ska du veta.
  • Anonym (done that)
    Anonym (majsan) skrev 2014-07-06 08:49:11 följande:
    Har du tur stannar hon hos dig o altl blir nästan som förr - har du dålig tur o hon inser vad du krävt börjar hennes känslor för dig svalna - saaaakta mak - o en dag är ni inte ett par längre, allt pga en abort. Inte alls ovanligt ska du veta.

Vi skulle inte vara ett par om hon skulle påtvinga ett barn på mig, hon skulle hamna med allt hon skapade själv, jag skulle ärligt talat begå självmord.

Redan nu bär jag allt det ekonomiska ansvaret på mina axlar, tar all övertid jag kommer åt men vi har byggt mer än vi kan hantera, flertal barn, husdjur, hyra som bara växer och växer tydligen i motsatsen till min lön.
    Jag orkar inte jobba mer.

Redan nu kräver barnen på gränsen till mer än jag har, jag är bara en människa, ingen robot som kan ta vad som än slängs på en.
    jag har inte mer att ge.

Det är inte bara kvinnan som har rätt att vara egoistiskt, finns tillfällen där mannen måste tänka på sig själv också, denna gången var jag (och familjen i sin helhet) viktigare än hennes ogenomförbara önskan.

Ramborg skrev 2014-07-06 08:16:54 följande:
    Om du är så logisk och rationell tycker jag du kan ta ansvar för er preventivmetod. Gummi på eller ännu enlare - boka en tid och SNIPP SNIPP. Fast det är kanske mer rationellt från din synvinkel att tvinga din kvinna att fortsätta ta hela ansvaret.

Varken tanten eller jag gillar gummi, man tar av förpackningen av godiset innan man konsumerar det vad jag vet ;)

Nu har vi kommit överens om p spruta då vi önskar 100 % skydd men ingen av oss vill ta steget och genomgå kirurgisk ingrepp.

Har en ganska gammaldags syn på det där, man genomgår kirurgi som sistahands åtgärd vid sjukdom, ingen av oss är sjuk.

• Anonym (K)
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 17:22:46 följande:

Njaa, jag håller med dig i sak men du har lite fel om tidsförloppet, 

Ta pillret tar sekunder ja, där är i teorin aborten genomfört men, man måste komma tillbaka och stöta ut fostret så man har en microförlosning, sedan vad jag förstår så blöder man som efter normal förlossning, först efter man slutar bli påmint om handlingen av blod som man kan på allvar börja lägga det bakom sig, kan ta nån vecka.

Här håller jag inte med dej, så vi har troligen olika erfarenheter.

Jag är en av de här som har problem med preventivmedel, precis som några andra nämnt här, och jag har varit gravid två gånger - jag verkar bli det vad jag än använder - fast just nu har jag kopparspiral och tack gud så verkar det fungera... (peppar, peppar, ta i trä...) 

Första gången gjorde jag en kirurgisk, det var över på en timme och möjligen stänk-blödde det lite i ett dygn efteråt. 

Andra gången övertalade de mej att göra medicinsk, vilket tog...4 timmar, har jag för mej, och var obehagligt utav helvete, men efteråt var jag helt okej, frisk, smärtfri, glad och lättade, och satte mej i bilen, körde hem, sov och dagen efter var allt bra igen.

Så jo, jag vidhåller att det tar typ en dag. Sen måste man visst in efter en vecka och kolla att skiten verkligen är borta när man gör medicinsk, men det är ju faktiskt inget större problem. 
    Anonym (eh?) skrev 2014-07-05 17:15:53 följande:
    En man behöver inte offra resten av sitt liv för ett barn de inte vill ha, de kan dra men betala underhåll måste de göra. Och sen förstår jag inte, ett barn som de inte vill ha? Knullar man utan skydd antar jag att man vill ha barn.

Kvinnor har sista ordet när det kommer till abort, ja det är en fördel kvinnor har där. Män har den fördelen att de slipper graviditet, förlossning och ev abort. Det är lika orättvist för båda.

Eh...
    Nej, att ha oskyddat sex betyder inte att man vill ha barn - det kan vara allt från att någon ljuger, till att någon felräknat ägglossning, eller inbillar sej att "säkra perioder" är säkra - eller att avbrutet samlag fungerar - ja, män måste naturligtvis också utbilda sej inom det här, men - helt ärligt - det kvinnliga befruktningssystemet är ganska främmande för många av dem.

