-
Jo men jag hade glömt att det kunde bli så här kallt i Skåne vid den här tiden ;)ebe91 skrev 2015-10-14 21:27:25 följande:Jag har använt åkpåse i minst 1 månad, bästa saken ever :) har en höst/vår-påse och en vinterpåse.
-
Grattis! Som det kan gå. Förstår att det blev som en chock. Speciellt om ni inte tänkt skaffa syskon än. Så länge du slutar nu med alla no-no-saker när du vet att du är gravid så är det troligen ingen fara.ebe91 skrev 2015-10-15 15:32:33 följande:
Jag är i chock. Tog just ett gravtest. Positivt. Dethär var inte alls planerat, ska Bosse bli storebror? Hur långt gången är jag? Jag har druckit vin, levt på brie och lufttorkad skinka. Var förra mensen en riktig mens, den var lika lång men blödde mycket mindre? Och ägglossningstestet jag tog (förebyggande syfte!) var det ett positivt gravtest egentligen? Eller var det då jag blev gravid. Vi har kört på avbrutet samlag men jag tycks ju vara väldigt fertil... Oj så det snurrar. Ringde sambon, han bara skrattade typ. Chock? Bad han köpa ett test med veckoidikator. Verkligen oj.
-
Den glider inte ut. Läcker det så är det för man satt in den fel. Jag hade det innan jag blev gravid och tyckte det var supersmidigt eftersom jag blöder så mycket. Tog några cykler att få rätt på det men sen har det bara varit smidigt. Får se hur det funkar när mensen kommer tillbaka. Vet inte om jag har en för liten storlek så här efter förlossningen. Men inga fler tamponger för mig. Mitt underliv jublade när jag bytte till kopp.Kpax skrev 2015-10-19 11:14:28 följande:Jo, jag kan sova på luftmadrass (en sån där tjock och stor) i Josefins rum. Men skriker hon så hör jag det så länge jag är hemma. I början kommer hon ju att skrika, men jag hoppas att hon snart accepterar att pappa finns där istället.
I natt har hon faktiskt sovit bra! Fortfarande i vår säng, men hon har bara vaknat ett par gånger, och snabbt somnat om. Kanske är den här perioden över? Vore otroligt skönt.
Jag gillar inte alls tanken på menskopp. Jag är rädd att den fylls upp med blod, och sen hamnar den snett eller glider ut (gör den inte det nu efter förlossningen?). Ser scenen i filmen Carrie framför mig...
Men det är ju många som älskar menskopp, så man kanske borde våga testa. -
Vi sätter in 4000kr på Ica-kortet varje månad och 500 kr på Coop. Det räcker för oss (men vi är två vuxna och ett barn). Utöver det utemat för säg 500 kr i månaden emellanåt. Men då går det inte lika mycket på korten. Vi har än så länge inte fått problem med pengarna. Vissa månader är det mycket på korten då budgeten inte gick åt månaden före. Pengarna är även för toalettpapper, diskmedel, blöjor etc.septemberbarn08 skrev 2015-10-19 18:57:26 följande:
Här kommer en kanske lite känslig fråga.. vad har ni för matkostnader hemma?
Vi försöker veckohandla, dels för bekvämligheten att ha maten hemma och slippa klura på mat varje dag men också för att när vi handlar för över 1000kr vid ett tillfälle får vi ett blöjpaket gratis.
Vi har helt enorma matkostnader här hemma trots att vi varje månad säger att vi måste dra ner. Får en klump i magen varje gång vi får utdraget från Ica:/
-
Kan inte matkasse vara något för er (om det går)? Det blir definitivt lägre kostnad per månad. Fast nu kom jag på att du har känslig mage så det kanske inte är så smart ändå.septemberbarn08 skrev 2015-10-19 21:51:11 följande:
Vi brukar ligga kring 10 000 på Ica men på det senaste utdraget (för september) var vi uppe i hela 12 400 kr.
Då är vi förvisso två vuxna och tre barn men Selina "kostar" ju inget ännu. Blöjorna får vi som sagt gratis när vi veckohandlar och någon mat är det ju inte på tal än (max 200kr/mån för några burkar).
Utöver ica äter vi som sagt pizza kanske 3 gånger/månad (=600 och handlar för kanske en tusenlapp sammanlagt på Coop och macken.
