-
Jag läste att om bebisen sover på fårull de första 6 mån (om jag minns rätt) så minskar det risken för allergier. Har inte köpt något ännu, men funderar på det.BigMami skrev 2015-02-18 15:51:59 följande:Sedan vet man inte hur det är med allergier.. Tycker det ser varmt, smutsigt och eländigt ut med fårull.
-
Anonym (Gravid) skrev 2015-02-19 12:27:31 följande:
Hej,
Tjuvläser här. Har bf i mars annars :)
Tänkte bara lägga en liten input i fårskinnsdebatten. Det är bra med fårskinn, MEN då ska man också köpa ett dyrare kvalitetsskinn som är naturligt berett utan farliga kemekalier. De billigare skinnen för några 100-lappar är fulla med just kemikalier och då är det ju bättre att vara utan :)
Hur mycket bör man i så fall lägga för att få ett kvalitetsskinn? Hur vet man att man får ett som gör mer nytta än skada, om man säger så? (Har ingen koll själv :/ )
-
Jag har fått igångsättning med båda min barn. I Norge där jag har fött och ska föda, blir man igångsatt senast bf+14 eller några dagar innan. Båda mina barn ha mått bra och hade kunnat stanna kvar ett tag till, men de har sina regler.BigMami skrev 2015-02-25 19:48:12 följande:Ja fy! Vändningarna är hemska :-/ Uppe och kissar varannan timma och sedan ska man vara pigg & glad att ta hand om & roa en 2 åring också. Nu är det ju sportlov så de stora roar henne en del tack och lov!
Jag tror det är bäst om förlossningen startat när kroppen är redo, men visst finns det inga andra alternativ så är ju igångsättning ett alternativ. Personligen skulle jag aldrig frivilligt gå med på en sådan (OM nu inte det var av andra orsaker så som barnets eller mitt liv stod på spel)
Men alla gör ju som man vill och det blir nog bra i slutändan
Första förlossningen var lång och hemsk. Minns knappt något. Andra var underbar, trots at båda var igångsättningar. -
Vad knasigt. Aldrig hört att man inte skulle få äta under förlossningen. Mig matade de nästan med smörgåsar med sylt och hämtade vatten och saft osv. Jag hann inte tänka på mat själv. De gjorde barnmorskan åt mig.Sommarsnö skrev 2015-02-26 10:19:48 följande:
Här får man inte äta under förlossningen utan bara flytande kost. Fattar inte hur jag ska klara det om det blir långdraget - jag har dessutom magkatarr. Någon annan som också bor där de har de reglerna som har nåt tips?
Har tyvärr inga tips att komma med. -
När min mans lillasyster låg i magen, så låg hon i säte. Snitt blev inbokat, men när det kollade läget i magen i samband med snittet, så hade hon vänt på sig. Nu blev det snitt ändå, då min mans mamma hade ställt in sig på det och ville fortsätta enligt planen.linnis83 skrev 2015-03-09 14:09:25 följande:
Nu har jag varit på vändningsförsök. Bebis ville inte alls vara med på noterna så nu är vi inbokade för snitt den 25e. Känns lite trist då jag hade ställt in mig på att föda som vanligt, men den har ju ett tag på sig att vänds sig innan det är dags.
Men det finns chans att liten vänder sig =) -
Bf i Sverige är 39+6. Jag föder i Norge och då är bf någon/några dagar senare. Min första son är född bf+14, vilket då blir 41+6, men i journalen så står det 42+2. Står fel på andra sonen också, så Norge har annat bf, eller så kan de inte räkna =P
Bebisen är klar i v 37+0, sen blir den bara extra tung och tjock =) -
Anonym (Orolig) skrev 2015-03-14 10:06:38 följande:
Har en sån där fråga som känns lite pinsam att fråga min bm. Är det på något sätt dåligt för barnet om man får orgasm? Känns läskigt då magen blir hård och spänd.
Om graviditeten är normal så finns det ingen anledning att skippa orgasm. Ja, magen blir hård en stund. Har läst att en orgasm är som en kram för bebisen, så jag tycker att det låter mysigt =)Anonym (Orolig) skrev 2015-03-14 10:07:19 följande:Vågar ni få orgasm?
Jag ger mig själv orgasm ca 4-5 gånger/vecka (min man jobbar borta vardagarna) hehe. -
Grattis =)amandanS skrev 2015-03-21 02:56:42 följande:
Igår, 20 mars kl 21.45 , kom en liten kille till världen :) 48 lång och 3112gr.. Lyckan är total.. :)
Sova var lättare sagt än gjort inatt... En som ligger som ett plåster på mig och verkar ha förstått detta med amning direkt :)
-
Jag hade eda och lustgas med första. Förlossningen var en 24 tim lång igångsättning, så banmorskorna föreslog (eller nästan övertalade) mig att testa både eda och lustgas. De tyckte att jag hade onödigt ont (och jag kan hålla med).Cuchulainn skrev 2015-03-24 12:16:55 följande:
jag kanske har missat det här på någon sida (har försökt läsa ikapp så gott jag kunnat men ni skriver så mycket ;)), men vad är ni intresserade av för smärtlindring?
