Inlägg från: S1528 |Visa alla inlägg
  • S1528

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Vad hade ni för järnvärden i början av graviditeten? Jag hade 118 hb och 34 i depåerna och fick rådet att börja med järntabletter vecka 20. Men jag tycker att det verkar som många med högre värden än mig fått börja ta extra järn mycket tidigare än så? Det känns lite förvirrande..

• S1528
    JhjärtaK skrev 2014-11-07 13:03:06 följande:
    Jag hade 133 i hb och väldigt bra depåer men äter nu ändå järn då mitt hb var 110 idag så det kan sjunka snabbt. Dock väntar jag två st så det gör att järnvärdet sjunker mer och snabbare såklart.

Ring din bm och be att få komma in och kolla hb. Det går fort.
    Jag är inte orolig för mitt järnvärde så sett, för jag har syndat sedan några veckor tillbaka och tagit en järntablett var tredje dag (även om BM sa v.20) eftersom jag började ha huvudvärk. Jag har aldrig huvudvärk annars.

Har inget besök planerat hos bm förrän veckan efter RUL, alltså över en månad tills dess. Jag är mest förvånad över att rekommendationerna kan vara så olika.
  • S1528
    Malinpetronella skrev 2014-11-07 15:21:27 följande:

Hur mycket har ni gått upp i vikt än så llänge?

Jag är i v 19 och har gått upp 7kg. ....känns mycket men syns bara på magen typ.

Vecka 16 +100 gram sedan inskrivning v.6 (morgonvikt). Däremot kan jag äntligen säga att jag börjar få en liten mage :)
  • S1528

Någon mer än jag som fått en ANDRA släng av illamående?

Jag mådde pyton och knaprade lergigan fram till vecka 13 då illamåendet försvann som genom ett trollslag. Jag har mått toppen sedan dess! Men de senaste tre dagarna känns det som om illamåendet kommer krypande tillbaka :(

Nedslående med tanke på att jag inte har någon lust att må så himla dåligt igen..

• S1528
    mandalii skrev 2014-11-10 09:58:49 följande:
    Ja usch, jag är i vecka 18 nu och magen känns bara mindre och mindra snarare än större. Mår dessuotm väldigt bra. Kan inte fatta att det är en bebis på ca 20 cm där inne. Ni som är gravida första gången och i ungefär samma vecka, hur ser era magar ut?

Nu blev detta typ världens sämsta bild, men jag går in i v.17 imorgon och har bara en pytteliten aning till mage som dykt upp under den senaste veckan. Men jag känner livmoderkanten väldigt tydligt några cm nedanför naveln, och jag känner väldigt tydligt att det är någonting där eftersom det tar emot när jag böjer mig. Börjar redan bli sjukt osmidig på jobbet :D
  • S1528
    mandalii skrev 2014-11-10 14:35:33 följande:
    Skönt att se en mage som ser ut ungefär som min ; )

Jag tycker som du, skönt att veta att man inte är ensam med minimage. När jag berättade för min chef att jag var gravid sa han att jag säkert skulle bli "en sån som det inte syns på" och hittills har han haft rätt.. Jag trodde alla skulle se det med en gång eftersom jag alltid varit väldigt smal om midjan, men nix, ingen som anar något ens :P
  • S1528
    Sommarsnö skrev 2014-11-10 19:17:31 följande:

Hur tänker ni angående inköp av ytterkläder/åkpåse osv? April är ju en lurig månad - kan vara allt ifrån snö till sommarvärme. Jag tänker att det känns lite fånigt att köpa ett vinterkit om det bara kommer att användas ett par veckor (om man ens går ut i början) men samtidigt kan det ju bli kallt som sagt. Kan man använda någon smart lager-på-lager-teknik? smile1.gif

Jag har också funderat på det där, här på västkusten kan det liksom blåsa på tvären lite när det vill :/

Min tanke var att hitta en tunn fleeceoverall som kunde fungera som "transport"-plagg, gott att kunna ta utanpå kläderna när man skall ut. Det kan ju vara kallt på kvällarna en bit in mot sommaren också. Men jag jämför ju med mig själv och jag är alltid frusen..

Till babyskyddet tänkte jag sy en sk babywrap i lämpligt tyg, det känns smidigt att kunna öppna upp så mycket som krävs för att bebisen skall kunna vara lagom varm :)
  • S1528

Grattis allihop till era lyckade RUL!

Hör fortsätter nedräkningen, bara 20 dagar kvar :)

• S1528
    Linaslus skrev 2014-11-11 15:51:36 följande:
    Kul att ha någon att räkna ner med... Har ju rul samma dag som du. Dvs 3 v kvar.
    Absolut, surt att vara bland dom sista i tråden dock, man väntar och väntar och väntar :P

Vilken vecka kommer du att vara i på RUL-dagen? Jag kommer att vara 18+5 om jag inte minns helt fel.
  • S1528

Ååh vad jag längtar tills jag också kan börja samla på mig fina små saker, men jag har lovat mig själv att försöka hålla mig tills efter RUL. 19 dagar kvar.. ;)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)