Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tja min mamma är ganska tjock, och det första hon sa när jag kom dit för att fika för min trettioårsdag tre veckor efter förlossning var "haha lämnade dom kvar en bebis i magen eller?" (Jag är ju inte modellsmal, men även då var jag smalare än henne)

• Lavish
    LillLouise84 skrev 2015-05-13 19:59:26 följande:
    Det är som att ju tjockare de är själva så har de rättigheter att kommentera andra. Alla ser olika ut acceptera liksom
    Jo, jag tror hon ångrade sig trots allt för sen dess har hon flera gånger anmärkt på att jag gått ner eller ser smalare ut. Men jag tycker liksom inte att det känns bättre, jag förstår inte varför hon behöver kommentera min kropp överhuvudtaget. (Utom möjligtvis om det drar iväg på ett sjukligt sätt åt ena eller andra hållet, hon är ju min mamma trots allt) 

Misstänker att hon har ett lite knepigt förhållande till mitt utseende. Å ena sidan vill hon säkert att jag ska vara fin och hälsosam för jag vet ju att hon vill mig väl, å andra sidan har jag ibland fått intrycket av att hon har lite jobbigt med att jag har rätt fin figur och inte går upp så lätt (fram till nu då) eftersom hon själv kämpat med vikten hela livet. 
  • Lavish

Sambon fyller år 1 juni så jag funderar lite på om man skulle ha barnvakt då. Men jag tror inte det.

Mina föräldrar litar jag på men min morsa är så himla hispig så hon litar inte på sig själv. Hon är såååå orolig att bebisen ska skrika och hon inte ska kunna trösta. Känns inte så kul att lämna när man vet att mamma liksom inte mår bra även om barnen har det bra. Nu är det ju två dessutom.

Svärmor är istället lite för kaxig kan jag känna, för jag misstänker att hon inte skulle ringa även om det verkligen inte alls gick bra, utan att hon skulle kämpa på och inte vilja erkänna ens för oss om det inte hade gått bra. 

Men jag antar att nån gång måste vi lämna och det dröjer ju länge innan Linnea är så stor att bebis-skrik utan att kunna resonera med henne är historia. 

• Lavish

Får man ha p-ring när man ammar? Förra gången sa dem till mig att man inte får det, och den här gången är vi pratade om det sa jag "p-ring är ju det som fungerat bäst men det går ju inte om jag ammar så ..." och hon sa inte emot och la inte fram det som förslag? Hade ju varit mycket bättre än staven  

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-05-15 21:52:30 följande:

Nu kommer ett klagoinlägg från min sida... Vi var bortbjudna till svågern på middag ikväll, dom har en liten som bara är 2,5 vecka äldre än Bosse så vi brukar ha rätt trevligt ihop. Men min sambo är fan omöjlig. Bosse var inte på bästa humöret, men min sambo skulle aldrig erbjuda sig o hjälpa mig med han. Han sitter o äter i lugn o ro medan jag inte får äta för att Bosse bara gnäller. Inte så att han erbjuder sig att ta honom när han ätit färdigt heller. Utan jag får tvinga han ta sin son ett litet tag så mina armar får vila. Sen brukar Bosse somna allt mellan 20-22, hade packat pyjamasen så där vid 21 när jag tycker det är dags att börja gå hem (dom bor ca 1 km från oss) och packar ner honom i vagnen öppnar sambon en till vinflaska? "Jaha, tänkte du att vi skulle gå hem?"..... Jag kan tycka att pappor o mammor ska dricka lika mycket, typ 1-2 glas, om man inte bestämt något annat. Man är ju faktiskt ansvarig båda två, men jag vet inte hur många öl o vinglas som han slinka ner under kvällen för honom, även om han nu inte var full så var han helt klart för berusad för att ha hand om ett spädbarn när vi gick därifrån för 1 timma sen.