Sen kan du ju knappast påstå att en man inte måste offra resten av sitt liv; underhållet är inkomstbaserat, såvitt jag vet, och det där barnet kan alltså, för någon med dålig inkomst, vara det som styr hans liv, hans yrkesval, hans boplats - när han vill åka till Kuala Lumpur och backpacka, så kan han inte, för han måste ha en inkomst, så att han kan försörja något han inte ville ha till att börja med. Han kan inte ta risker med sitt yrkesliv, för plötsligt är det inte bara SIN framtid han riskerar. Och så vidare. 

DESSUTOM, vilket knappast kan vara en nyhet, så tenderar män, lika väl som kvinnor, att bli kemiskt/hormonellt "förälskade" i sin avkomma - det är ett helt normalt biologiskt försvar avsett att se till att avkomman inte svälter eller blir uppäten - det drabbar fäder i princip lika mycket som mödrar. 

Så de är låsta. Det är synd om män i den här situationen. 
  • Mioni
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 16:59:43 följande:

Precis suttit i samma sits från den manliga sidan.

Sambon blev gravid, igen.

Vi har inte plats, tid, ekonomi, eller ork att ta hand om flera barn men det kom inte riktigt fram där.

I vanlig ordning var det känslor som tala utan reson, det löser sig uh vad tuttinuttit att vara gravid igen spg man i hennes ögon.

Det löste sig i alla fall, bokade tid, fick en ganska fort och hon fick snällt ta pillret. Givetvis var det floder av tårar men det finns lägen där man helt enkelt inte kan ta emot fler barn.

Vet däremot inte om det är en omöjlig sits ni sitter i eller om han bara slängde ut nått ogenomtänkt i vrede.

Vad jag fick fram under tiden jag läste om det så är det ett piller fram till vecka tolv sen är det kirurgiskt som gäller.

Du kan inte vara speciellt bra på att läsa eftersom det hörs medicinsk abort till och med vecka 9 och en kirurgisk skrapning kan göras till och med vecka 12. Därefter sätter man igång en för tidig förlossning som abortmetod. Jisses..
  • Mioni
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 20:20:57 följande:

Mannen SKA vara lika lika delaktig eller ha den avgörande rösten, kvinnor tänker inte rationellt när hormoner tar över, logik försvinner liksom.

Vist är det kvinnans kropp men kropp kvinnan tänker inte rationellt när hon blir gravid, instinkter, känslor och hormoner tar över, då är mannen den mest lämpade att ta beslutet.

Så ja, logik framför irrationell begär, så gjorde vi här i alla fall.

Så om kvinnan vägrar abort så ska mannen ha lika mycket att säga till om? Du tror att han kan släpa henne till kliniken och tvinga henne att sitta och be läkaren om en abort hon inte vill ha och sedan spänner de fast henne lite käckt eller? Jo men visst.
  • Anonym (undrar)

Hur har det gått ts, blir det något bättre.
    Jag kan förstå din förtvivlan, jag skulle ha blivit helt knäckt om min man när det begav sig hade sagt något sådant.

• Anonym (done that)
    Mioni skrev 2014-07-06 17:17:27 följande:
    Du kan inte vara speciellt bra på att läsa eftersom det hörs medicinsk abort till och med vecka 9 och en kirurgisk skrapning kan göras till och med vecka 12. Därefter sätter man igång en för tidig förlossning som abortmetod. Jisses..

Inte enligt vårdguiden jag kollar på nu, verkar som metoder skiljer sig kliniker emellan och under tiden vissa gör som jag skrev så gör vissa som du skrev.

Jag kan däremot erkänna att det var sambon som stod för läsandet och återgav text i efterhand

Personligen så var "hur" irrelevant för mig, det skulle göras helt enkelt.

• Anonym (Helt rätt)

Hur många barn har ni ? Och varför har du allt ekonomiskt ansvar ? Finns det inga större bostäder där ni bor? Hursomhelst , tuff sits att hamna i och kvinnor gör väldigt lätt mannen till boven i detta.

Anonym (done that) skrev 2014-07-06 09:35:00 följande:

Vi skulle inte vara ett par om hon skulle påtvinga ett barn på mig, hon skulle hamna med allt hon skapade själv, jag skulle ärligt talat begå självmord.

Redan nu bär jag allt det ekonomiska ansvaret på mina axlar, tar all övertid jag kommer åt men vi har byggt mer än vi kan hantera, flertal barn, husdjur, hyra som bara växer och växer tydligen i motsatsen till min lön.

Redan nu kräver barnen på gränsen till mer än jag har, jag är bara en människa, ingen robot som kan ta vad som än slängs på en.

jag har inte mer att ge.

