Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-08-11 08:30:48 följande:

Alltså denna vikthets på småbebisar driver mig till vansinne! Selina ligger EXAKT på mittenkurvan både längdmässigt och viktmässigt. Är med andra ord lika stor som "medelbebisen". Går upp ca 200g/vecka. Om hon så legat långt över ÖVERSTA kurvan tycker jag inte det finns något att diskutera.

I förrgår fick jag höra att vi nog måste ta dopet rätt snart, för så tjock som Selina är nu har hon väl redan vuxit ur dopklänningen. Det är alltså en dopklänning som våra andra barn haft också och de döptes när de var 9 månader och då var klänningen rätt stor. Selina är alltså för tjock för den redan nu vid halva den åldern? Tror inte det!

Och så måste vi ju för guds skull byta bilstol åt henne för hon är ju för stor för babyskyddet. Då har vi fortfarande spädbarnsinsatsen ("dynan") i för att hon satt jättedåligt när vi tog bort den!

Måste man kunna räkna revbenen på en 4månaders bebis för att det ska vara godkänt? Fan vad förbannad jag blir, får de inte ens vara bebis ifred innan vikthetsen ska börja?

H ligger på översta kurvan i både längd och vikt men vi har sluppit kommentarer. Förstår inte vad de har problem med. Känns som att ligger hon på medel på båda så verkar hon ganska proportionell och då förstår jag inte vad problemet är. Men å andra sidan, hade hon legat på medel i längd och översta i vikt skulle jag fortfarande inte se något problem. Så länge de följer sin egen kurva och mår bra så är allt bra. Bebisar är inte överviktiga och finns det risk för det så är det väl BVC och inte omgivningen som borde uttala sig om det?
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-08-11 09:43:59 följande:

Vi var in på 5-månaderskontrollen igår, han vägde in på 7070g och mättes till 63 cm. Vaccineringen gick bra, inte alls lika mycket skrik som förra gången. Natten har varit okej, lite gnälligare än vanligt men har inte behövt ta upp han utan gått bra o trösta liggandes. Sen lite feber idag.

På tal om vikthetsen; har ju en svägerska med jämngammal son och var förbi där igår efter BVC. Och heeeeerreeeeguuuuuud vad tung han är när han väger 7kg... Suck... Han ligger tom under medellinjen... Blev less o sa att hon bara tycker att han är tjock för att hennes unge är mager.

Ojdå.. Vår lilla kille väger 7700 och har precis passerat 4 månader. Det brukar vara mest jag som kommenterar att han börjar bli tung men så har han varit länge nu i en fas när man måste bära honom hela tiden. Fast det är klart alla mina vänner och syskon och svägerskor har äldre barn så H räknas som liten i förhållande till dem
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-08-11 15:51:35 följande:

Hur ofta är ni på BVC nu? Jag var där i juni och är inte kallad förrän 28 aug, drygt två mån senare. Känns lite långt uppehåll?

Vi är där varje månad sen 3-mån kontrollen. Vet inte om detta är fram till 6 mån eller året eller däremellan men det märker jag
  • Trollunge85

I morse hade vi värsta bajsolyckan. H har gått ner till en (ibland två) bajsblöjor varje/varannan dag och då blir det så mycket så blöjorna klarar inte hålla tätt. Nu hade han inte fått någon på hela dagen igår så han sov väldigt oroligt. I morse bytte vi blöja för att om det skulle komma något så skulle den inte vara full. Sen får jag för mig att sätta honom i knäet i sängen för att hjälpa hans mage lite. Jo tjo det hjälpte... Det hörs ett ljud och sen forsar det upp ur linningen på mig. Mannen sprang efter handdukar och vet ni vad? Inget kom i sängen för jag knep ihop låren och tänkte mest hellre mig än sängen. Sen blev det dusch för mig medan mannen försökte göra rent H och sen bad för H och slutligen dusch för mannen. Fyra handdukar och ett par trosor till tvätt blev resultatet. Önskar det kunde komma utspritt på fler blöjor istället men det är kanske så det är vid den här åldern. Måste skaffa mig en potta som han kan sitta på ibland, det kanske hjälper.

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-08-15 21:33:06 följande:

Trollunge: ec! Det är så sjukt skönt att veta när bajs och kiss kommer! Inga bajsblöjor.... Blojfribebis.se

Jo jag är sugen att köra på det. Vi ska införskaffa potta för han är duktig på att sitta redan. Men eftersom mannen försvinner i två veckor nu och jag under den tiden flyttar till min syster känns det som nya rutiner får vänta till efteråt. Jag gjorde det sporadiskt när han var runt 2 mån men sen tyckte jag att han var för tung och att det inte kom. Men jag ska definitivt ta upp det igen för jag tror det är bättre för hans mage och för vårt tvättande om det fungerar.
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-08-16 11:02:10 följande:
    För min del skulle jag nog kunna tänka mig att börja testa ec men maken är inte redo för det. Blöjbytena är ju hans stunder med V tycker han. Lite svårt känner ha att det är att börja med det eftersom blöjbytena görs långt i från ett badrum.

