• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-05-19 12:13:55 följande:

Jag har också ångest. Jag vet inte alls hur vi ska klara det här, och hur jag ska orka vara en bra mamma åt två barn. Vad gör jag om nya har kolik? När ska jag sova?

Jag vet ju också att det löser sig, att man växer in i rollen, men just nu känns det så tråkigt och orättvist mot bebisen att jag är orolig istället för glad och taggad. :(

Vi har i alla fall köpt syskonvagn, en bugaboo donkey, den känns bra :)

Nu hade jag lite mer mellan mina två äldsta barn (19 månader) men känner igen mig så väl.

Sonen var mitt allt, min ögonsten, och så blev jag gravid med dottern och mådde pyton under hela graviditeten. Även om jag visste att det inte var BEBISENS fel att jag mådde dåligt så var det ändå som att jag skyllde på det för att det tog för mycket tid och ork ifrån sonen. Sen när hon föddes hade hon kolik och all energi gick åt till det. Så återigen hade jag dåligt samvete mot sonen och kände nästan hat mot dottern som "kom och förstörde allt". Hon har alltid varit väldigt krävande, är det än idag, sex år senare. Jag har alltid tänkt att det säkert är naturligt att jag inte har samma starka band till henne som till sonen eftersom han var först men när Selina föddes insåg jag ju att det faktiskt gick få lika starkt band till fler barn..

Idag inser jag att jag med all säkerhet hade en förlossningsdepression när hon föddes och det gör så ont i mig när jag tänker på allt jag missat med henne och hur dålig våran relation egentligen är. Jag älskar henne precis lika mycket som de andra två men hon har varit "svårare" att älska (kan inte förklara det på annat sätt). Nu verkar det kanske som att jag försöker skrämma upp er men det jag ville ha sagt var att jag önskar att jag sökt mer hjälp. Jag tror jag intalade mig själv att det var naturligt att inte ha så lika starka känslor för barn nummer två och att det var naturligt att inte njuta en sekund eftersom det var så tätt mellan dem. Hade jag sökt hjälp hade det kanske inte behövt vara lika jobbigt att ha så tätt.
  • Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-05-19 12:04:44 följande:

Josefin vaknar mellan 6 och 8, sover middag 11.30-13.30 (varierar lite, men hon sover 45min-1,5h) och går och lägger sig 20.00.

Nu har vi börjar lägga henne 19.45, och tänkte försöka få det till 19.30 om en vecka. Hon har dock också börjat sova väldigt oroligt, vaknar eller halvvaknar skrikande 2-6ggr varje natt. Phu...

Tack för alla svar! Olle blir dock suuuupertrött om han är vaken mer än 4h i streck, men det får bli några kämpiga dagar så får vi försöka lägga om det till en vila! Idag vaknade han 7:40 (händer typ aldrig) så kämpade jag med att hålla han vaken till 12, han var supertrött redan 10:45. Men nu sover han och ska väcka han senast 14 om han inte vaknar själv innan dess. Så får vi pröva i några dagar helt enkelt!

Alltså jag började misstänka nattskräck, för att han är knappt vaken när jag går in, bara kastar sig runt och ser jättetrött ut. Ibland så lugnar han sig efter ca 2-3 min utan att jag behöver gå in, och somnar om själv. Men det är verkligen knepigt när man inte förstår vad som är fel :(
  • KarinIngrid

Julian vaknar runt 7 på morgonen och sen sover han ca 45 minuter nån gång mellan 10-12
    sen sover han igen ca 1 timme på eftermiddagen, oftast runt 15.
    sen sover han för natten runt 20-21 och sover då oftast hela nätterna utan att vakna.

• septemberbarn08

I did it!!! Lämnade Selina hos mina föräldrar vid 8.20 imorse och begav mig till frissan och var sedan borta i 3 timmar. När jag kom tillbaka satt hon och myste i morfars knä framför tvn och det hade gått huuur bra som helst! Jag som varit så nervös över att lämna henne liksom!

Nu är jag pigg och glad efter TRE HELA TIMMAR med egentid och så på det är håret nyfärgat och lockat :)

• tovemaja

Skönt att höra att man inte är ensam i alla fall. Känner mig totalt kass som mamma nu dessutom då grabben är extremt pappig.... Men men... That too shall pass eller vad säger man?

Kram och tack för att du delar med dig

/hormonella lipsillen i v.31

Kpax skrev 2016-05-19 12:13:55 följande:

Jag har också ångest. Jag vet inte alls hur vi ska klara det här, och hur jag ska orka vara en bra mamma åt två barn. Vad gör jag om nya har kolik? När ska jag sova?

Jag vet ju också att det löser sig, att man växer in i rollen, men just nu känns det så tråkigt och orättvist mot bebisen att jag är orolig istället för glad och taggad. :(

Vi har i alla fall köpt syskonvagn, en bugaboo donkey, den känns bra :)

• ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-14 16:37:53 följande:
    Jag känner verkligen tvärtom och känner att det här kommer gå galant (jag som får 14 mån mellan), blir däremot rädd att jag är alldeles för naiv och inte fattar hur kämpigt det kommer bli. För nu känner jag bara att han får komma, för det ska bli så mysigt med två små?? Men som sagt så blir jag rädd att jag kommer få en chock och gå in i väggen typ :/

Men jag förstår att det är tungt för dig, jag är i v 38 nu och bryter snart ihop över min kropp som gör så ont och är så extremt osmidigt! Så som sagt är lillebror välkommen ut.
    Jag undrar om jag också är väldigt naiv, för jag har ställt in mig på att detta kommer gå galant! Klart det kommer vara jobbigt i perioder, men nu kommer ju liten ha någon att leka med på ett annat sätt än vad Bosse har haft!

