Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Madelen b skrev 2014-10-23 11:22:55 följande:
    Ja funderade på det jag med!

Tack det ska jag!!

Jag har Rul den 13e. Du då?

Vilken v är du i nu, då du fick höra hjärtat?
    Jag har RUL den 30 oktober så nästa vecka och är nu i vecka 18

Min bm sa först att hon egentligen inte brukade lyssna "såhär tidigt" och att jag fick lova att inte bli orolig om vi inte kunde höra hjärtljuden men de hördes så fint så!
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-10-23 23:12:09 följande:

Fler här som har moderkakan fram? Man ska ju känna barnet senare då!?

Ja jag har moderkakan fram och den dämpar rejält. Har känt några gånger men väldigt utspritt, antar att det är när någon av dem har lyckats sparka till vid sidan om moderkakan.
  • JhjärtaK
    FCet skrev 2014-10-25 23:39:05 följande:

Någon som börja fundera över namn nu redan? :)

Ja vi har . Vi behöver ju komma på två st som vi båda tycker om och som passar ihop med varandra och vår dotters namn så många parametrar som skall stämma

Ni då?
  • JhjärtaK

Nu får ni sluta nojja över att fil eller julmust innehåller alkohol . Det är så små så små mängder så det skall inte påverka fostret och tänk på att i Sverige har vi väldigt restriktiva regler kring alkohol och graviditet medan man i andra länder ex max skall dricka ett glas vin per dag som gravid

• JhjärtaK
    S1528 skrev 2014-10-26 13:48:46 följande:
    Det finns massor av konstigheter som man inte har en aning om att de existerar :)

Valet är ju gjort åt oss så att säga men det gör inte så mycket, på det här sättet slipper vi ju fundera. Jag litar på sjukhusens kompetens i frågan, det enda jag är liiite rädd för är ett ev snitt. Efter vad jag förstått tar de till snitt tidigare om det blir komplikationer under förlossningen. Jag är inte ett dugg rädd för en vaginal förlossning, men snitt? Näää.. Kan inte förstå alla som vill ha snitt frivilligt :/

Är det någon av er som vet med er att ni kommer att få snitt av medicinsk (eller annan) orsak?
    För mig kommer det att bli snitt av medicinsk orsak. Jag fick en total sfinkterruptur med dottern och efter den så rekommenderas jag snitt. Sen så är de ju två st vilket bara i sig höjer sannolikheten för snitt (50/50 för tvillingar).
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-26 16:19:03 följande:
    Varför rekommenderas man snitt efter sfinkterruptur? Finns det ökad risk för att det ska bli en sådan igen då p g a att såret går upp? 
    När även analslemhinnan är inblandad så rekommenderas snitt i Västra Götaland. Och ja, det är för att risken för en ny ruptur är högre när man väl haft en redan och det är inte säkert att en ny ruptur kan repareras lika bra. Ärrvävnad är ju inte lika elastisk som oskadad vävnad så därav en ökad risk.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-10-26 19:19:41 följande:
    Jag förstår. Beklagar att du fick en ruptur. Har du men av det fortfarande?
    Jag är nästan 100% återställd som tur är och hade de inte berättat för mig att jag hade fått en ruptur så hade jag inte märkt det efteråt. Jag hade aldrig ont som många andra får så jag är en av de lyckligt lottade helt klart.
  • JhjärtaK
    Emmadee skrev 2014-10-27 08:15:43 följande:

Hade du en total ruptur? Fick också sfinkterruptur men min var partiell. Har aldrig riktigt fattat hur mycket som var sönder. Syddes på operation men läkte ihop snabbt och bra. Nu är jag förstås rädd att det ska hända igen. Men tror att det ska vara ok att föda vaginalt igen. (Det är det jag vill, men den här gången hoppas jag att kroppen fattar hur man föder barn så jag slipper bli igångsatt )

quote=74239854][quote-nick]JhjärtaK skrev 2014-10-27 06:38:10 följande:[/quote-nick]Jag är nästan 100% återställd som tur är och hade de inte berättat för mig att jag hade fått en ruptur så hade jag inte märkt det efteråt. Jag hade aldrig ont som många andra får så jag är en av de lyckligt lottade helt klart.

[/quote]Ja jag fick en total ruptur grad 4 och 0,5 cm av analslemhinnan var inblandad också. Har man "bara" fått en partiell så tror jag att man kan föda vaginalt igen men jag skulle rekommendera att du kontaktat en erfaren förlossningsläkare och bli undersökt för att få en rekommendation kring nästa förlossning.

Gick det snabbt eller långsamt eller blev det instrumentell avslutning/yttre press vid din förra förlossning? Dvs "varför" fick du en ruptur? (Om du vet)
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-10-28 22:54:26 följande:
    Jag är med lite öm i just blygdläpparna, känner de bara då jag torkar mig (fortsätter med detaljer jag då.. Haha), är i v 18, 17+, första barnet.. Har en kompis med barn som varit väldigt ärlig med detaljer och hon berättade att det inte bara är tex fötter eller slemhinnor i näsan som svullna, för henne påverkade de även underlivet.. Så jag tror på de jag och känner mig inte direkt orolig.. Varit smått täppt i näsan senaste veckan till o från och såhär såg fötterna ut när jag kom hem efter att ha stått o gått hela tiden på jobbet idag!

phpJBqzz478363.jpg
    Ser ut som att det är dags för stödstrumpor i ditt fall.

Och ja som din kompis sa så svullnar det mesta upp, inklusive underlivet. Vissa får till och med åderbråck i underlivet under graviditeten och hemorojder är ju väldigt vanligt också.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)