Jag har förespråkat att vi ska flytta på skötbordet till badrummet i källaren. Just nu står det i vårat frukostrum eftersom det är enda rummet på entreplan (där vi har vårt sovrum) där det får plats. Eftersom maken menar att vi aldrig äter i det rummet så kvittar det (vi äter framför tvn). Såklart vi inte äter i ett rum där det är en hink med bajsblöjor (vi går ofta ut med den men inte efter varje blöja) plus det är lite trångt att sitta där med en extra möbel. Vi behöver aldrig byta blöja på natten och vi kan ju skaffa en extra skötbädd samt ha extra blöjor i sovrummet utifall det behövs ett nattligt byte tänker jag mig. Men maken skulle fundera och det har han gjort i kanske 6 veckor nu.

Jag vill ha tillbaka frukostrummer så vi kan äta middag ordentligt vid ett riktigt bord. I köket får inget matbord plats och matsalen är lite långt bort för enkla middagar och frukostar.
    Min svåger hade pottan i vardagsrummet när de pottränade för att dottern skulle sitta kvar och inte missa allt och sen satt han och läste sagor under tiden hon satt där. Nu var hon ju över året så då kanske det behövs för att få barn att sitta kvar. Jag hoppas att när vi väl skaffat pottan så kan H sitta på den när jag ändå ska på toa så han vänjer sig vid den.
  • Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-08-17 12:49:22 följande:
    Ja, kissa och bajsa känns som nåt man gör på toaletten.
    Tror att eventuella gäster skulle tycka att det var lite otrevligt om någon satt och bajsade på en potta vid tv'n :)
    Ungefär så kände vi också när vi hälsade på. Därför är jag emot att ha pottan någon annanstans än i badrummet.
  • Trollunge85

Vår 4,5 månads helammar fortfarande. På föräldragruppen i tisdags pratade vi om mat och där sa BVC-sköterskan att enbart typ slick på fingret fram till 6 mån men börja introducera gluten. Jag hade tänkt vänta tills han blir 6 månader men mannen tyckte vi iaf skulle börja långsamt introducera gluten så det kanske vi börjar med nu när han blir 5 månader.

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-08-23 20:26:10 följande:
    Jag har hört samma, att enbart gluten innan 6 månader, inga smakportioner. Men när jag frågade på bvc (vid 4 månader) sa de att det inte alls var någon brådska med gluten. Tyckte det verkade konstigt att de rekommenderar 6 månaders helamning och samtidigt ska man introducera gluten från 4 månader och allt utom bröstmjölk så räknas det ju inte som helamning även om det bara är en smula av något annat. Hur ska dom ha det liksom;)
    Precis. Har inte bestämt hur jag gör men så länge glutenintroduktionen är långsam så kan man ju lika gärna vänta till 6 mån. Tänkte ju ändå inte köra tre-rätters från den dag han blir 6 månader
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-08-24 08:31:13 följande:

Hur har ni det på nätterna? Vi har haft okej nätter ända tills nu vid 4 1/2 månad. Han somnar 20-21 och sover till 1-2 då har han sparkat av sig filten och tappat nappen. Sen vaknar han vid 4-5 och vill tutta, sen kan han hålla på att gnälla tills vi kliver upp. Det dumma är att storasyster alltid vaknar strax efter honom.

Igår somnade W inte förrän 22.30 och så i natt var jag uppe med W klockan 1 så vaknade storasyster 2. Så W igen 4.45 och sov fem minuter åt gången och sen kom storasyster vid 5.30. Jag har magkatarr så jag är helt spyfärdig och lever på huvudvärkstabletter och cola. Jag orkar inte mer!

Mannens familj tar hand om mannens syrra som har cancer. Min mamma har yrselattacker så hon ligger och spyr vissa dagar, min pappa går på koller för hjärtat och väntar på operation för trasiga armar och händer. Min bror har trippla diskbråck så han knappt kan gå. Och övriga syskon bor långt borta. Hjälp från familjen är bara att glömma.

Ursäkta för gnäll inlägg men jag bryter snart ihop!

Nätterna är okej när han väl somnar men det är oftare uppvak känns det som och mycket mer skrik när han är trött. Jag är mycket tröttare nuförtiden trots att jag sover nån timme mitt på dan. Men just nu är jag också själv med nattningen. Mannen är på jobbresa och även om jag just nu bor hos min syster så blir det inte avlastning med H (men jag behöver inte laga mat så ofta) eftersom de har två barn på 1,5 och 3,5 år som också måste tas hand om. Har nu i helgen passat dem och H för att min syster och hennes man skulle bli klara med lite saker som går fortare om båda kan hjälpa till. Jag är ännu mer imponerad av er som är flerbarnsföräldrar just nu.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?