Emmadee skrev 2014-10-27 08:15:43 följande:
Hade du en total ruptur? Fick också sfinkterruptur men min var partiell. Har aldrig riktigt fattat hur mycket som var sönder. Syddes på operation men läkte ihop snabbt och bra. Nu är jag förstås rädd att det ska hända igen. Men tror att det ska vara ok att föda vaginalt igen. (Det är det jag vill, men den här gången hoppas jag att kroppen fattar hur man föder barn så jag slipper bli igångsatt )
quote=74239854][quote-nick]JhjärtaK skrev 2014-10-27 06:38:10 följande:[/quote-nick]Jag är nästan 100% återställd som tur är och hade de inte berättat för mig att jag hade fått en ruptur så hade jag inte märkt det efteråt. Jag hade aldrig ont som många andra får så jag är en av de lyckligt lottade helt klart.
[/quote]Ja jag fick en total ruptur grad 4 och 0,5 cm av analslemhinnan var inblandad också. Har man "bara" fått en partiell så tror jag att man kan föda vaginalt igen men jag skulle rekommendera att du kontaktat en erfaren förlossningsläkare och bli undersökt för att få en rekommendation kring nästa förlossning.
Gick det snabbt eller långsamt eller blev det instrumentell avslutning/yttre press vid din förra förlossning? Dvs "varför" fick du en ruptur? (Om du vet)