Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

BSBS skrev 2014-10-25 18:39:38 följande:
    Förstår dig fullt ut! Har som sagt också varit helt ifrån träningen och det har ju tärt på psyket och välbefinnandet i övrigt. Jag har tränat styrketräning, styrkelyft och även en hel del pulshöjande/förbrännings träning. Skadade mig tidigare i år och har faktiskt inte kunnat träna helt ordentligt alls. Uppehåll mellan jan-april endast rehab och lättare pass. Sen kom ju plusset 14 aug. Efter det har jag kanske fått till 3-5st halvdana pass.

Absolut så är det nog så att man känner av det lite mer när man i vanliga fall är rätt så hård och med en mindre andel kroppsfett. Tror inte jag ens hade blivit gravid om jag inte skadat mig där i början på året och därigenom också la på mig mer i vikt samt fick en mer regelbunden mens. Så det är verkligen ett tips för alla som inte lyckas bli gravida. Stressa ner, ät bra mat och lägg gärna på dig ett par kilo om du är tillhör en utav de mer vältränade eller smalare :)

Man måste anpassa träningen, men simning är ju bra! Ang hinderbanelöpning som förövrigt imponerar mig att du hållit på med det så ja är det väll dags att göra annat. Jag måste ju anpassa min styrketräning ganska rejält. Men åh så jag saknar att ta ut mig helt och svettas och känna musklerna arbeta. Blir nog ngt pass nästa vecka :)
    Okej, jag tog väl mer eller mindre slut i kroppen i maj i år och släppte pressen på träningen efter det. Och jag tror som du att det var därför jag plussade :) Självklart, det känns lite jobbigt att se inbjudningarna till nästa års tävlingar komma ut och själv tänka "2016, då jävlar", men å andra sidan så kanske man är back with a bang då ;)

Jag hoppas iallafall att jag kommer att kunna vara fysiskt aktiv genom hela graviditeten och att foglossningen inte blir värre än den redan är. Tänkte varva styrketräning, simning, spinning, löpning (om kroppen och framförallt bäckenbotten tillåter längre fram) och eventuellt prova på yoga. Men min själ kommer nog fortfarande längta efter att gå armgång och simma i isvatten, hahaha ;)

Av ren nyfikenhet, har du gått upp något i vikt? I alla appar står det att man bör ha gått upp si och så, men här händer det då inte mycket..
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-10-25 20:27:33 följande:

Tycker det är jobbigt med alla restriktioner som gravid vad gäller maten - jag blir så nojig. Köpte alkoholfri glögg med max 0,5 % alkohol idag då jag och min sambo resonerade som så att det är så lite att man isåfall också borde utesluta fil och liknande som också innehåller alkohol. Men efter jag druckit en mugg så blev jag nojig och läste då om någon alkoholforskare som menade att man ska avstå även alkoholfritt upp till max 0,5 %. Men fil eller andra livsmedel som kan innehålla alkohol säger ju ingen något om! Hur tänker ni?

Glöggen värmer du på spisen och låter den koka några minuter, gör ingen skillnad på smaken men alkoholen försvinner.

Jag äter och dricker i princip som jag gjorde innan jag blev gravid, enda gången jag blivit nojig var när jag hällde i mig Brämhults smoothie som innehöll spirulina vilket man tydligen skulle undvika.. Börjar man googla så verkar det ju inte finnas någonting man får/bör äta :( Men jag tror att det mesta är okej i små mängder, frånsett cigaretter, alkohol och liknande
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-10-25 22:56:53 följande:

ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf
    Länk till en artikel i Läkartidningen där man gjort en studie på hur lång tid det tar att koka bort alkohol.

Oj där ser man, jag har alltid trott att kokandet av lättglöggen var en vedertagen sanning och att 1-2 vol% försvann vid kokning. Men det står 1,5-2 %, och det är ju skillnad. Tack för upplysningen!
  • S1528
    Hanna 681 skrev 2014-10-26 08:13:25 följande:
    Och jag som har craving på a-fil, har inte alls tänkt i de banorna. Brukar undvika all sorts alkoholdryck, kollar efter symbolen med gravidmagen på om jag ska köpa något alkoholfritt. Men nån sorts helt alkoholfri glögg borde väl finnas, det längtar jag efter. Annars får det väl bli julmust! smile1.gif
    Saxat ifrån nätet:

Arla svarar följande på frågan är det sant att det finns alkohol i fil och yoghurt:

"Hej och tack för e-mail!