Min sambo dricker iofs knappt och åker alltid hem med oss, men resten kan jag känna igen och fortfarande med sonen som är fyra år.

För mig är det liksom självklart att man t.ex tar fram mat till honom som kan svalna, skär upp den och ser till att han har det han vill ha på tallriken INNAN man själv tar för sig och börjar äta. Så inte sambon, han går och lassar upp mat, sätter sig och börjar glufsa och kan äta upp minst halva tallriken innan han upptäcker att sonen inte fått nått om ingen säger åt honom. På samma sätt kan han typ gå och ta en extra portion + kaffe om man är borta utan att märka att jag knappt kunnat äta för att jag har Linnea i famnen som är gnällig. Han tar henne ju om man säger till honom, men tänker aldrig på det självmant. 

Lär väl inte bli bättre heller. För den tiden sonen behövde matas vid bordet gjorde han aldrig det heller om jag var med. Visst, en sked om man bad honom, sen "gick han upp" i sin egen mat igen och kom möjligtvis på det efter att han själv ätit upp. Suck. 
  • Lavish

Linnea är betydligt mycket mindre motoriskt tidig än sonen var. Hon är 10 veckor nu och han kunde både vända sig och slå eller sparka på leksaker i babygymmet vid den här tiden. Hon verkar inte särskilt intresserad av sånt än, fast hon är stark i nacken. 

Å andra sidan tyckte jag inte han var så intresserad av social kontakt utan var nästan orolig för att han bara ville ligga och öva på dom grejerna, mig ville han bara ha tutte från då. Linnea däremot är verkligen en social liten flicka, så fort man tittar på henne och pratar med henne så ler hon jättemycket och gör små glada ljud samtidigt som hon ivrigt viftar med armar och ben. Så dom har nog lite olika personligheter.

(Sonen är en social liten kille idag så det är inte så att det VAR något fel). 

• Lavish

Vi har en trea så det finns ju inget eget rum till Linnea. Tanken är väl att när hon sover hela nätter får hon flytta in till brorsan, så finns det väl vissa planer på att flytta till hus någon gång.

Innan andra barnet har jag alltid tyckt att det är ganska bra att barnen får dela rum eller ha små rum. Gillar inte riktigt den här grejen med att alla familjemedlemmar sitter och ugglar på varsitt rum utan att man ska umgås tillsammans utom när man sover. Meeeen som med så mycket annat känns det plötsligt mindre smidigt i praktiken när jag funderar på hur vi ska få nattningar och ev nattuppvak att fungera med två barn i samma rum. 

Valles rum inredde jag iaf fint innan han kom. Är lite konstnärligt lagd så jag har målat John Bauer troll, skogsrån och lite vikingaormar på frihand på väggarna. Sen är det sagotema med gardiner och textilier med riddare, damer och slott på och en stor gammal allmogekista som varit brudkista åt någon släkting på 1800 talet till alla leksaker. 

• Lavish
    Mimipig skrev 2015-05-19 00:16:19 följande:

sedanigår är Walters bajs grönt, mörkgrönt. Annars är det gult. Jag har googlat mig fram till att de vanligaste anledningarna är 1. Infektion i kroppen (han är hes, så det är möjligt) 2. Att han äter för mkt av den första tunna mjölken och inte fått i sig den feta som kommer sen. (Jag har inte börjat amma på nåt nytt sätt) Någon annan med erfarenhet av plötsligt grönt bajs? (Och han har fått jätteont i magen med pruttar på tvären och skriker som en galning, stackarn) det lär bli En lång natt....

