Inlägg från: Bell13 |Visa alla inlägg
  • Bell13

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

agirlnamedbill skrev 2014-09-07 17:56:25 följande:

Mitt illamående idag har varit hemskt. Har varit sängliggandes hela dagen och om jag rest mig så har jag börjat skaka. Det känns som att någon trycker på övre delen av magen också.. Någon som vet vad man kan göra åt saken? :(

Jag hade också ett tryck på övre del av mage igår kväll. Fruktansvärt obehagligt. Ska till bm och skriva in mig idag och ska fråga henne
  • Bell13
    Solkatten skrev 2014-09-07 18:58:08 följande:
    Precis som jag känner och tänker. Känns verkligen som en onödig stress att tänka på vikten under graviditeten. Självklart ska man vara noga med vad man äter så det inte utvecklas graviddiabetes eller att man får problem. Men att gå upp i vikt är något man får räkna med. Så sorgligt att höra viktprat från gravida tycker jag. Om det endast handlar om utseendet då. Såg ni den alarmerande rapporten om kvinnor som VUL ha små barn och bantar under grav?!
    Jag bryr mig om hur jag ser ut och är väldigt hälsomedveten. Självklart går jag upp i vikt när jag är gravid första barnet 13 kg och andra barnet 18 kg. Första barnet var inga problem att gå ner efter men andra tog nästan 1 helt år. Tycker det är väldigt tråkigt ordval du har "sorgligt att gravida pratar om vikt" för mig handlar det inte om att dieta under graviditeten utan om att välja hälsomedvetet. Min baby mår inte sämre av att jag äter färsk ananas, rädisor eller dricker färskpressad juice istället för läsk, chips och kakor.

Jag är i 10+3 idag och har gått upp 3 kg vilket är helt rimligt.

Om du tycker att det är helt ok att gå upp 40 kg så gör gärna det men respektera gärna att det finns andra som vill komma tillbaka till vältränad kroppsform så fort det går.

/Malin personlig tränare & kostrådgivare
  • Bell13
    Linaslus skrev 2014-09-08 07:48:24 följande:

Fast jag måste faktiskt hålla med lite att det är lite "sorgligt" att gravida pratar om vikt. Det blir lätt en hets när man tänker att man max ska gå upp si och så mycket. Två gravida kan äta exakt samma saker och ändå gå upp väldigt olika.

Jag tycker man ska släppa vågen äta som vanligt sen sköter kroppen hur mycket man går upp.
    Sen att man själv vill gå upp så lite som möjligt och väljer nyttiga alternativ ist för onyttigt är ju superbra

Det är upp till var och en. Vi provoceras av olika saker. Vissa blir sjuuukt provocerade av planerat kejsarsnitt när anledningen t ex är att man inte orkar/vill föda vaginalt.

Respekterar absolut att det finns kvinnor som inte bryr sig om att de går upp 40 kg och som accepterar att de kilona sitter där de sitter. Jag vill vara vältränad och trivs med att vara fit och vill således gå upp minimalt. Går jag upp 20 kg får det vara så. Herregud alltså :)
  • Bell13
    Fr1da skrev 2014-09-08 08:28:47 följande:

God morgon alla gravida smile1.gif Vill bara höra om det är fler som har jobbigt med andningen ibland? Idag har jag sjukt tungt att andas och får hjärtklappningar med jämna mellanrum. Förstår att det kan vara normalt osv men är väldigt obehagligt. Är det fler som upplever samma? (Går in i v 12 på onsdag)

Jag har haft samma i ca 1 v. Gick in i

V 11 i fredags och jag tror att blodmängden börjar öka och att det är därför. Bröstkorgen börjar ju också vidgas och kanske blir andningen påverkad? Jag tycker det är otäckt när det blir så där. Ska till bm idag för inskrivning och tänkte fråga henne då
  • Bell13
    Krabban skrev 2014-09-08 09:18:05 följande:

Hej!

Jag är i v 6+6 idag och har haft bruna flytningar igår och idag och molvärk. Är  jätteorolig nu och ställer mig in på missfall. Vet att detta är en positiv tråd men hoppas på lite pepp härifrån. Någon mer som haft detta och som det gått bra för?

Klart du får skriva att du har bruna flytningar. Försök få till ett vul så slipper du oroa dig så mycket.
  • Bell13

Har varit hos bm och skrivit in mig idag och tagit alla prover, känns som ytterligare en milstolpe är kryssad nu.

Mitt järnvärde låg på 127 och blodsockret på 5.1 vilket var perfekta värden enligt bm. Bokade in ultraljud för kub den 23 september, längtar dit

• Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-09-08 15:09:40 följande:
    Låter väldigt likt mig smile1.gif . Hade 132 i hb och 4,8 i blodsocker förra veckan på hälsokollen.

Skall på kub-UL den 18:e september så om 1,5 vecka, lääängtar!! När skall du ta dina blodprov inför kub och hur långt gången kommer du vara då? Tar mina blodprov imorgon i vecka 10+5 och sedan UL i vecka 12+0.
    Hon tog blodproven idag och jag är 10+3 idag. På ul för kub är jag i v 12+4

Hon skulle meddela mig värdet på provet för hur min järnreserv ser ut. Sa att jag är livrädd för att få järnbrist.
  • Bell13
    Anonym skrev 2014-09-08 18:38:26 följande:
    Fick du något svar på vad trycket på övre delen av magen kunde vara för något? 
    Hon sa att det har nog med att tarmarna jobbar långsammare att göra.
  • Bell13
    agirlnamedbill skrev 2014-09-09 08:26:51 följande:
    Ja jag fick rekomenderat av min bm att äta leverpastej på grovt bröd med apelsinjuice för hade ganska lågt järnvärde och väldigt högt sockervärde :)
    Hade du ätit innan de tog sockervärdet? Apelsinjuice innehåller ju annars väldigt mycket socker. Min dotter har diabetes typ 1 och dricker hon apelsinjuice skjuter sockervärdet i höjden. Jag älskar läsk men mår inte så bra av att dricka det, blir väldigt torr i munnen och ju mer jag dricker desto mer vill jag ha. 
    Jag har börjat dricka vatten med citronskivor i eller så lägger jag i en liten ask hallon. Det blir lite sötare smak men är inte rent socker utan bara lite fruktsocker. 
  • Bell13
    JhjärtaK skrev 2014-09-09 13:49:37 följande:

Just det, glömde skriva att vi bokade in RUL också!! Whoho! Blir den 6 november då jag är i vecka 19+0. Längtar!

Då har vi rul samma dag och jag är då i 18+6
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)