• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Hanks
    Bell13 skrev 2014-11-04 08:04:56 följande:
    Jag vaccinerade mig mot svininfluensan 2009 och det var vidrigt. Blev jättedålig och kunde inte lyfta armen på flera dagar. Det kan verkligen inte vara bra. Tror det är skadligt när man blir så dålig. Vill inte utsätta barnet för det.
    Nyckeln där är väl att du Tror. Så vida du inte är influensaforskare så bör du lyssna till socialstyrelsens rekommendationer.
  • S1528
    JhjärtaK skrev 2014-11-04 07:01:59 följande:
    Innan jag blev gravid första gången så begärde jag ut min vaccinationsjournal då jag hade för mig att det var något vaccin som jag missat en dos av. Mycket riktigt så var det röda hund som jag enbart hade fått en dos av och inte två. Så jag vaccinerade mig i vuxen ålder (vi skulle åka till Afrika). Kanske var det samma för dig, dvs att de missat att ge dig båda doserna?

Denna graviditeten kollade de inte då jag vid förra var immun pga vaccinet.

Röda hund är ändå ovanligt (tack vare att nästan alla vaccineras mot det) men se till att ta vaccinet sedan när du fött så att i inte riskerar att få det under framtida graviditeter. Har för mig att det var ett trippelvaccin, röda hund, påssjuka och något mer.
    Jag har dock fått alla vaccinationerna som kombinationsvaccin (mässling, påssjuka & röda hund) i skolåldern, men ändå inte utvecklat antikroppar. Underligt.. Men enligt BM skulle jag få vaccin på BB efter förlossningen.

Tydligen är så många som 20% av de som är födda på 80-talet vaccinerade utan att ha utvecklat immunitet. Det är lite skrämmande med tanke på att tex. Röda hund kan ge så allvarliga fosterskador :/
  • Madelen b

Jag som aldrig blir sjuk har nu haft en långdragen förkylning i snart 1 mån så nog märks de att immunförsvaret är sämre!

Fler än jag som redan har "råmjölk" i brösten? Fick de tidigt med första sonen oxå men inte såhär tidigt och då kunde jag inte ligga på sidan för de bara rann ur mig! Hoppas INTE de blir så denna gången ;P

• Bell13
    Hanks skrev 2014-11-04 09:00:41 följande:
    Nyckeln där är väl att du Tror. Så vida du inte är influensaforskare så bör du lyssna till socialstyrelsens rekommendationer.
    Du menar socialstyrelsen som på 80-talet rekommenderade oss att äta 6-8 brödskivor om dagen???
  • amandanS
    Madelen b skrev 2014-11-04 09:08:49 följande:

Fler än jag som redan har "råmjölk" i brösten? Fick de tidigt med första sonen oxå men inte såhär tidigt och då kunde jag inte ligga på sidan för de bara rann ur mig! Hoppas INTE de blir så denna gången ;P

Jag kan utan problem med lätta tryck få ut genomskinlig vätska (ibland lite vitblandat, råmjölk?).. Och brösten har växt 2 storlekar sedan jag plussade :P ömma bröst till o från och ständigt mer eller mindre ömma bröstvårtor.. V 19 idag :D på måndag RUL!! Och snart halvvägs..
  • emmasdag
    Bell13 skrev 2014-11-04 08:04:56 följande:

Jag vaccinerade mig mot svininfluensan 2009 och det var vidrigt. Blev jättedålig och kunde inte lyfta armen på flera dagar. Det kan verkligen inte vara bra. Tror det är skadligt när man blir så dålig. Vill inte utsätta barnet för det.

Fy! Tycker att det är vidrigt som det hetsas fram vaccin mot både det ena och det andra och proppsas på människor till höger och vänster.

Influensaforskare eller inte, ingen eller inget kan få mig att vaccinera mig!
  • Sommarsnö
    Bell13 skrev 2014-11-04 09:30:15 följande:
    Du menar socialstyrelsen som på 80-talet rekommenderade oss att äta 6-8 brödskivor om dagen???
    Det var Brödinstitutet som gjorde det, inte Socialstyrelsen. Det var en ren reklamkampanj.
  • Smulan 89
    emmasdag skrev 2014-11-04 09:55:42 följande:
    Fy! Tycker att det är vidrigt som det hetsas fram vaccin mot både det ena och det andra och proppsas på människor till höger och vänster.

Influensaforskare eller inte, ingen eller inget kan få mig att vaccinera mig!
    Samma här. Inte en chans att jag vaccinerar mig.

När svininfluensan gick och alla vaccinerade sig på skolor osv, så jobbade jag på en skola. Jag var en av de som inte tog det, trots en massa tjat ifrån folk. Väldigt glad att jag själv fick bestämma.
  • alhi

Skulle aldrig vaccinera mig som gravid. Det finns för lite forskning för att ta risken att det ger någon skada. Jag vaccinerar heller inte mina barn förrän förskoleålder eller utlandsresa.

såkandetgå
  • Mars12

Tycker var och en ska göra precis som dom vill. Jag är en av dom som inte kommer vaccinera mig... Men dömer inte dom som gör det. Tycker det är onödigt att hetsa för eller emot.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)