Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Tips på att dölja magen: använd sjal som hänger ner en bit. Och håll händerna borta från magen! Dvs sitt inte med en hand på magen på ex jobbet, så avslöjades nämligen en fd kollega till mig

• JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2014-09-01 10:21:38 följande:

Vilken härlig dag =)
    Barnen sov länge och var otroligt enkla idag. På med kläder och iväg till förskolan. När jag kommer hem blev det en dejt med toastlen. Underbart att må illa så fort det går några timmar mellan målen Tungan ute . Känner mig positiv oh glad idag. För nästan 5,5 år sedan så fick jag missfall den här dagen, i v 9+0 (började blöda en vecka innan fostret kom ut), så detta har varit min lilla milstolpe förutom v 13 Nu är v 13 nästa milstolpe och sen ultraljudet i vecka 18 ca. Allt är underbart och liten kommer i början på april =)

Så var det för mig också med milstolpen kring mitt mf i våras som hände i vecka 8+0, började också få bruna flytningar/blöda en vecka innan det verkligen hände. Kändes så skönt att passera de två datumen och min oro har lagt sig!

Nästa milstolpe är kub i vecka 12+0 om drygt två veckor, längtar!
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-01 11:03:55 följande:
    Jag har köpt på mig lite snyggare "mjukisbyxor". Tur att det är mode just nu haha :D
    Åh, hade gärna kunnat gå till jobbet så men har kostym som "dresscode" så det närmaste bekvämt jag kommer är ett par svarta jeans, haha
  • JhjärtaK
    lammmamma skrev 2014-09-01 12:08:10 följande:

Jag har haft lätta flytningar med "bruna strängar" i sedan i lördags förmiddag. Igår kväll hade jag och sambon sex. Efteråt kom det en del blod. nu på förmiddagen har jag haft en del flytningar med blandade färger allt från brunt, blodrött och rosa.

Är det något att oroa sig över? 
    Har inte känt av illamåendet nu på ett par dagar men, idag har jag en "mensvärks" liknade känsla i ryggslutet och mår smått illa till och från.  

Är i v 7 (6+0)

Omöjligt att säga vad det är. Kanske ofarliga blödningar från lättblödande slemhinnor inne i slidan eller ett påbörjat mf. Men vad jag läst mig till så är iaf 2/3 av blödningarna under tidig graviditet ofarliga och leder inte till mf.

Oroar du dig mycket eller om det eskalerar så ring din bm och be om ett VUL, ibland kan de se vart blödningen kommer ifrån. Lycka till!
  • JhjärtaK
    tjej89 skrev 2014-09-01 12:18:41 följande:

Oj råkade bli signatur ''anonym''

Hej, var med i den förra April gruppen. Inte vart inne på ett tag, men verkar ha hänt en del tråkiga saker? 

Jag är gärna med här i allafall. Gick in i vecka 8 igår, är sjukt trött och har en extrem hunger. sen moler det i magen mest hela tiden.

Har inte ens ringt mvc ännu, tänkt göra det i vecka 10. 

Fler som väntar med att ringa?

Vänta inte med att ringa tycker jag, då försvinner det ju massa tider. Ring nu och boka in en tid i vecka 12 exempelvis om du vill vänta lite med första träffen. Du gör det lättare för din bm att planera sin tid om du ringer nu och bokar tid i vecka 12 istället för att ringa först två veckor innan och vilja ha en tid
  • JhjärtaK
    Lillalivetimagen skrev 2014-09-01 13:35:38 följande:

Var med i första gruppen men har inte varit inne någonting.

Hoppar gärna in här och ger det ett nytt försök :)

Gravid med andra barnet, första försöket i vecka 8 (7+2) bf 17 april. Har en son på 2 somrar tillsammans med min man. Bor 6 mil från göteborg.

Fick magsjuka i lördags, ingen kul kombo alls med graviditet och illamående.

Hur har ni det i era län? Får ni göra vul?

Noop, eller jag fick göra det men för att datera graviditeten inför kub (som vi själva betalar) då senaste "mensen" var ett mf så den kunde man inte räkna enligt. Bor i Göteborg så antar att vi tillhör samma län?
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-09-01 15:10:33 följande:

Jag ska på inskrivning på onsdag, då kommer jag att vara i vecka 8 (7+1). Jag vill så gärna få höra på bebisens hjärta, men förstår att det gör man inte hos bm på inskrivningen. Eller? Finns det någon chans ändå tror ni, om man förklarar sin oro? Fick en miniblödning i helgen nämligen.

Eller ska jag redan nu boka ett privat vul?

Tror inte att det går att lyssna såpass tidigt i graviditeten så vill du veta med säkerhet hur det ser ut där inne så boka ett VUL. Har för mig att någon här inne fick lyssna när hon var 9 fullgångna veckor men även detta är nog rätt så tidigt.
  • JhjärtaK
    mandalii skrev 2014-09-01 15:41:56 följande:
    Okej, jag är lite novis på det här, första barnet. Det var egentligen bara en "droppe" blod i lördags och symptomen är oförändrade, men ändå. Får väl boka in ett nytt privat vul då, det kanske man kan göra genom barnmorskan, har de kanske tom läkare i huset som kan göra vul, är det vanligt?

Om du inte bor på landet så borde din bm-mottagning ha en läkare kopplad till sig som kan utföra VUL men det är inte säkert att de har möjlighet att ta emot dig men du kan ju alltid ringa och fråga och berätta om blödningen.
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-01 17:04:14 följande:
    Ja men då är det ju lite svårare! Men visst borde det finnas kostymbyxor med resårmidja? Om inte annat så jeansleggings!
    Om du hittar kostymbyxor med resårmidja så let me know . Tänkte senare övergå till mina svarta gravidjeans och har även svarta och mörkgrå gravidbyxor i bomull som funkar ok med en kavaj. Sen har jag två gravidkjolar också varav en är rätt så uppklädd men känns lite tidigt att börja med dem nu redan i vecka 10
  • JhjärtaK
    FCet skrev 2014-09-02 00:22:48 följande:

Hej alla blivande mammor!!

Jag har nu i v 8 (7+4) har redan gått upp 4kg.

Hur mycket har ni gått upp.

Tycker själv att det är alldeles för mycket!

Gått upp 1-3 kg (beroende på om man räknar precis innan denna graviditet eller innan min graviditet i våras) och är i vecka 10 och det känns sådär. Jag höll på att gå ner i vikt (var inte överviktig men började närma mig 25 i BMI) när jag blev gravid och poff hade jag gått upp två av de sex kilona som jag hade gått ner. Nu är jag bara två kilon ifrån min "nära 25 i BMI"-vikt och det känns inte kul alls! Samtidigt mår jag så jäkla illa om jag inte äter ofta och i illamåendet så kan jag bara få ner onyttigheter nästan.

Jag hoppas att det stannar upp lite när illamåendet lägger sig och att jag orkar börja träna igen.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)