Så vi hamnade nog på 14 000kr i september viket ju är HELT åt skogen! Hur tusan ska man göra för att få ner matkostnaden?
Veckohandla ska ju vara bra för att minska matkostnaderna. Har ni planerad meny då eller kör ni på känn? Vi kör emellanåt på skåprens för att äta upp allt som annars bara ligger och man kan få till rätt många rätter av det och därmed sparar man en veckas inköp i matkostnader. Kommer inte på mer tips just nu. -
När jag köpte så var det via en hemsida menskoppen.se (osäker) och då mejlade jag och frågade. De hade några olika sorter så jag fick en mamikopp (den lilla) som hade större kapacitet än andra små koppar men var ganska mjuk (en del är ganska stela).Kpax skrev 2015-10-19 22:46:04 följande:Jag har nog aldrig hört någon säga att de testat men inte gillar menskopp. Kanske dags att våga prova i alla fall! Hur vet man vilken storlek man ska ha?
Där finns även lite tips och trix på sidan och när jag beställde så sa de att jag kunde alltid höra av mig med frågor.
Testa. Jag tänkte som så att funkar det inte så är det inte det dyraste jag spenderat pengar på men aldrig använt. Funkar det så slipper jag lägga en massa pengar på tamponger ;) -
Ja som en tampong som inte riktigt räcker till är en bra beskrivning. Och det är väl oftast på natten det kan hända. Forsar det så sitter den fel.Kpax skrev 2015-10-19 22:42:45 följande:Läcker det lite då alltså? Som en tampong som inte riktigt räcker till? Jag hade sett framför mig att antingen läcker det inte alls, eller så rinner det ordentligt, men jag vet ju inte alls :)
Nattamningen ja... Hon BEHÖVER ju inte äta, så jag har hoppats på att hon inte ska tänka på det om jag inte ligger i sängen. Annars så finns flaskalternativet förstås, men om det bara är en okomplicerad amning så stör inte det så värst mycket heller kanske... Hur ska ni göra? -
Så fascinerande. På förmiddagarna sover han alltid i vagn och eftermiddagarna i vår säng så jag också kan vila. Idag blev eftermiddagsläggningen annorlunda mot det normala. Han ammade, rullade runt lite, pratade, ammade lite till, låg på mig och pratade, ammade lite till, la sig på min arm och pratade och tog sin hand till min mun för en puss då och då och sen somnar han bara. Vet inte när det hände senast att han var så nöjd och bara somnade av sig själv. Inte av amning, inte av bära kombinerat med köksfläkten, inte bära under promenad och inte vagn. Inget gnäll alls (sen vi la oss i sängen). Dessutom verkar han ha bestämt sig att mage är det bästa sovläget. Nu vill jag bara att kvällsläggningen blir lika lätt och att vi får lika lätt andra dagar ;)
-
Ja det var den gången... Nåja man får vara glad över det lilla. Vi har haft superjobbiga nätter av förkylning också så är glad att han blivit friskare även om det fortfarande är lite snorigt. Nu är nätterna jobbiga för han rullar runt så mycket och väcker sig själv. Helt plötsligt sticker huvudet upp och han blir ledsen. Vissa delar av natten vet jag inte hur lite vi egentligen sover (därav att jag försöker vila em). Tyvärr var kvällsläggningen lika jobbig som vanligt. Eller ja han är superglad och charmig så länge man leker med honom men så fort man försöker få honom att sova för man vet att han är trött så blir han superledsen. Men jag tar med mig den mysiga läggningen i em och hans glädje idag och så tänker jag att nån gång kommer sömnen funka bättre. Eller så ger jag igen när han är tonåring ;)tovemaja skrev 2015-10-21 15:05:01 följande:
Härligt Trollunge! Här är vi inne på dygn två av senaste förkylningen. Dagarna funkar ok men nätterna... Zzzzz. Han har ju börjat sova hyfsat men förkylningar förstör ju allt! Stackars bebis och stackars trötta mamman!
-
Nej inte till kvällsläggningen tyvärr men det var mysigt att uppleva det en gång och vem vet? Det kanske händer igen :) Hoppas kan man alltid.Kpax skrev 2015-10-21 19:19:24 följande:Vad mysigt! Hoppas det sprider sig till kvällsläggningen, och gärna hit också, hehe :)
Idag har jag köpt Brios vyssan lull -tassar. SNÄLLA låt dem funka... Zzzz