Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Jag hittade den här sidan
    http://www.scb.se/Grupp/valfard/BE0801_2006K01_TI_10_A05ST0601.pdf
    Till vänster kan man se sannorlikheten för att få samma eller olika kön på barnen. Själv har jag två pojkar och det skulle vara kul med en dotter nu. Hoppas kan man ju i alla fall.
    Har sett dessa siffror innan någon gång, så ville bara dela med mig.

• Smulan 89

Första gången minns jag inte när jag kände.  Med andra barnet kände både jag och min man i v 17, men någon dags mellanrum :)

• Smulan 89
    91an skrev 2014-09-26 19:41:08 följande:

Jag är i grunden en väldigt orolig person. Att vara gravid gör mig inte direkt lugnare. Jag är sååååå rädd för att få missfall. Fick en blodblandad förra helgen och veckan som gått har min oro bara stegrat mer och mer. Mår inte heller illa längre. Har inte blödit en droppe mer sen dess och ingen smärta. Har pratat med BM som gjorde ett tappert försök i att försöka lugna mig. Hur gör ni alla för att hantera er oro? Är ni ens oroliga? Hur går tankarna?

Gravid v 11 (10+0)

Jag har nästan inte varit orolig alls den här graviditeten faktiskt. Bara fått lite oroliga tankar när jag läst i bf-mars tråden (i början var det även några i april med där, innan denna tråd startades). Där var några som haft otur med sina graviditeter.
    Sen mitt plus så har jag bara ställt in mig på en bebis i början på april ungefär. Har gått över 14 och 10 dagar med de andra barnen och fått igångsättning med båda eftersom de inte verkade vilja komma ut, så jag har inga förhoppningar att den här ska komma tidigare än någon vecka efter bf, haha.
  • Smulan 89
    naughtyn skrev 2014-09-28 07:53:13 följande:

Hur många här gör INTE kub och varför?

Vi hade tid för Kub på tisdag med valde att avboka den eftersom vi kom fram till att vi inte vill fatta något beslut baserat på att sannolikheten för kromosomavvikelse vore hög. Det är trots allt så få somliga med dawns och hade det inte varit för att vi erbjöds testet gratis så skulle jag aldrig funderat på det från början. Jag är 28 år.

Jag gör inte kub av olika anledningar. Till att börja med så är jag för ung (nyss fyllda 25 år). Jag vet inte vad jag skulle göra med resultatet, om vi skulle få dåliga siffror. Kub är ju både ultraljud och blodprov och då blodprov är något av det värsta jag vet, så skulle jag inte ta ett extra blodprov för att stilla ev oro. I värsta fall kan ju oron bli värre om man får dåliga siffror.
    Nu har inte jag koll på om ultraljudet är ett ul eller vul, men det finns värre saker än att ta blodprov. Att lägga sig i gynstolen. Det är anledningen till att jag inte har gjort något tidigt vul med någon av mina barn. Ångesten över undersökningar i gynstolen grundar sig antagligen i att jag blev tvingad till min första gynundersökningen. Bm ville göra en bara för att jag aldrig gjort någon (var då 19 år)
    Har gjort undersökningar efter detta, men då var det jag som ville. Står skillnad emot att bli tvingad.
  • Smulan 89

Vår första son vägde 4220 g och kunde knappt ha stl 50 alls. Andra killen hade 50 i början, vägde 3620 g. Har massor av kläder nu, så köper bara 2-3 plagg max för att ha något nytt till den nya bebisen. Även om det blir en dotter, så har jag kläder i bra färger minst 1 år.

• Smulan 89
    Sommarsnö skrev 2014-09-29 16:28:15 följande:
    Kanske man ska hoppa över att köpa det minsta då iaf, dvs 44?
    Jag hade nog köpt lite 50 och lite 56, sen kan man ju handla när bebisen är ute. 50 eller 56 borde de flesta bebisar kunna ha i början om bebisen föds fullgången eller nära inpå.
  • Smulan 89
    tjej89 skrev 2014-09-29 19:04:51 följande:
    Fast hur sugen är man att gå i affärer nyförlöst och med en nyfödd med eller hemma? Jag hade noll intresse! Ville bara vara hemma och njuta av första tiden med min bebis!

Man kan dock be andra köpa, men tyckte de första köpte så fula kläder :/
    Jag tyckte att det var roligt att komma ut och handla även när vårt andra barn var väldigt litet. Första barnet föddes sjukt, så vi fick stanna på sjukhuset första 4 månaderna.
    Var på min systers student när andra barnet var 1,5 dygn. Hade bara missat den om jag fortfarande låg och födde.
    Att bara sitta hemma och amma och titta på bebisen när den sover blir snabbt tråkigt tycker jag. Det är roligt när det händer något.
  • Smulan 89

Jag kände första barnet efter rul har jag för mig, runt v 20 kanske. Andra barnet kände både jag och min man i v 17, med några dagars mellanrum. Jag är i v 13+1 idag. Hur högt går livmodern ungefär, så jag vet vart i magen jag kan i så fall känna rörelser? Längtar efter rörelserna som blir nästa milstolpe.

• Smulan 89
    Bell13 skrev 2014-09-30 21:28:58 följande:
    Livmodern går nog Max nån centimeter ovan blygdbenet så det är långt ner och inåt.
    Okej, som jag misstänkte. Tack för infon =)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)