Det är både sant och falskt.

Den enda syrade produkt som innehåller någon alkohol är

filmjölken Kefir. Kefir består av olika mjölksyrabakterier + en

jästsvamp, som ger den specifika Kefirsmaken. Jästsvampen

bildar en jäsning och vid jäsning bildas en liten mängd alkohol.

Om du dricker en burk lättöl får du en mindre mängd alkohol i

blodet. Samma promillehalt får du om du i ett enda svep dricker

7 liter Kefir.

Inga andra syrade produkter har antydan till alkohol.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Ha en skön sommar!"

Med vänliga hälsning Tuulikki Gus"
  • S1528
    FCet skrev 2014-10-26 10:57:29 följande:

Funderar och googlar namn men hittar inget som känns passande. :/

Vill ha ett ovanligt namn.

Jag har ett pojknamn som jag älskar men sambon dissade det totalt, får se om jag lyckas övertyga honom ;) Eller om det gömmer sig en tös där inne, det får vi i vilket fall reda på vid RUL :)
  • S1528
    FCet skrev 2014-10-26 11:43:23 följande:

Verkar som alla ska kolla könet vid RUL

Vi ska kolla könet vid RUL, inte för att vi känner att vi absolut måste veta om det är en pojke eller en flicka för att bestämma ett namn, utan för att det finns ett stort medicinskt intresse i att veta om det är en pojke vi väntar. Är det en pojke kommer det att påverka olika beslut som kan behöva tas under förlossningens gång, tex kommer man inte att sätta skalpelektrod och man kommer heller inte att använda sugklocka osv.

Men det är klart man är nyfiken ändå :)
  • S1528
    lais skrev 2014-10-26 12:54:12 följande:
    Varför påverkar könet vilka beslut som tas under förlossningen? Aldrig hört förut.
    Jag kan förstå att du inte hört det förut. I normalfallet spelar könet mycket riktigt ingen roll, men i mitt fall finns risk att barnet bär på en ärftlig sjukdom som enkelt sagt påverkar blodets funktion. Det finns många varianter av blödningsrubbningar, men just den här rubbningen drabbar bara pojkar, medan flickor (i det här fallet jag) kan föra den vidare.

Av den anledningen finns det ett medicinskt intresse att ta reda på könet..
  • S1528
    FCet skrev 2014-10-26 13:06:16 följande:
    Är det genetiskt?
    Ja det är genetiskt, läs mitt svar ovan.

Om läget var annorlunda hade jag nog inte kollat kön :)
  • S1528
    lais skrev 2014-10-26 13:30:04 följande:
    Ok, nä det hade jag ingen aning om men förstår verkligen att ni kollar kön då! Man lär sig nåt varje dag smile1.gif
    Det finns massor av konstigheter som man inte har en aning om att de existerar :)

Valet är ju gjort åt oss så att säga men det gör inte så mycket, på det här sättet slipper vi ju fundera. Jag litar på sjukhusens kompetens i frågan, det enda jag är liiite rädd för är ett ev snitt. Efter vad jag förstått tar de till snitt tidigare om det blir komplikationer under förlossningen. Jag är inte ett dugg rädd för en vaginal förlossning, men snitt? Näää.. Kan inte förstå alla som vill ha snitt frivilligt :/

Är det någon av er som vet med er att ni kommer att få snitt av medicinsk (eller annan) orsak?
  • S1528
    Bell13 skrev 2014-10-26 13:24:30 följande:
    Hur kommer det sig att man inte sätter skalpelektrod på pojke??
    Nej nej, man gör det bara inte om det finns risk att barnet ärvt sjukdomen. Pga blödningsrisken tydligen. Likadant med sugklocka.

I normalfallet kan man sätta skalpelektrod på både pojkar och flickor :)
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)