jag trodde jag var klar med mina beslut men så pratade jag med nån och så blev jag osäker...
det var ju inget revolutionerande som hade hänt dom senaste åren.
jag har tänkt lustgas och sedan var jag inne på sterila kvaddlar.
jag hade epidural sist men alltså jag minns typ ingenting mer än att ja, det gjorde ont ändå och jag har haft problem med höger ben sen dess, kunde inte stödja på benet första timmarna efter - misstänker nästan att det är något efter epiduralen. dessutom kan ju epiduralen enligt kursen vi var på göra att det tar längre tid...
det är så dumt att lyssna på andra, jag blir så lätt velig just nu... känner mig som en 5åring som bara vill skrika, oerhört moget och mammigt!
Andra barnet hade jag lustgas de sista 2,5 tim ca av 12 tim. Även detta igångsättning. Lustgasen var på nytt barnmorskan som verkligen tyckte att jag skulle testa.
Jag har gått in med tanken att föda utan smärtlindring och tänker försöka utan även denna gång, så långt det går. Nu finns inte lustgasen längre där jag ska föda, men det gör mig inget. Jag vill andas mig genom hela förlossningen. Bada eller duscha om jag får det den här gången. (Har inte fått det de andra gångerna. Varför vet jag inte). -
Grattis =)linnis83 skrev 2015-03-25 17:28:12 följande:
Idag har vår lilla Ellen blivit utplockad! En riktig sötnos på 3645 g och 49 cm. <3
-
Grattis =)Fr1da skrev 2015-03-31 02:26:27 följande:
Efter en något utdragen förlossning så föddes tillslut vår dotter igår, måndag. 51 cm och 3505 gram ren kärlek!
-
Grattis =)Nnaaeeede skrev 2015-03-31 11:09:53 följande:
nu är hon här! Vår lilla tjej fick vääääldigt bråttom. 6h efter första misstanke, 1h efter första OMG värk, krystvärkar i entrén på SÖS. 30 min senare var hon ute! 3200g 50 cm. Herregud säger jag bara, åk in i tid omföderskor
-
Tyvärr är det så att stolarna (tar för givet att du menar bilbarnstol/babyskydd) kan ha stått på ett lager något år, innan de kommer till en butik. Detta påverkar inte skicket på stolen, då den inte har utsatts för extrema temperaturer (sommar- och vinterväder). När du börjar använda stolen, så håller plasten/frigoliten i 5-6 år på babyskydd och 7-8 år på bilbarnbilar. Jag kollade upp detta med tillverkaren, då jag själv fick en "gammal" stol när jag skaffade ny stol.LillaSandy skrev 2015-04-02 18:19:41 följande:
Men tycker ni det är ok att få en stol med datum 2013 när man köper en ny i butik?
-
Kolla mitt inlägg, nr 6491LillaSandy skrev 2015-04-04 11:25:07 följande:
Ringde butiken idag angående babyskyddet vi köpt som är tillverkat 2013 och de säger att det är fem år från då den tas i bruk första gången.
Är det någon som vet vad som gäller??
Är det fem år från köpedatum eller fem år från tillverkningsdatum??
-
Grattis =)anlili skrev 2015-04-05 18:32:25 följande:
Nu är vår lilla skrutt här. Skulle blivit igångsatt i onsdags morse efter 3 dagar med sipprande fostervatten, men då var det redan igång och jag var 5 cm öppen. Min första förlossning och jag var ärligt talat livrädd, men personalen var fantastisk och 7 timmar senare hade jag klämt ut världens mest bedårande lilla tös, trots att jag ihärdigt påpekade att det inte går, jag klarar inte det här, nu får ni skära upp mig! Hon kom en dag innan man räknas som fullgången och behandlades därför som en prematur, men efter 3 dygn till på BB släppte de äntligen hem oss igår.
2860 g och 48 cm var hon och hon är så liten att storlek 50 ser ut som kläder till en jätte. Trots sömnbrist och bröst som känns som de ska explodera när som helst är babylyckan total.
Hoppas att väntan är över snart för er som inte har fått än!
-
Har hängt både här och i bf mars-tråden, då jag fick bf 31 mars efter rul. Är på bf+6 idag. Sista kollen hos bm imorgon och sen får sjukhuset ta över. Hoppas att slippa igångsättning, men det ser mörkt ut just nu, då jag endast har lite sammandragningar under dygnet till och från. Har bara igångsättningar (2 st) bakom mig, så vet hur det kan vara, även om varje förlossning är unik.
-
Skulle blivit igångsatt den 9/4 kl 09, men värkarna började vid midnatt samma dag, så vi kom in med värkar kl 08:30 den 9:e =)
3 tim efteråt, kl 11:34 kom vår dotter. En stor tjej på 5040 g och 55 cm lång. Vi kom hem idag och mår bra. Jag fick en rejäl blödning även denna gång på ca 2,5-3 liter, men mår ganska bra nu.