Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lilj3 skrev 2015-12-08 17:04:10 följande:
    Nu var det inte mig du frågade men jag tar mig friheten att också svara ;). Vi har haft några perioder med pottvägran, senast nån vecka när han var mellan 7-8 månader. Nu går det oftast bra, men han har oftast inte ro att sitta still nån längre stund annat än efter nattsömn, om man inte ger honom en oerhört spännande leksak, kartong eller liknande.

Jag har heller inte något emot att alla gravida hänger kvar i tråden. :)
    Det går bra att du svarar också ;) Hade mest koll på att tovemaja höll på med det. Skönt att höra att pottvägring finns hos fler. Vi kör leksaker, blöjpaket, toalettpapperskorgen (han älskar att trumma på allt, blir nog trummis som sin pappa), vad jag än kan komma på och emellanåt babblarna på youtube. Då hoppas jag det snart går över och jag kan slippa bajsblöjorna vid middagsbordet ;)
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-12-08 19:32:04 följande:

Alltså hur sover era små, tänkte främst på dagen. Bosse sover numer hela nätter, oftast 21-08. Men kvällarna har en tendens att bli längre och längre, och inte sällan är kl 22 innan han somnar. Idag har han bara sovit en vila (10:40-12:40) och sen hann det ju bli försent för en till vila så har fått underhålla han extra ikväll men nu däckade han 19:30 istället - vilket känns som en bra tid! Men, det känns så tidigt att redan bara ha 1 vila! 2 är för mycket och 1 är på gränsen till för lite... Skulle utan problem kunna skjuta lite på vilan, nu "tvingade" jag han o sova på tid istället för trötthet...

Olika men en lugn hemmadag. Tar natt nån gång vid åtta. X antal uppvak senare går vi upp vid sju/åtta på morgonen. Vid nio/tio sover han i vagnen och jag går ut och går. Beroende på hur lång tid han sover så blir det en eftermiddagslur vid ett/två/tre. Kanske en halvtimme/timme. Sen en lur till vid fyra/fem/sex. Ibland är det bara två tupplurar, ibland en. Nu sover han struligt och somnar senare för natten och därmed även senare på morgnarna.
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-12-09 08:01:24 följande:

Trollunge: vi har perioder av pottvägran... Då testar jag toaring eller utomhus... Ute går alltid bra (vi bor på landet). Tror att det släpper för er snart, jag är också bortskämd med att inte ha bajsblöjor så när det väl blir är vi tokförvånade båda två.

Vad skönt att höra. Utomhus känns lite kallt just nu ;) men ska ha det i åtanke till våren. I morse kom det bajs på pottan! Hoppas bara vi får en bra period nu och inga fler bajsblöjor på ett tag. Märker ju att hans mage blir bättre av att sitta på pottan jämfört med att göra det i blöjan.
  • Trollunge85
    Astilbe skrev 2015-12-10 20:44:51 följande:

Nu är det evigheter sen jag skrev här senast. Läser dock alla inlägg flitigt! tänkte höra med er - hur länge planerar ni att vara hemma med era små? Hur har ni lagt upp det?

Jag börjar jobba 1 april och då tar mannen över. Vi byter rakt av så jag går in på 100 % direkt. Men jag har läst en kurs under hösten och varit borta en förmiddag i veckan då mannen varit hemma så vi har testat lite i förväg. Ev blir det en kurs till med en föreläsning varannan vecka som han tar ledigt från jobbet men annars är 1 april mitt slutdatum för att vara hemma. Känns både trist och kul på samma gång.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-12-10 06:47:41 följande:

Äntligen äntligen äntligen! I natt sov jag 7 timmar sammanhängande. Efter en vecka med uppvak flera gånger i timmen så är det underbart!

