Inlägg från: Lavish |Visa alla inlägg
  • Lavish

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag är museilärare (guide på museum). Eftersom jag oftast arbetar på uppdrag mot arvode så jobbar jag sällan heltid, däremot tjänar jag rätt bra i timmen när jag väl jobbar. Så fast sambon tjänar betydligt bättre per månad så är det inget större avbräck att jag går in och jobbar några dagar så länge jag faktiskt har uppdrag de dagarna.

Fördelen med att jobba så är att det är väldigt flexibelt och jag lägger mitt eget schema, nackdelen är förstås att det är rätt osäkert. Eftersom sambon har en schysst trygg inkomst känns det rätt smidigt just nu under de första småbarnsåren, sen ska jag nog söka mig vidare. 

• Lavish
    Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:

Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.

Jag bekymrar mig inte alls för promillehalt vad gäller bröstmjölken. 

Överhuvudtaget tycker jag faktiskt att alkoholkonsumtion och moderskap har varit en icke-fråga för mig (däremot finns ju alltid andra som har åsikter åt det ena eller andar hållet.) 

Det är sällan jag är intresserad av att dricka så mycket att jag blir berusad, och de gångerna jag vill det är ändå tillfällen när barnen inte är med. Ett eller ett par glas kan jag ta vid en middag med vänner även om ungarna är med. Mer än så är jag egentligen bara sugen på om jag t.ex är på krogen eller vuxenfest. Ser inte själv något problem med att ta 3-4 glas då jag har barnvakt eller de är med sambon och hunnit nyktra till innan jag ska ha hand om barnen. 

Känns som att dagarna när man drack mer än så och blev mer än salongsberusad är förbi fram tills barnen blir äldre. Inte så mycket för att det vore olämpligt som att det bara inte är värt att dra på sig den baksmällan om man ska upp dagen efter och orka vara en okej mamma till två skrikande och eventuellt snoriga och bajsiga ungar liksom. 
  • Lavish
    Cymi skrev 2015-04-25 01:03:17 följande:

Hur många dagar i veckan tar ni ut för att de ska räcka till hösten -16?

Jag tar ut 2,5 dagar veckan, men har tänkt ha henne hemma till januari -17 och även ha lite dagar kvar till semestrar och sånt efteråt. Ska ju dock gå in någon dag här och var och jobba och dra in några tusenlappar till förhoppningsvis. 
  • Lavish
    tovemaja skrev 2015-04-25 15:36:01 följande:
    Måste väl nästan vara fel på vågen? Eller att du samlat vätska plötsligt? 2 kg brukar man väl knappast kunna gå upp i fett i alla fall på en vecka så du behöver nog inte oroa dig :)
    Kan det bero på mjölken kanske? Alltså nån skillnad på vågen blir det väl om brösten är sprängfyllda med mjölk respektive helt tomma. 
  • Lavish
    Trollunge85 skrev 2015-04-26 08:48:58 följande:

Blöjan har läckt hos oss i natt inte en utan två gånger. Tror den börjar bli för liten... För det problemet hade vi inte tidigare. Måste de växa så fort?

När vårt sista paket storlek 2 är slut har jag köpt treor till Linnea så ja dom växer ju ur allt snabbt som små.

Men sen ÄR det faktiskt skillnad på olika blöjmärken så det kan vara värt att testa en annan sort. Inte så att vissa är sämre eller bättre generellt, men vissa bebisar är korta och tjocka, andra långa och smala och så vidare. Och då spelar formen på blöjan roll för att hålla tätt. 
  • Lavish
    Kpax skrev 2015-04-27 14:12:12 följande:

Vi har ett litet spartanskt gym i huset bredvid, det finns löpband, cykel, crosstrainer, roddmaskin och vikter (hantlar och stänger). Jag funderar på om jag skulle försöka gå dit och cykla eller gå på bandet 3-4ggr i veckan. Ur träningssynpunkt skulle jag ju kunna gå varje dag, men det finns annat jag också vill och måste göra mellan 17 och 21 när sambon är hemma och vaken.

Jag hade räknat kallt med att motionen skulle kunna bestå av långa härliga promenader dagtid med vagnen, men det funkar ju inte alls (och jag är sjukt besviken!!), nu kan jag inte ens lita på bärselen. Förresten går jag väldigt försiktigt med den på om Josefin är vaken, huvudet gungar så.

Är knappt ens själv så duktig, men du kan ju testa att gymma lite hemma med bebisen? 

