Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-07-07 09:41:19 följande:

Idag klippte jag Josefin i fingret. Åååångeeest.

Jag avskyr att klippa hennes naglar för jag är så rädd att göra illa henne, och nu hände det. Jag använde en liten nagelknips, och var så fokuserad på långfingret att jag inte såg att hon pillade in ringfingret i knipsen. Det blev mest som en rispa, tack och lov, men det kom en liten droppe blod och hon blev såklart ledsen.

Åh, jag skadade min bebis :(

Använder ni knips, sax eller fil? Jag har provat fil, men naglarna viker sig ju bara.

Sax. En sån där barnvänlig sak med trubbiga ändar. Men jag är också orolig för att klippa i fingret.
  • Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-07-09 17:06:10 följande:
    Enda sovrutinen jag märkt av är att efter 2-3 timmar vaken på morgonen så vill hon sova. Det är då jag passar på att gå en promenad med henne (hoppas på att lyckas vänja henne vid vagnen på så vis). Annars är det hemskt olika hur ofta och hur länge hon vill sova. På kvällarna somnar hon nån gång mellan 19-20 oftast och vi kliver väl upp vid 8 just nu när vi är lediga. Nattetid just nu sover vi hemskt dåligt tyvärr.. hon vill snutta hela nätterna och jag blir väckt flera gånger i timmen när hon tappar bröstet:(
    Vi börjar också få kassa nätter med att han ska ha bröstet hela tiden. Är glad att jag får till liggamning nu för tiden. Det är tillräckligt lite sömn ändå.
    Under dagen är det en tupplur på förmiddagen som kan vara allt från 20-90 min. Beror lite på om han sover själv, på mig eller i vagnen då jag går ut och går. På eftermiddagen blir det oftast en lång tupplur i soffan med mig med amning i mitten (kanske därför han sover länge?) eller några kortare. Ibland blir det en tupplur på kvällen om jag inte orkar gå och lägga mig med honom redan vid halv åtta för att amma honom till sömns, han vaknar, amma igen osv fram till morgonen.
  • Trollunge85

3-mån kontroll med vaccination. 7140 g och 65 cm. Gick bra. Skrik efter första och ännu mer efter andra sprutan. Gick dock snabbt att trösta honom. Han har varit gnällig hela dagen, även om det var redan vaccineringen som var på eftermiddagen. Egentligen har han varit gnällig ett tag vilket passar med wonder weeksappen så jag skulle säga att än så länge har vi inte märkt av sprutorna förutom att han sov ett tag på pappas mage medan jag hann fixa med en massa.

• Trollunge85

Var ett tag sen jag skrev. Försökte förra veckan efter vår 3-mån kontroll men appen kraschade. Första sprutorna gick bra. H blev såklart ledsen men var lätt att trösta och vi märkte inte av något efteråt. Gnällig var han liksom redan innan.

Han vägde då 7140 g och var 65,4 cm lång, så fortfarande ganska stor för sin ålder. Eftersom han är yngst av alla i gruppen är det lite speciellt att läsa om era blöjor och kläder när vi i princip rensat ut allt i strl 62 och kör 3 i blöjor och detta gjordes för en månad sen.

När det gäller blöjor har vi tagit lite det som vi har haft erbjudande på. Körde en storpackslåda Pampers aktive fit 3 och sen har vi hållit oss till libero comfort 3 eftersom jag gillar inte lukten på Pampers. Vi har en storpackslåda Pampers strl 4 också hemma men än så länge funkar libero 3 ganska bra. Det sker olyckor emellanåt men oftast beror det på att det blivit för mycket kiss i blöjan eller han har haft uppehåll och därmed kommit med en rejäl laddning så blöjan inte hunnit med. Så vi försöker byta så snabbt som möjligt när han bajsat så det inte ska rinna ut och byta kissblöjor innan de blir överfulla och då slipper vi så mycket tvätt. Den här veckan var det bara tre omgångar kläder varav en pyjamas med lakan.

Det är roligt nu med H. Mycket prat och skratt men även frustration och mycket amning. Märks att det händer mycket hos honom. Han är väldigt nyfiken och tittar jag på fb i mobilen så ska han också titta. Så just nu kan jag inte göra något annat än kolla på honom när jag ammar om han ska få i sig något.

Sista dagen mannen jobbar imorgon. Sen är vi hemma alla tre. Ska bli härligt!

• Trollunge85
    Kpax skrev 2015-07-17 00:42:40 följande:
    Märker du skillnad i uppsugningen av bajs mellan Libero new baby (eller vad de nu heter) och comfort fit? Vad är det egentligen för skillnad mellan comfort och active? Jag ska kolla på deras sidor, någon info lär väl finnas. :)

Då ligger han på översta kurvorna va? Eller till och med över? Josefin ligger på översta i vikt och strax under översta i längd, stor tjej :)
    Tror bebisvarianten har bättre uppsugningsförmåga när det gäller bebisbajs men som kissblöja är den jättebra. Nu blir det ju bara bajs oftast två ibland en och sällan fler gånger per dag så jag känner inte att jag behöver gå tillbaka till new born.

Jag tror comfort och active är ungefär samma sak, bara märkenas olika namn. Pampers var det inget fel på. Vi har ungefär samma olycksfrekvens på båda så det är mer parfymen på Pampers och alla kuponger från libero som gjort att vi mest kör libero.