Vad skönt! Förutom natten efter mors dag då jag fick 6 timmars sammanhängande sömn så har jag nog aldrig sovit mer än 4 timmar i streck och oftast 2-3 timmar i stöten. Klarar mig än så länge hyfsat bra men jag avundas dina 7 timmar samtidigt som jag gläds för din skull eftersom jag vet att du behöver dem.
  • Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-12-10 21:44:11 följande:
    Tanken var ju att lilleman skulle börja dagis 1/9 -16 och att jag skulle vara hemma hela tiden förrutom maj-juni då sambon skulle vara hemma. Nu jobbar jag ju mars-april istället sen är vi båda hemma till mitten av august, då återgår sambon till jobbet och jag fortsätter vara hemma ytterligare ett år med lillasyster/lillebror, innan sambon är hemma hösten 2017 (som det ser ut nu). Nu är tanken att lilleman ska skolas in jan-mars någon gång 2017 istället, och då som 15-timmars barn. Alternativt hösten 2017. Eller januari 2018, haha! Vet inte om jag sätter han nå på förskolan när vi ändå är hemma med lillasyster/lillebror, o det barnet skolar vi in tidigast jan 2018... Lilleman är ju ändå så liten så ser ingen vits med att sätta en 2-åring på dagis om man själv är hemma.

Ni andra som väntar syskon, hur ska ni göra?
    Nu har vi inget barn på gång än men eftersom vi kör utan skydd (de få gånger vi får till det) så kan det bli ett barn innan det är dags för inskolning som vi planerat till jan 2017. Så jag delger lite tankar på hur vi tänkt om det blir så. Då kommer vi inte skola in H förrän antingen han blir 3 och då på 15-timmars eller när den lille ska skolas in. Skulle det bli ett barn som är beräknat i början på året så vet jag inte hur vi gör. Kanske är jag föräldraledig eller så skolas han in.
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2015-12-13 14:26:14 följande:

Hur mobila är era små nu? W sitter och åker på rumpan eftersom han hatar att ligga på mage. Men att åka på rumpan och dra sig fram med armarna går sakta och han åker gärna till soffan och vill ha hjälp att komma upp på fötterna, när han väl är på fötterna så går han i sidled efter soffkanten. Helst vill han att jag håller i honom och gåtränar hela dagarna, när jag inte har tid med honom blir han ofta missnöjd.

Kryper omkring och tar sig upp till ståendes och sätter sig ner från ståendes. Han går inte så mycket längs saker, bara litegrann. Däremot flyttar han sin ikeamatstol framför sig och går med den som en gåvagn. Han är väldigt försiktig av sig och tar det lugnt både upp och ner. Han har börjat ge sig på trappan men vi tar bort honom hela tiden. Mycket prat men bara joller. När han är ledsen/sur kan ett mamma komma och ibland nåt som liknar hej
  • Trollunge85

Vi testade min mans gamla gåvagn igår för första gången. Gick väldigt bra.
    Märker att H är väldigt framåt i rörelser men efter (i förhållande till era) i ord och vinka/klappa. Vinka gör han men inte kopplat till ordet utan mer tittar på handen och öppnar sluter den.

Har haft en värdelös natt. Han har behövt ha bröstet i munnen i princip hela tiden och när han inte har det skriker han. Hoppas det är en kortvarig fas. Ska på julbord med jobbet ikväll vilket känns sådär efter i natt men mannen säger att jag ska gå och det är inget långvarigt julbord. Troligen hemma senast 23 även om bussarna och tågen strular.

• Trollunge85
    ebe91 skrev 2015-12-15 10:30:03 följande:

Jag skrev ju typ för 2 veckor sen om ett jobb jag var sugen på, dom ringde idag och ska dit på anställningsintervju nästa vecka! Haha. Shit. Nu håller vi alla tummar och tår!

Vad roligt! Hoppas verkligen det går bra!
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-12-17 21:59:43 följande:
    W har sagt mamma sedan i somras. Nu säger han något som med god fantasi kan tolkas som pappa och titta. Han babblar mkt, growlar ännu mer och testar rösten i olika volymer. Han varken vinkar eller klappar händerna. Hans nya grej är att släppa saker på golvet från matstolen och titta över kanten var de landade.
    Det där med att släppa saker känner jag igen. Fast han tittar ner och tittar sen på mig och sen ner och väntar på att jag ska plocka upp det igen
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?