Mimipig skrev 2015-04-24 22:47:28 följande:
Nu kanske jag delar tråden i läger, men jag har varit ute på min första Aw och druckit vin. Enligt min bm så får bröstmjölken samma promillehalt som blodet, dvs PROMILLEHALT, vilket i så fall innebär att filmjölk och andra livsmedel innehåller mer alkohol än blodet, och jag kommer att amma honom utan att han tar skada. Jag vill bara lyfta frågan, för det känns som om det lever kvar så många fördomar om alkohol i bröstmjölk. Hur känner ni inför alkohol och amning? Givetvis är jag inte full och osäker på att hantera barnet.
Jag bekymrar mig inte alls för promillehalt vad gäller bröstmjölken.
Överhuvudtaget tycker jag faktiskt att alkoholkonsumtion och moderskap har varit en icke-fråga för mig (däremot finns ju alltid andra som har åsikter åt det ena eller andar hållet.)
Det är sällan jag är intresserad av att dricka så mycket att jag blir berusad, och de gångerna jag vill det är ändå tillfällen när barnen inte är med. Ett eller ett par glas kan jag ta vid en middag med vänner även om ungarna är med. Mer än så är jag egentligen bara sugen på om jag t.ex är på krogen eller vuxenfest. Ser inte själv något problem med att ta 3-4 glas då jag har barnvakt eller de är med sambon och hunnit nyktra till innan jag ska ha hand om barnen.
Känns som att dagarna när man drack mer än så och blev mer än salongsberusad är förbi fram tills barnen blir äldre. Inte så mycket för att det vore olämpligt som att det bara inte är värt att dra på sig den baksmällan om man ska upp dagen efter och orka vara en okej mamma till två skrikande och eventuellt snoriga och bajsiga ungar liksom.