Han ligger på översta kurvorna, ja. 2 upp så att säga. Vikten låg lite nedanför senast men det var säkert bara en tillfällig svacka. ;)
  • Trollunge85

Vi har honom mellan oss i sängen. Jag uppskattar också att bara kunna lägga honom vid bröstet och sen bara somna om. Har inte alls samma problem med sömnbrist som innan när jag inte fick till liggamningen utan fick sätta mig upp varje gång han skulle ha mat. Gissar att ha honom i spjälsäng skulle ge samma effekt, så nej tack fram tills han inte ammar så mycket

• Trollunge85

Igår var jag iväg på möhippa. Åkte vid 10 och kom hem vid midnatt. Mannen körde H till mig för amning två gånger och jag pumpade två gånger (i flaskor som mannen fick med sig vid andra amningen. Sen när jag kom hem fick jag väcka H för att han skulle amma eftersom brösten var sprängfyllda. Tyckte det gick smidigt men jag skulle inte göra det för vem som helst. Då skulle jag hellre stannat hemma än hålla på och lösa all logistik. Men nu är det över och nu får heldagsutflykter utan H vänta tills han äter för både min och mannens skull. Det har inte varit lätt för mannen men han klarade ut det jättebra och jag är så glad att han fixade det.

• Trollunge85
    Lilj3 skrev 2015-07-21 10:26:46 följande:

V har blivit besvärlig på kvällarna när han ska sova. Han kan visa alla tecken på trötthet men när han ligger i sin säng blir han pigg som en mört. Då varvar han pip och gnäll med att böka runt, krafsa på spjälskyddet och ta tag i sina fötter. Amma till sömns funkar inte. Inte heller söva i famnen fungerar på kvällarna (däremot på dagen) för då blir han bara arg. Är så trött på dessa utdragna läggningar nu. Dessutom brukar han vakna efter en timme och vara jätteledsen. Hoppas det bara är en fas.

Sådär är vår också. Det syns hur tydligt som helst att han är trött men sovas ska det inte. Igår la jag honom i vagnen för hans förmiddagslur men det var fötterna och fjärilen som hänger på vagnen som var roliga. Och sen blir han övertrött och jättesur. Slutade med att jag stod vid vägkanten och ammade honom (är hos svärföräldrarna på deras sommarställe så inte så många bra amningsställen när man är ute och går) till sömns. En dag var vi själva så trötta så min svärmor tog honom och bar runt på honom tills han somnade så vi kunde ta en middagslur. Så skönt och välbehövligt nu när det ska krånglas varje gång han är trött. Det funkar hyfsat att gå runt med honom i en evighet men det är jobbigt i längden. Hoppas verkligen det bara är en fas.
  • Trollunge85

Har haft lite paus härifrån och njutit av att mannen haft semester. En och en halv vecka var vi hos hans föräldrar i Stockholms skärgård. Det gick bra men eftersom hans bror med familj (3 barn mellan 3 och 6) så var det väldigt stökigt och eftersom vädret inte var riktigt så fint fick vi en del inomhusvistelse allihopa och det tär lite på det goda humöret. Men överlag tycker jag att det funkade kanon och farmor och farfar ville umgås mycket med H. Hs farmor tog honom nån eftermiddag så vi kunde sova lite och både då och två andra gånger somnade H i hennes famn.

Sen har vi varit hemma och jobbat med huset i en och en halv vecka och njutit av det fina vädret. Eller ja ibland är det bara mannen som jobbat och jag varit med H och när vi byter så sover jag.

Vi har också varit på bröllop i helgen. Det var på en stor segelbåt och det gick bra. Alla andra blev väldigt charmade av H och jag fick låna en hytt där vi hade väskan med extra ombyten (till oss alla) och liggdelen till vagnen och som jag använde till amning. Vi höll ut till brudparets dans men sen var klockan midnatt så vi åkte hem till min syster som vi fick sova över hos. Men jag håller med om att nästa gång fixar vi barnvakt så vi kan vara lite mer delaktiga i bröllopsfesten.

Nu har mannen en veckas semester till då det är fokus att göra ritningar till bygglovet för kombinerat förråd och carport plus fasadändringar på huset. Dessutom ska mannen umgås så mycket som möjligt med H för sen åker han till Asien i två veckor med jobbet. Jag och H åker då till min syster för jag vill inte vara själv i två veckor. Det kommer jag ändå få vara sen i skiftet sept/okt då han åker till USA i två veckor.

• Trollunge85

Ang mat och så. Var på 4-mån kontrollen och vår BVC-sköterska tyckte vi skulle introducera gluten 3 ggr i veckan nu (pyttelite) och smaka på saker från vårt finger. Vi får se när det blir. Jag har inte brått men mannen tyckte vi skulle iaf köra glutendelen men vi kom överens om att vänta till efter hans resa så vi är två om magen skulle reagera och H blir ledsen. Då är H dessutom nästan 5 mån så lite större och kanske mer intresserad av att vi äter än vad han är nu. Vi måste även skaffa stol så han kan sitta med mer än han gör nu. Just nu sitter han i sittern och ser oss men han är helt klart intresserad att sitta. Testade en kompis stol och han blev jätteglad.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?