• Blicka

Bf Maj 2015

Pyssilullan skrev 2015-05-18 07:45:58 följande:

Nu måste ni hjälpa mig - Går in i vecka 39 imorgon, så det närmar sig sakta men säkert för mig med :) MEN! Det slog mig idag att jag ej skickat in om Föräldrarpenning, HJÄLP! NÄR gör man det?

Jag har ju skickat in moderskapsintyg,
    Sedan har min chef fyllt i en lapp om hur jag jobbat och fått fram en årslön.
    Därefter fick jag en grön lapp fr Fökassan med info om min totala inkomst under 1 år.
    Men sen har jag inte gjort ngt, är det JAG Som ska in o fylla i själv? Hur fixar man bank ID?
    När ska jag senast söka? Jag är så otroligt dålig på att förstå sånt så jag skäms, Kan jag se hur mkt jag får ut någonstans? Jag hade tänkt vara hemma i 13 månader, men 1 av de månaderna ska jag ju ta ut min semester jag har. Så det blir 1 år med mammapenning och jag vill få ut så mkt jag kan.
    Hur ser jag det? Fattar verkligen ingenting :( Gäller det endast mig?

Du ska själv ansöka om föräldrapenning via fk. Det kan du göra på nätet med BankID. BankID kan du fixa via din internetbank. På fk kan du planera o preliminärberäkna innan du ansöker. Du behöver inte ansöka om hela året på en gång utan kan planera för några månader i taget, tex göra uppehåll för semester, fler dagar under vissa perioder, färre under andra. Mitt tips är att du ansöker så fort du kan eftersom de har handläggningstid. Jag har planerat för fem dagar per vecka, med tidigare barn tagit halv föäpenning för att ha dagar kvar att ta ut vid deltidsarbete när jag börjat jobba igen. Detta för att skydda sgi efter att barnet fyllt ett år. Ring fk o fråga om råd om du är osäker!
  • Blicka
    marriew skrev 2015-05-18 10:52:26 följande:

Hej igen alla smile2.gif

Fick nyss veta att vi får åka hem imorgon kväll då amningen funkar jättebra så han ligger nu över födelsevikten. Alla prover ser bra ut och han har ingen feber:)

Det enda problemet som jag har nu är värk mellan benen pga stygn, detta har lett till att jag är superförstoppad. Har inte kunnat göra nr2 sen dagen innan Fl.:(

Så ni som inte fått eran skatt än, se till att ha magen i form både före och efter fl. Det är hemskt att ha såhär :(

Inte kul med magen - fråga efter paraffinemulssion om du inte fått det. Det har jag fått efter tidigare fl. Fick en skada efter första o känner igen känslan med ömhet sv stygn... Skönt att ni får komma hem
  • Blicka
    Baby Doll skrev 2015-05-18 11:50:35 följande:

Den 1 maj föddes våran "Lucky #7" (namn presenteras på bloggen nu) i vecka 36+2 Hjärta

Nu är familjen komplett och med det tackar jag er alla för allt stöd. smile1.gif

mybabydolls.se

7 barn på 6 år www.mybabydolls.se
    Grattis! Vilken fin
  • Blicka
    MorCaa skrev 2015-05-18 13:09:52 följande:

Känner att det är svårt att hålla koll på vilka som fått och vilka som är kvar.. Kan vi inte göra en lista med bebisar som kommit så man har mer koll? :) på samma sätt som BFlistan? Jag börjar fylla i mitt så kan ni väl kopiera och lägga till era uppgifter före eller efter beroende på när ni fick era skatter? :D

1:a maj 05.52 pojke 3675g 51cm (Samson)

Bra ide
  • Blicka
    litetmoln skrev 2015-05-18 13:37:33 följande:

Jag är på BF +11 idag. Bebisen vekar trivas för bra där inne. Försöker stå ut med foglossning (kryckor fortf) svullnad och just nu även halsbränna från h*vte. Var hos BM idag för sista gången. Fick veta att jag hade för högt blodtryck så fick lova att ringa förlossningen så fort jag kände av huvudvärk eller smärtor i övre magen. Ifall det skulle vara havandeskaps förgiftning.

Fick även tid för en ev igångsättning på torsdag om bebis inte kommer innan det. Är då på + 14. Vill ju egentligen att det ska börja av sig själv. Lite nervös och orolig inför en igångsättning. Men bebisen får ju inte stanna där inne hur länge som helst.

Tjej 6 år. Tjej 2,5 år. Bebis BF 7 maj.
    Hoppas det sätter igång innan torsdag, förstår om det börjar bli tröttsamt!
  • Blicka

Förberedelserna för snittet nu klart. Tiden satt på torsdag o alla instruktioner lämnade. Förlossningsläkaren som tittade på gamla ärret såg även min navel o konstaterade navelbråck så trolig op för det framöver. Nu har barnvagnen hämtats, spjälsängen ska fixas liksom bb-väska o babyskydd för bilen.

• Blicka
    Sajood skrev 2015-05-18 15:06:05 följande:

BF+14 idag. Har startat igångsättning på förlossningen nu under förmiddagen och hoppas på att det ska komma igång snart.

Spännande - hoppas allt går bra
  • Blicka
    Oväsen skrev 2015-05-18 15:06:53 följande:
    Tråkigt med navelbråck men spännande värre med snittet! Snart får du gosa bebis! smile1.gif
    Har misstänkt bråcket så ingen överraskning direkt men ändå tråkigt...
  • Blicka
    Pyssilullan skrev 2015-05-18 07:45:58 följande:

Nu måste ni hjälpa mig - Går in i vecka 39 imorgon, så det närmar sig sakta men säkert för mig med :) MEN! Det slog mig idag att jag ej skickat in om Föräldrarpenning, HJÄLP! NÄR gör man det?

Jag har ju skickat in moderskapsintyg,
    Sedan har min chef fyllt i en lapp om hur jag jobbat och fått fram en årslön.
    Därefter fick jag en grön lapp fr Fökassan med info om min totala inkomst under 1 år.
    Men sen har jag inte gjort ngt, är det JAG Som ska in o fylla i själv? Hur fixar man bank ID?
    När ska jag senast söka? Jag är så otroligt dålig på att förstå sånt så jag skäms, Kan jag se hur mkt jag får ut någonstans? Jag hade tänkt vara hemma i 13 månader, men 1 av de månaderna ska jag ju ta ut min semester jag har. Så det blir 1 år med mammapenning och jag vill få ut så mkt jag kan.
    Hur ser jag det? Fattar verkligen ingenting :( Gäller det endast mig?

Hur har det gått med föäpenningen?
  • Blicka
    Pyssilullan skrev 2015-05-18 21:50:37 följande:
    Gud va gulligt att du frågar... Sitter precis med en dator i knä o tårarna sprutar :( ja försöker ladda ner / installera bank id men jag vet inte hur man gör :( o inte går det att planera ngn ledighet utan bank id verkar de som, jag skiter i de här nu. Får väl gå hemma 1 år utan pengar om de ska va så svårt!!!!!
    Klart du fixar det. För iphone heter appen BankID säkerhetsapp eller nåt i den stilen. Sök i AppStore. Har du annan telefon sök där du laddar hem program. Annars säg till var du kör fast - vi kanske kan guida dig?!
Svar på tråden Bf Maj 2015