Linnea bajsar grönt ibland, oftast lite senare på dagen. Det gjorde sonen också. Det brukar hänga samman med magknip, men skulle inte säga att hon är dålig annars. Med första barnet blev jag orolig och gick till BVC där dom verkade väldigt lugna för att inte säga ointresserade över att bajset var grönt, så det är nog ingen stor grej. 
  • Lavish
    Mimipig skrev 2015-05-20 01:17:57 följande:
    Oh. Du har rätt! Jag har inte ens tänkt på att mors dag är min dag!!! Jag tänkte bara på min mamma! Vi ska ha en liten namngivningsceremoni/grillfest för Walter då. Vad fint att det blir "livskaparens" dag också. Ha! Det kommer min man ALDRIG att fatta att han bör uppmärksamma. Jag är lite ledsen för att han är så dålig på att fixa bra presenter till viktiga dagar. Tex så var det ju väldigt nära att W föddes på min 35-årsdag, men det blev 4 h innan. Min present: en rebus a la På Spåret som ledde fram till att han ska bekosta ett par ergonomiska promenadskor till mig. Sexigt. Orkade inte ens bli besviken. Men han informerade mig redan innan om att han inte kommer ha råd med nån push-present eftersom han blivit Sv med jobbet (men jobbar ändå fortfarande typ heltid). Han glömde även köpa nåt till vår ettåriga bröllopsdag samt även vår årsdag. Så nä, morsdagspresent kan jag glömma. Kanske lika bra att jag köper nåt till mig själv på gemensamma kontot?
    Haha min kille är inte heller så bra på presenter. Oftast måste man påminna honom att man ens kommer vilja ha något, även till jul och födelsedagar för annars glömmer han det helt, ev panikköps något på Ica Maxi.

Eftersom jag faktiskt blir ledsen och besviken över att inte få något har jag tagit saken i egna händer genom att vara väldigt tydlig med att önska mig något som jag tror han ska kunna hitta.

Även där har jag dock fått inse att man måste vara VÄLDIGT tydlig och inte lämna något upp till hans eget omdöme. Några år försökte jag att önska mig nattlinne med tanken att han då kanske skulle köpa något sexigt han vill se mig i, och att det skulle kännas lite kul för honom att handla till mig. Första gången kom han då hem med en pyjamas i mjukisbyxtyg. Den gick inte så bra att ha på sig, eftersom toppen var i en oversize modell som han köpt i storlek XL (Jag hade M) som ramlade ner över axlarna och av helt enkelt. Hans motivering var att det är skönt att sova i något stort. Till var ett par prickiga byxor som han tydligen lyckats lalla in på barnavdelning och köpt i storlek 146, dom gick ju inte upp över röven kan jag säga. 

Nästa år var jag mer tydlig med att jag önskade mig ett sexigt nattlinne, då kom han hem med en lila syntetsak som inte var särskilt avslöjande, knälång och täckande upptill, även den två storlekar för stor  

Kommer garanterat inte få något på mors dag, kanske ett grattis när han kommer på det. Fast man får faktiskt ta med i bedömningen att han aldrig själv vill ha presenter. Jag brukar dock ändå köpa kläder, i rätt storlek, till honom. 
  • Lavish

Jag äter inte särskilt mycket godis eller dricker läsk, så det känns skönt.

Men min stora last är fikabröd, som jag bara inte kan hålla mig borta från helt. Dessutom gillar jag att baka men det brukar jag bara tillåta mig när vi ska ha gäster, för annars slutar det med att jag trycker i mig allt. Nu har jag börjat ha skumbollar till vardags, förvisso värdelösa kalorier men inte så många, mindre än 100 per boll. Fast då smyger sig ju istället ursäkterna på om att jag lika gärna kan ta en till eftersom dom är så kalorisnåla... 

Man kan ju inte påstå att miljön hemma är så positiv för viktminskning. Sambon dricker minst en energidryck per dag samt äter godis och/eller chips typ varje kväll. Ändå är han smal och snygg den jäveln. Särskilt illa är det när han parkerar en full godispåse vid mitt skrivbord, som sagt är jag inte jättemycket för godis egentligen men när man är trött och inte vill gå och lägga sig än blir man sötsugen... Sen lagar han bara onyttig mat också men det är för att han inte fattar hur man lagar nyttigt. 

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?