Inlägg från: Smulan 89 |Visa alla inlägg
  • Smulan 89

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Kommer inte att vaccinera mig. Avskyr sprutor. Det räcker gott och väl med blodproverna man måste ta.

• Smulan 89

Våra pojkar har sovit i egen säng ifrån början. När jag ammade andra sonen, så sov han först i sin spjälsäng och sen bredvid mig i min och min mans säng. Då var det smidigt att lägga honom vid bröstet vid nästa tillfälle och somna om, haha.
    Första sonen föddes sjuk, så jag ammade inte honom utan pumpade ur. Han kunde endast få 5-10 ml 4-5 gånger om dagen (tarmsjukdom). Han har fått sin näring via dropp i blodet sen dag 2. I nov blir han 4 år.

• Smulan 89

V 15 i måndags =) Dags att beställa rul. Ska ringa nu id 11, när de öppnar telefonlinjen igen. Bode få tid i v 18 i slutet av månaden =)

• Smulan 89

Blev ultraljud 5:e nov, i v 19. Det står på deras hemsida och har läst på fler ställen att man får komma på rutinultraljud när man är i v 18. Ändå envisas de att just jag ska komma i v 19. Har bara gjort rul i v 19. Kompisen fick göra i v 18 på samma ställe. Tröttsamt att få vänta en vecka extra.

• Smulan 89
    JhjärtaK skrev 2014-10-08 12:51:16 följande:
    Ju senare man gör RUL desto bättre kan de se och göra bra fosterdiagnostik så se det som något positivt att de gör det i vecka 19. Jag har mitt i vecka 20 och tycker att det är toppen
    Okej, men jag har ju inte gjort något ul innan, så jag tycker att det är lite segt att vänta. Jag har bara mitt positiva gravtest som skvallrar om att någon bor där inne. Hoppas att känna rörelser snart, då en ganska lugn period vad det gäller symptom har tagit sin början.
  • Smulan 89

Men självklart är det ju bra att de kan få så bra bilder som möjligt. Jag börjar bara bli lite otålig på att få se så det verkligen är någon där inne. Har egentligen ingen anledning att tro något annat, men det är en härlig bekräftelse just rul.

• Smulan 89
    AnnHelen skrev 2014-10-08 13:26:31 följande:
    Ska på rul samma datum som du och är också i v 19 då.

Lappen jag fick med hem från barnmorskan för o ringa o boka in stod det att man gör det från v 16-20. Känns drygt att behöva vänta för man vill ju inget annat än att allt ska se bra ut. Jag har inte heller gjort något ul tidigare vilket många här verkar ha gjort.

Vi får hålla ut ett tag till!
    Ja, vi får göra det. På min lapp samt på hemsidan för det sjukhuset står det att man ska ringa när man är i v 15 och då får man e tid när man är i v 18. Just därför stör dt mig lite när jag alltid får i v 19.
    Få ta med någon kompis, för min man kommer inte få ledigt ifrån sitt jobb mitt i veckan.
  • Smulan 89
    AnnHelen skrev 2014-10-08 13:45:53 följande:
    Jaha, vad tokigt att de har gett ut vecka och inte kan hålla det.

Vilket sjukhus är det på? Jag ska till Västerås.

Synd att han inte kan medverka.
    Näl i Trollhättan (Västra Götaland). Är även det sjukhuset som ligger närmast (ca en timme) när jag ska föda. Jag tänker dock göra som med tidigare barn och åka 1,5 timme till Fredrikstad i Norge. Är väldigt nöjd med dem. Sist hade jag en svensk bm som jobbat i Sverige men jobbar nu i Norge för att det är bättre.
  • Smulan 89
    agirlnamedbill skrev 2014-10-08 15:14:31 följande:
    Men du.. Du säger förresten att du är i vecka 19 då och oftast på sjukhus räknar man vecka 18 när 18 veckor gått (alltså i vecka 19, 18+x)
    Ja, antagligen gör dem det här också, men de har skrivit "så får du en tid när du är i v 18". Man blir knäpp på sjukvården ibland. Norge räknar inte bf i samma vecka som i Sverige. Enligt familjeliv har man bf i v 39+6 (rätta mig om jag har fel)
  • Smulan 89
    Sommarsnö skrev 2014-10-08 15:48:23 följande:
    Hur räknar man i Norge då till skillnad mot i Sverige? Kommer att ha betydelse eftersom jag kommer att få mitt moderskapsintyg härifrån men kommer att föda i Sverige.
    Det skiljer några dagar. Jag födde på bf+14 och enligt familjeliv skulle det bli v 41+6, då bf är v 39+6. I mina papper står det att jag födde v 42+2.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)