Det enda jag gjort är situps med bebisen på magen, det kändes. Men det finns ju en massa grejer man kan göra med barnet som tyngd. Kanske inte går att göra alla grejer så länge de inte är stadiga i nacken men en del övningar finns ju. Så länge man inte gör samma så länge så borde dom ju bli förvirrade nog för att inte skrika medan man håller på. 
  • Lavish
    septemberbarn08 skrev 2015-04-27 19:58:12 följande:

Fan vad less jag känner mig idag! Såret som inte läker (har köpt vårtluftare nu!), en förkylning som däckat mig och så världens nackspärr.. knastrade till i nacken när jag duschade imorse:( hade likadant i somras och då höll det i sig i 3 veckor. Kan inte hålla upp huvudet mer än några minuter innan det gör överjävligt ont. Slapp jag bara nackspärren hade jag inte gnällt så mycket men har fruktansvärt ont:(

Nu har jag iaf hunnit slå in paketen till dottern som fyller 5år imorgon. Och gjort färdigt tårtbotten.. det är bara mina föräldrar som har tid att komma imorgon så det kändes sjukt ovärt att stå och baka när jag inte känner mig pigg MEN, klart jäntan måste få tårta när hon fyller år och så har hon sett fram emot att få dekorera själv:)

Selina har varit ovanligt trött idag.. sov 3 timmar i streck imorse och sovit småstunder efter det. Somnade vid 17 och sov två timmar till. Nu ligger hon och halvslumrar i mitt knä.. Jag borde njuta när hon sover under dagen men jag blir så jäkla orolig att hon ska vara slö och inte bara trött. Hennes förkylning gav inte mer än lite nästäppa och hon har inte feber men jag blir ändå så sjukt orolig:(

Låter verkligen tufft, det är imponerande att du orkat kämpa på med amningen så länge trots allt! Och att du fixar tårta med nackspärr... 
  • Lavish

Idag har jag varit på BVC med barnen. Linnea vansläktas inte på sin stora storebror och vägde idag 7 veckor gammal 6280 gram o var 59 cm.  

Lika kul var det inte att mamma vägde sig och hade bara gått ner 100 gram den här veckan. Då tycker jag ändå att jag skött mig rätt bra. Man kan ju tycka att jag borde gå ner lika mycket som hon går upp åtminstone, hon suger ju maten ur mig  

• Lavish
    ebe91 skrev 2015-04-28 21:37:37 följande:

Jag blir tokig på min sambo. Han har typ 2 minuters tålamod med Bosse, sen dumpar han över han på mig. Och då har vi ändå en väldigt snäll son. "Han vill nog ha mat" är allt han säger, men det är det nästan aldrig. Bosse vill bara att man ska ändra läge, prata med han etc men är som att min sambo inte vill eller orkar. Idag har jag tvättat (har tvättstuga - har tillomed tagit med Bosse ner i källaren), lagat middagen, plockat undan både efter maten o i hela lägenheten samtidigt som jag roat Bosse samt nu efter att jag sövt han. Visst, sambon var ner 1 gång tidigare (på tvång) i tvättstugan, men annars har han hela kvällen suttit vid datorn och sett när folk streamar då dom spelar..... Höll på att plocka lite mer nyss (hinner ju inte plocka speciellt mkt under dagtid så det blir alltid på kvällen när jag lagt Bosse), ber sambon hämta det sista i tvättstugan, när det gått 20 min o han fortfarande inte rört sig från datorn säger jag åt han igen, till svar får jag "jaha, tyckte du sa att du skulle gå o hämta det" ?! Som om jag inte redan gjort nog. Jag fattar att han är trött efter jobbet, men det är inte lätt o ta hand om ett spädbarn heller (han sa förövrigt för ngn dag sen att han tyckte det var rätt skönt att få åka o jobba så han vet hur mycket det kan vara på dagarna). Åh. Varför kan han inte bara erbjuda sig o hjälpa till? Är första gången nu ikväll jag får sätta mig ner i lugn o ro, medan han suttit i princip sen han kom hem...

Jo det låter bekant... Just det där med att dom alltid tror att bebisen vill ha tutte när han/hon blir missnöjd får man nog ha lite förståelse för, blir nog lätt så när dom känner sig lite "mindre värda" hos bebisen för att dom inte har maten. 

Men här hemma sitter jag mest framför TVn och ammar hela dagarna. Sambon spelar massa datorspel (och kollar på när andra spelar som din) när han kommer hem. Jag gör det mesta hemma och får lägga nästan all tid Linnea sover själv för att hinna med, sambon lagar mat (dock alltid onyttig mat fast han vet att jag försöker gå ner) och diskar ibland. Tror han ser det som att jag får min "fritid" där framför TVn medan han har sin vid datorn, men så känns det inte direkt för mig eftersom jag hatar att titta på TV, aldrig gör det annars och dessutom går det bara ren skit på dagarna. Men det funkar inte att sitta vid datorn eller läsa speciellt bra som Linnea stökar runt vid tutten och har sig. 
  • Lavish
    Kpax skrev 2015-04-29 10:47:30 följande:
    Åh vad skönt för er! Jag vet inte om jag missat, men har det här med magen och bajseriet kommit plötsligt? Josefin bajsade mycket oftare förut, och vi började också med Sempers magdroppar, nu bajsar hon oftast en gång om dagen.

Jag vet inte om det beror på dropparna eftersom det var så mycket som hände samtidigt (slutade med mjölkprotein, började med dropparna och Minifom).

Nu har Josefin varit mer gasig och bökig ett par dagar, jag har kanske ätit något som inte var så bra...
    Nja, det är klart att det kan vara dropparna, men det är annars helt normal utveckling att spädbarn går från galna mängder bajsblöjor till några få. Magen blir väl bättre på det den gör helt enkelt. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?