Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

alhi skrev 2014-09-03 18:49:14 följande:

Just ja, har glömt att berätta hur det gick på UL igår.

En bebis klarade sig och tvilling två har tillbakabildats. Hemskt att säga men det känns mer hanterbart och mindre rädsla kombinerat med det.

Så en frissk och kry bebis med hjärta som slog och armar som viftade. Hela 3 cm fr¨ån huvud till rumpa. Oj vad verkligt detta känns nu!

såkandetgå
    Så skönt att det såg bra ut för bebis nr 1! Förstår att det känns lättare att hantera, ingen som dömer dig för den känslan. Själv så skulle jag nog fått panik om det visat sig att denna graviditet var en tvillinggraviditet då vi bara vill ha två barn.
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-03 21:16:48 följande:

Gud vad jag vill ha fredag och få veta om den här bebisen tagit sig till livmodern eller om den också fastnat.. Är så sjukt rädd!

Hur långt gången är du? Har fått för mig att man upptäcker utomkvedes rätt så tidigt, typ vecka 7, för att det gör så in i helvetes ont eller att man börjar blöda så du skall se att det lilla livet nog kommit fram till rätt plats
  • JhjärtaK

Vecka 11 idag, whoho! På tisdag skall jag till bm för prover och lite allmänt snack om förlossningen.

Ni som har barn sedan innan, tänker ni föda vaginalt eller med kejsarsnitt? (Vet att det blir KS för dig alhi)

• JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-04 08:03:53 följande:
    Ja, jag hade det i våras och har känt av lite hugg på samma ställe som då (vänster äggstock). Jag är i v 6+3 enligt mina beräkningar..
    Håller tummar och tår inför imorgon!
  • JhjärtaK
    Anonym skrev 2014-09-04 08:37:15 följande:
    Om jag får som jag vill så blir jag igångsatt för vaginal förlossning, den här gången också. Första förlossningen var tuff och efter aurora-samtal så kom vi fram till lösningen med planerad igångssättning med tvåan. Den förlossningen gick jättebra (jag menar, det gör ju ONT men förutsättningarna och omständigheterna var bra) och det kan jag göra igen.
    Jag har funderat lite på igångsättning då man "vet" mer när den lill* skall komma och således kan man ta en tid då det finns erfarna bm på plats. Samtidigt så leder ju igångsättning oftare till instrumentalt "avslut" vilket jag verkligen vill undvika. Fick nämligen en total sfinkterruptur med dottern och instrumentell förlossning ökar risken flera gånger om för en stor ruptur.

I övrigt hade jag en jättebra förlossningsupplevelse med dottern så hade det inte varit för min sr så hade jag gladeligen gått igenom en till vaginal förlossning.
  • JhjärtaK
    agirlnamedbill skrev 2014-09-04 09:05:25 följande:
    Tack!

Får man välja kejsarsnitt fastän att allt ser normalt ut?

Jag vill väl helst att det blir en helt vanlig förlossning och helst utan igångsättning den här gången för fick dubbla värkar sist..
    Vet inte riktigt vad du menar med "om allt ser normalt ut" men antar att du tänker på om man kan få KS trots att man inte har några medicinska skäl? Svaret är ja, har du en extrem förlossningsrädsla så kan man bli beviljad snitt pga humanitära skäl.

Jag har ju personligen medicinska skäl så jag får välja om det blir snitt eller vaginalt.
  • JhjärtaK
    emmasdag skrev 2014-09-04 11:36:21 följande:

Måste få dela med mig om mina glädjebesked! Idag har vi fått se en liten skatt på vul. Hjärtat slog så fint och mina beräkningar stämde exakt, vecka 10 idag, helt underbart!

Vår förra graviditet slutade i vecka 20 genom avbrytande, fick sedan besked om att genteknikutredning skulle startas då ett ovanligt genfel misstänktes, som innebar 25-50 % risk i nästa grav. Idag fick vi svar på proverna, INGET genfel, bara ren jäkla otur! Jag är så jäkla lycklig! Nu väntar ul i vecka 14 då man kommer se att inte samma sak hänt oss igen.

Men idag är jag bara lycklig!

Härligt! Vilken lättnad ni måste känna!
  • JhjärtaK
    amandanS skrev 2014-09-04 10:41:16 följande:

Hur tänker ni kring bebiskläderna, beräknad i början på april och bo i norra Sverige. Och i släkten (mamma, mormor, mormors mamma) har alla fötts och fött prematura barn. Min mamma tror inte att jag heller kommer gå full tid och övertygad om att detta i bra fall blir i mars.. I värsta fall februari.. (mormor vägde 700gr, mamma och jag 2 mån tidiga och dryga 2kg) Då kommer tanken på ytterkläder/overall till barnet, detta är ju efter jul svårare att få tag på.. Ni som har barn innan, är det lika bra att redan nu i höst skaffa en i 50/56a?

Är nog inga problem att få tag på overall även efter jul. Brukar finnas att beställa via nätet om de har slut i butiken. När dottern kom i mitten av mars (Sthlm) så hade vi bara en vindtät fleeceoverall från pop ute. I vagnen blir det ju rätt så varmt ändå med filt och "lock" men bor du i norra Sverige och bebisen kommer redan i februari så kanske en lite varmare overall kan vara bra. Men köp då i stl 50 som störst. Vi köpte vår i stl 56 och det var på tok för stor och då var ändå dottern fullgången.
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-04 17:19:40 följande:

Har varit på inskrivning i dag. Bytte mvc eftersom den förra inte kändes så bra och är så glad för bytet nu. Vilken serviceanda och trevliga människor! Fick även se vår lilla oliv som mätte 24 mm. smile1.gif Fast kan fortfarande inte greppa att jag är gravid. När gör man det? Innan barnet kommit ut väl...? smile5.gif

Brukar bli verkligt när man börjar känna sparkarna, så himla mysigt! Med dottern så kände jag dock först i vecka 20, det sägs ju att man känner tidigare generellt vid andra och tredje etc graviditeten men vi får se

Bytte mvc med dottern och det var verkligen kanon! Är så nöjd nu också att jag inte gick tillbaka dit jag var i våras då det hela slutade i mf för det kändes inte alls bra. Min nuvarande bm känns toppen hittills så härligt att det var värt bytet även för dig!
  • JhjärtaK
    Astilbe skrev 2014-09-04 19:13:58 följande:

JhjärtaK: åh de första sparkarna ser jag fram emot! smile1.gif Vecka 20? Gud det är ju bara 10 veckor kvar. Tycker tiden rusar iväg men nog för att det är lite skräckblandad förtjusning för mig iom att det är första barnet...

Förra mvc var väl ok men inte mycket mer. Jag var tom ledsen efter besöket på förra mvc för att de inte tog mig på allvar. Måste gå parallellt till specmödravård pga sjukdom men det tyckte inte de. Men på det nya stället var det inget snack om saken och dessutom väldigt varma och goa människor.

Är det någon här som har gjort kejsarsnitt? Det blir antagligen aktuellt för min del. Vilken vecka görs det i?

Jag har ej gjort KS men kanske blir det aktuellt för mig också, får se. Det planeras oftast in tidigt i vecka 40, dvs 39+ någonting. Mest för att bebisen skall vara så fullgången som möjligt vilket minskar riskerna för dålig andning och lite annat.

Det positiva med planerade KS är ju att risken för allvarliga hjärnskador pga syrebrist är i princip lika med noll. Ett rätt så stort plus i kanten får man säga . Tycker nämligen att alla hela tiden tar upp nackdelarna med KS men det finns alltid två sidor av myntet
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)