Det är inte bara kvinnan som har rätt att vara egoistiskt, finns tillfällen där mannen måste tänka på sig själv också, denna gången var jag (och familjen i sin helhet) viktigare än hennes ogenomförbara önskan.

Varken tanten eller jag gillar gummi, man tar av förpackningen av godiset innan man konsumerar det vad jag vet ;)

Nu har vi kommit överens om p spruta då vi önskar 100 % skydd men ingen av oss vill ta steget och genomgå kirurgisk ingrepp.

Har en ganska gammaldags syn på det där, man genomgår kirurgi som sistahands åtgärd vid sjukdom, ingen av oss är sjuk.

jag har inte mer att ge.

• Anonym (done that)
    Anonym (Helt rätt) skrev 2014-07-06 17:50:29 följande:

Hur många barn har ni ? Och varför har du allt ekonomiskt ansvar ? Finns det inga större bostäder där ni bor? Hursomhelst , tuff sits att hamna i och kvinnor gör väldigt lätt mannen till boven i detta.

jag har inte mer att ge.

Tre sen innan var av en saknar rum och sover med oss i sovrummet.

Vi hade oflyt många år här i livet, sporadisk jobb blandad med soc, vi kom på fötter en smula när jag fick mer stabil inkomst, dock var det tight, lyckades bygga upp buffert men sen kom oförutsedda utgifter, sambon pluggar på högskola men har nu sommarlov så ingen inkomst, nån sommarjobb lyckades inte hon inte få, buffert borta, jag börjar bli orolig om vi ens kan betala hyra denna månad och ha pengar över till annat.
    Så jag bär hushållet nu och jag räcker inte till, jag orkar inte öka min insats heller för jag kommer bara bryta ihop, vi blöder pengar varje månad.

Sen har all stress, press och belastning jag har på mig kört slut på mig, jag har fallit i depression där jag måste tvinga mig till att göra det som göras måste.
    känner inte nån livsglädje eller livslust, är helt orkeslös och måste tvinga mig till att utföra sysslor jag har på mig.
    Jag är inte i stånd att ta mig mer belastning.

Skulle vi flyta till storlek och område vi önskar och behöver skulle vi behöva höja vpr bostadskostnad med omkring 3-6 tusen, finns inte på kartan att vi klarar det.

Jag har full förståelse här, "mammahjärtat" hoppar över tre steg vid besked, hormoner är redan ur balans när man får besked, sen var det att abort fanns inte i hennes vokabulär, jag ville inte ha barn från första början men jag ställde mig bakom henne varje gång, hennes kropp hennes val, jag gjorde henne gravid så jag stannar vad hon än skulle bestämma sig, tre gånger fick jag negativt besked för min del men jag tog mitt ansvar och var så bra far jag kunde.

Så jag förstår syndabockönskar ganska bra, vill man inte göra abort men tvingas till det av omständigheter man inte vill inse så är mannen som puschar och inte ger val den mest lämpade i situationen.
    Men det svider, vi hade inget val, detta var för allas bästa, hon kommer förstå det med tiden, hon börjar förstå redan nu och får ett leende på ansiktet mer och mer.

• Mioni
    Anonym (done that) skrev 2014-07-06 17:28:50 följande:

Inte enligt vårdguiden jag kollar på nu, verkar som metoder skiljer sig kliniker emellan och under tiden vissa gör som jag skrev så gör vissa som du skrev.

Jag kan däremot erkänna att det var sambon som stod för läsandet och återgav text i efterhand

Personligen så var "hur" irrelevant för mig, det skulle göras helt enkelt.

Nu är det ju just vårdguiden som säger som jag sa och tvärtemot vad du eller din sambo tror. Läs på. Eller lär din sambo att läsa..
  • Anonym ((arg))
    Anonym skrev 2014-07-05 20:38:51 följande:
    Bra sagt! Det är din kropp och ditt barn. Vilken hemsk attityd din man har.
  • Maiaflickan
    Anonym (done that) skrev 2014-07-05 16:59:43 följande:

Det löste sig i alla fall, bokade tid, fick en ganska fort och hon fick snällt ta pillret. Givetvis var det floder av tårar men det finns lägen där man helt enkelt inte kan ta emot fler barn.

Så mansgrisigt. "Hon fick snällt ta pillret".

Om det inte var läge för att ta emot fler barn då skulle du inte stoppat in den utan skydd in the first place. DU är ansvarig för DITT liv. Om ett barn inte passar in i din tillvaro - vilket jag har den största förståelse för - så är det DU som är ansvarig för att se till att det inte händer.
Svar på tråden Min sambo sa att han vill att jag gör abort