Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

mandalii skrev 2014-10-21 20:59:32 följande:
    Mm som jag misstänkte, har du tips på någon annan snygg som passar bättre? : )
    Jag har sluppit att titta runt då jag har en mammajacka från förra graviditeten från PoP innan de slutade med sina mammakläder. Mina tips är Zalando, asos, bonprix eller blocket.
  • JhjärtaK
    LillaSandy skrev 2014-10-21 21:03:15 följande:

Mina kollegor har varit frågvisa o nyfikna ifall jag skulle vara gravid, lite skämtsamt har det känts dock. Idag frågade en mer seriöst om jag är gravid och jag sa att jag är det. Vecka 15. Hur hade ni gjort? Ville inte ljuga heller.

Jag berättade i vecka 14 redan så det var ingen som hann fråga.

Nu i veckan så var det en kollega som inte visste som frågade men iom att jag är i vecka 18 nu och klär mig för att framhäva magen så var det inget konstigt med det. Det var mest kul att hon vågade fråga

Jag tycker att det är roligt att berätta att jag är gravid om än lite "out of the blue" oftast så frågar folk så är det toppen tycker jag. Då slipper jag ta upp det på tal om ingenting liksom
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-22 11:04:25 följande:

Har ni funderat något på hur långt innan BF ni ska gå på mammaledighet? Om man ska gå 60 dagar före är det snart dags att meddela jobb. Jag tycker det är jättesvårt att veta. Men om man har foglossning nu så antar jag att man inte kan räkna med att det blir bättre direkt och då kanske det är bra att man går långt före så att man får vila? Hur tänker ni?

Jag har meddelat jobbet att jag troligtvis kommer att bli sjukskriven från vecka 25 så de är helt med på det.

Med dottern gav jag ett preliminärt datum 4 veckor innan bf och sa att det kunde bli tidigare och det kunde bli senare. Nu blev det precis då då jag blev sjukskriven för foglossningen men läkaren ville egentligen sjukskriva mig en vecka tidigare men jag kämpade emot, dum som jag var.

Så mitt tips är att ge jobbet "heads up" på att din plan är att gå hem 1,5 månad innan men att det slutgiltiga datumet måste bestämmas längre fram när du vet hur du mår.

Och foglossningen kan faktiskt bli bättre. Jag hade ont i vecka 14-18 med dottern och sen blev det mycket bättre för att komma tillbaka igen kring vecka 30 ungefär.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-10-22 17:16:22 följande:

Var ju på kub idag och det gick bättre än förväntat.. vi väntar tvillingar! ! Vilken chock men sååå lyckliga :)

Grattis! Vi fick samma chock på kub

Verkar det vara enäggs eller tvåäggs och när är ditt nästa UL?
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-10-22 20:09:48 följande:
    Jag har fått se ett tidigt VUL så är bara en i min mage, så inget hopp här för tvillinggraviditet ^^

Jag har en månad kvar till RUL och ska bli kul att se en bebis som inte ser ut som en kidneyböna :)
    Tänk på att de på mitt VUL bara såg en av dem så visst kan det vara två trots att man bara sett en innan
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-10-22 21:36:36 följande:
    Jag har mycket, dem gör dock inte ont! Men ingen tar än seriöst tycker jag!!
    Jag hade en del för några veckor sedan men de har lugnat sig nu när jag tar det lite lugnare. Men på RUL så skall de göra en cervix-koll (görs med VUL) för att se så att livmodertappen inte är påverkad. Be att få göra en sådan du med.
  • JhjärtaK

Jhalie: jag har en kompis som är föräldraledig och pluggar 50% samtidigt och hon får ha sin son sen tidigare på förskola 25 timmar i veckan istället för 15. Hon tar inte ut något från CSN och läser på distans så då kan hon ta föräldrapenning (hon tar dock inte sju dagar i veckan utan kanske 3 tror jag)

• JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-10-23 09:21:46 följande:
    Jag tänkte att det finns en chans eftersom jag hört att dom missat förut MEN när du sa att det hänt dig så tänkte jag att sannolikheten att det händer två med samma bf månad är inte så stor ^^ är väl tre i gruppen som ska ha tvillingar nu? :)
    Haha, nej chansen minskar väl

Jag vet inte hur många vi är faktiskt. Jag och julii och sen har jag också för mig att det var en till men kan för allt i världen inte komma på vem gravidhjärna!
  • JhjärtaK

Idag var jag hos bm och fick lyssnat på hjärtljuden, åh så mysigt!!! Tvilling 1 hade 143 och tvilling 2 149 så väldigt lika men den ena var lite "coolare"

Jag är riktigt trött idag så att få lyssna gjorde mig väldigt gott och gav lite välbehövlig energi

• JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-10-23 10:05:34 följande:
    Ja de skall jag göra. Kan man säga till där bara? Hade ju som sagt jätte mycket sd med första ringde flera gånger in men dem bara viffta bort dem, sedan av en slump i v 29 gjordes en undersökning få DEM sa att ja hade mycket sd som jag då inte ens kände! Och då var tappen nästan helt borta!! Och då vart de fart på dem! Därför ja nojar lite att jag redan nu känner av dessa!
    Jag kommer bara att be dem att göra det men då jag väntar två st så är det i princip standard. Iom att din tapp blev såpass påverkad förra gången så ta och ring dit du skall göra RUL och berätta att under förra graviditeten hade du mycket sd och att de påverkade din tapp och att du redan nu har mycket och be dem att göra en cervix-kontroll vid RUL. Säger de nej på telefon kan du ju alltid fråga igen när du är där.

När har du RUL?
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)