malbjo skrev 2015-01-09 11:54:17 följande:
VeronikaK: Jag är 37 blir 38 i juni har själv åldersnoja. Innan jag plussade så var det för att jag förgammal o ofertil nu är det för att jag kommer vara lastgammal mamma (jämför.med.mina andra barn som nu är 12 o snart 16, då var jag ju skitung) Sedan har jag även haft lite åldersnoja för att min dotter snart är 16 o kommer vara så mycket äldre än sitt syskon. Men det löser sig men visst har säkert stressen på att jag är så "gammal" kännts lite extra. Var inte alls lika nojig och funderade o oroade mig inte alls lika mycket de andra två gångerna man var väl ung o oförstörd:)
Tack för alla grattis o visst är det en fantastisk början på det nya året:)
Ja, det finns ju för- och nackdelar med allt. En fördel med äldre barn är ju att de är lite mer självgående. Tror inte att jag hade orkat med tre barn tätt. Mina är 6 och 9.
När det gäller risker för komplikationer är jag mindre nojjig nu än tidigare. Programmet kropp och själ hade ett avsnitt om just äldre mammor som gick ut på att riskerna tidigare överdrivits om just mammornas ålder udner graviditet. Det finns faktiskt också forskning som visar att barn till äldre mammor får dte bättre än andra barn. Rekommenderar progtammet starkt, särskilt för er som är gravida, det är väldigt stärkande. Kan enkelt hittas på
www.sr.se
Min åldersnoja är nog mer knuten till mig som person. Orkar man med den extrema sömnbristen? Mina äldre barn har sovit som krattor som bebisar, tyvärr.