Idag är det en månad till bf, och jag har en skräckblandad förtjusning inför förlossningen. Hade ju en lite komplicerad förlossning med lilleman där han kom ut snett, med hjälp av sugklocka, yttrepress och klipp - sen hamnade han ju på neo några dygn pga andningspåverkan. Denna gång vill jag ha revansch! Skrev förlossningsbrevet i veckan, något jag aldrig gjorde inför första förlossningen. Jag vet mer vad som komma skall, och denna gång ska det gå bättre!
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-05-19 13:19:02 följande:

Nu hade jag lite mer mellan mina två äldsta barn (19 månader) men känner igen mig så väl.

Sonen var mitt allt, min ögonsten, och så blev jag gravid med dottern och mådde pyton under hela graviditeten. Även om jag visste att det inte var BEBISENS fel att jag mådde dåligt så var det ändå som att jag skyllde på det för att det tog för mycket tid och ork ifrån sonen. Sen när hon föddes hade hon kolik och all energi gick åt till det. Så återigen hade jag dåligt samvete mot sonen och kände nästan hat mot dottern som "kom och förstörde allt". Hon har alltid varit väldigt krävande, är det än idag, sex år senare. Jag har alltid tänkt att det säkert är naturligt att jag inte har samma starka band till henne som till sonen eftersom han var först men när Selina föddes insåg jag ju att det faktiskt gick få lika starkt band till fler barn..

Idag inser jag att jag med all säkerhet hade en förlossningsdepression när hon föddes och det gör så ont i mig när jag tänker på allt jag missat med henne och hur dålig våran relation egentligen är. Jag älskar henne precis lika mycket som de andra två men hon har varit "svårare" att älska (kan inte förklara det på annat sätt). Nu verkar det kanske som att jag försöker skrämma upp er men det jag ville ha sagt var att jag önskar att jag sökt mer hjälp. Jag tror jag intalade mig själv att det var naturligt att inte ha så lika starka känslor för barn nummer två och att det var naturligt att inte njuta en sekund eftersom det var så tätt mellan dem. Hade jag sökt hjälp hade det kanske inte behövt vara lika jobbigt att ha så tätt.

Fy fan vad jobbigt....

Jag har sedan förra graviditeten sagt till mig själv att jag ska söka hjälp så fort jag tror att något är minsta fel, men ändå ville jag bara vara "duktig" och klara mig själv när jag mådde skit när Josefin var pytteliten. Trots att jag har flera kompisar som berättat om hur jävligt de mådde i perioder, och att jag aldrig sett det som något att skämmas för.

Det är så svårt att se själv vad som är normalt och när det är dags att ta hjälp, men för båda barnens skull ska jag verkligen försöka.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-05-21 11:13:17 följande:

Jag undrar om jag också är väldigt naiv, för jag har ställt in mig på att detta kommer gå galant! Klart det kommer vara jobbigt i perioder, men nu kommer ju liten ha någon att leka med på ett annat sätt än vad Bosse har haft!

Idag är det en månad till bf, och jag har en skräckblandad förtjusning inför förlossningen. Hade ju en lite komplicerad förlossning med lilleman där han kom ut snett, med hjälp av sugklocka, yttrepress och klipp - sen hamnade han ju på neo några dygn pga andningspåverkan. Denna gång vill jag ha revansch! Skrev förlossningsbrevet i veckan, något jag aldrig gjorde inför första förlossningen. Jag vet mer vad som komma skall, och denna gång ska det gå bättre!

Vad härligt att du känner så!! Jag ska försöka komma dit jag också!

Förlossningen ser jag lite fram emot redan nu, och även jag har lite tankar om hur jag vill ha det (första gången hade jag ingen aning och inga önskemål), och vi VILL ju ha två barn. Jag hade själv gärna bytt odelad uppmärksamhet mot ett syskon any day, trivdes inte speciellt bra med att vara enda barnet.
  • Kpax

P.S Igår var sambon borta, och naturligtvis var Josefin omöjlig att lägga. Började 8.45 och inte förrän mellan 23 och 00 hade hon somnat (i våran säng), lyfte över henne vid midnatt.

Jag ville självklart dö, men det finns ändå ett humorvärde i det där eländet man känner. D.S

• Villhaenbebbe
    ebe91 skrev 2016-05-21 11:13:17 följande:

Ja jag är ju realistisk och förstår också att det kommer bli jobbigt i perioder, men det är det ju med en också. Och det pallar man ju! :) men däremot har jag tänk på att lillen inte kommer kunna få lika mycket närhet/fokus som Olle fick som nyfödd, bara det som kan kännas lite jobbigt! Olle hade jag i famnen 24/7 och han sov alltid nära nära mig. Nu blir det ju lite annat!

Imponerande att du känner så ändå! Jag hoppas verkligen (och tror) du får revansch denna gång! Härlig inställning! Tror man kommer långt på bara det :) jag är lite rädd den här gången då min förra förlossning gick så himla bra och jag är så nöjd med den. Rädd att det bara kan bli sämre liksom, och att det ska gå för fort. Har 12 dagar kvar så nu börjar det dra ihop sig alltså :o
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?