Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Sommarsnö skrev 2014-12-11 19:04:18 följande:
    Äter 50 mikrogram extra D-vitamin per dag sedan några veckor tillbaka. Men det kanske tar tid innan man märker skillnad? Sist jag kollade järnvärdet (17 nov) var det ok men jag har ändå börjat ta 100 mg Niferex per dag sedan några veckor tillbaka. Ska inte till BM förrän 29 dec så det är ju ett tag kvar innan jag kan kolla det.
    Min mottagning har "drop in" en gång i veckan för kortare saker såsom provtagning, kanske är det samma på din mvc? Om inte så ring din bm och boka in en tid innan den 29 december tycker jag. De finns ändå till för just sådana här grejer

Vet inte hur snabbt D-vitaminen "verkar" men du borde nog känt en skillnad känns det som. Är ditt järnvärde bra så är det väl bara att "gilla läget" och acceptera att våra kroppar behöver mycket mer vila då de faktiskt håller på att skapa en (i mitt fall två ) ny människa!
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-11 20:02:22 följande:
    "Barnvagnar" på Facebook är en sluten grupp (jag är själv med i den). Det borde väl innebära att ingen annan kan se att man är med i den?
    Tror att det går att se att man är med i den då den inte är hemlig men är inte säker.
  • JhjärtaK
    Sommarsnö skrev 2014-12-11 21:44:25 följande:
    Finns det något som heter "hemlig grupp"? Vet inte heller men trodde att det var detsamma som "sluten". När min sambo gick in på min sida kunde han inte se att jag är med i gruppen iaf.
    Ja det finns helt hemliga grupper som man inte ens hittar om man söker efter dem utan man måste bli inbjuden.
  • JhjärtaK
    Sis2 skrev 2014-12-11 22:28:49 följande:

Någon som har erfarenhet av syskonvagnar? Vill kunna vända båda barnen åt båda håll så att säga och såklart va så smidig som möjligt.

Har blivit något av en "expert" på kort tid då vi väntar två st

Det finns i princip fyra alternativ att välja mellan om man vill ha individuellt vändbara sitt- och liggdelar:

Basson Duo - billig, har dock skett en klämolycka

Bugaboo Donkey Duo - dyr men rätt smal (74 cm). Kan skjutas ihop till mono om man ex enbart har med sig småsyskonet. Dock relativt små sittdelar och trång sele

Emmaljunga Double Viking - bredare än Donkeyn men kommer en smalare version i vecka 16 i vår (73,5 cm). Nuvarande (77 cm eller 79 cm beroende på vilka däck man väljer) har rejäla sittdelar. Billigare än donkeyn.

Kronan Syskon - i samma prisklass som EL DV men sittdelarna är SMALA. Den tittade vi aldrig mer på pga det.

Samtliga har swivelhjul fram. Vill du veta mer info om någon av vagnarna så skriv, har gjort många för- och nackdelslistor framförallt mellan Donkeyn och Double Viking

Tänk på att om ni kan tänka er att ha sittdelarna enbart framåt så finns det så många fler vagnar att välja mellan.
  • JhjärtaK
    Anonym (??) skrev 2014-12-15 12:03:27 följande:

Två grejer...

Jag har börjat få som småsår på brösten, kring bröstvårtorna i vårtgårdarna. Jag smörjer magen med gravidolja. Kan jag smörja brösten med den också så kanske såren försvinner? Tänkte att såren uppkommit för det är torrt? Om inte vad kan jag då göra?

Nr 2: Min mage ( som många av er andras) är extremt seg, trög och hård. Jag ska börja äta niferex nu så då lär ju inte magen bli mer medgörlig. Men vad kan man göra åt det? För att kanske mjuka upp lite. Om det går?

Kiwi, päron, linfrön, drick mycket vatten. Det får igång de flesta magar vissa blir dock lösare i magen av niferex så du får se hur din mage reagerar.
  • JhjärtaK
    Anonym (??) skrev 2014-12-15 17:39:26 följande:
    Tack för alla svar. Har ofta en sodastreamflaska med bara vanligt vatten i kylen för att få kallt vatten. Vi bor högt upp i ett hyreshus och får aldrig kallt vatten, oavsett hur mycket det får stå och spola. Blir lite kallare än fingervarmt och det är inte gott.

Men frön och sådär har jag hört att man inte ska äta för mycket av. Stämmer det? Äter alltid en tallrik yoghurt på morgonen innan jag går upp annars mår jag så hemskt illa och kräkningarna kommer igen. Kanske kan lägga i lite frön i de?
    Linfrön skall du inte äta mer än 3 msk per dag men 1-2 msk brukar räcka gott och väl för att få igång magen. Övriga frön vet jag inget om.

Just det, ät hela linfrön, inte krossade.
  • JhjärtaK
    emmasdag skrev 2014-12-15 19:08:03 följande:
    Min barnmorska har inte nämnt ett ljud om omega 3 kapslar.. Har för mig att jag läste att man inte ska ta det som gravid? Svårt o veta vad som gäller när alla säger olika..
    På min burk står det att gravida och ammande rekommenderas 1 kapsel per dag och att Omega 3 är väldigt viktigt för fostrets neurologiska utveckling (åt det dock inte när jag var gravid med dottern och hon verkar fine ). Tänkte att det nog inte skadar att äta lite extra nu när jag väntar två st.
  • JhjärtaK
    Madelen b skrev 2014-12-15 20:02:14 följande:

Jag tar endast gravid multitablett inget annat, kör på en allsidig kost!

Sedan jag har haft svår hosta nu i över 1mån, gick igår till apoteket men dem hade inget att rekommendera som gravid förutom en barn hostmedicin som bara var citron och honung som kunde lena! Fine köpte den o gick hem, öppnar förpackningen och där i står de att är man gravid skall den tas med försiktighet.... Ehhh ringer 1177 som råder mig att skippa den men gå till läkaren!

Sagt och gjort var till vårdcentralen idag där läkaren skrev ut en hostmedicin som funkade trots graviditet! Jag hämtar ut den på apoteket och går hem, läser bipakssedeln och läser att en fulldos innehåller alkohol av samma mängd som 4cl vin/8cl starköl! Men den har ibte visat ge några men på foster men man skall inte ta den om man ammar!!

Jag blir helt tokig och nojig, lagt ut 350kr på medeciner som jag inte alls känner mig bekväm med!

Hade ni tagit den trots att den innehåller alkohol?

Står det att fostret inte skall bli påverkat så tycker jag att du skall tro på det. Sådant skrivs inte ut lättvindigt och dessutom fick du medicinen av en läkare som vet att du är gravid.

Vilken hostmedicin var det du fick?
  • JhjärtaK
    emmasdag skrev 2014-12-15 20:17:59 följande:
    Eller hur!!!!

Eller klassikern: är ni säkra på att där inte är två? (Har tillomed fått frågan om där är tre!!!) Blä, människor!
    Haha, kunde de inte frågat mig det istället

Fick höra både att jag hade en så liten mage till att den var enorm med dottern så denna gången bryr jag mig inte. Fick även höra att oj vad svullen jag hade blivit i ansiktet. Tack för den liksom :-P Av någon konstig anledning så verkar det vara fritt fram att kommentera en gravid kvinnas utseende.
  • JhjärtaK
    Bell13 skrev 2014-12-16 13:52:43 följande:
    Jag har inte ätit omega 3 men äter däremot lax en gång i veckan, räcker det?
    Man skall väl äta fet fisk minst 2-3 ggr i veckan tror jag är rekommendationen.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)