Fia14 skrev 2015-10-13 21:28:26 följande:
Veronika: tänkte på det här du skrev om PMS... jag har haft min spiral i ett par år och knappt haft vare sig mens eller PMS. Kommer liksom knappt ihåg om jag brukade ha PMS.... och är inte det typ precis samma symptom som vid tidig graviditet? (svullna bröst, lite värk etc)
Hur och när känner ni förresten av ägglossningen? Jag tycker jag får värk både före, under och efter, dvs i minst 5 dagar Tror jag iallfall för det är ju svårt att veta när ägget verkligen släpper. Kan man verkligen ha värk efter ÄL, eller betyder det kanske att ägget inte har släppt än?
Jag hade inte heller PMS när jag åt hormoner, det är nog vanligt att man känner av cykeln mer när man inte har preventivmedel, dvs får symptom både före äl och mens.
PMS-symptom kan variera jättemycket. Jag har själv inga eller små fysiska besvär, men desto värre psykiska. Jag blir personlighetsförändrad, vågar jag nog påstå, minst en vecka innan mens. Ledsen, arg, deppig och svårt med socialt umgänge öht. Det brukar kallas PMSD och jag har även medicin mot det, som jag tyvärr inte får ta om det finns "risk" för graviditet. Dessa symptom är så tydliga att jag brukar veta direkt efter äl att jag inte är gravid.
Samtidigt kan symptomen variera lite i kraft månad för månad och de senaste två månaderna har de varit mildare än vanligt. Jag vet ju heller inte om graviditetshormoner i en tidig graviditet kan "likna" PMS-symptom även om de säkert är mildare. Summa summarum: det finns alltså ändå ett hopp varje månad...