Anonym (Olika viktigt) skrev 2015-11-08 11:05:09 följande:
Hur ser hans övriga utveckling ut nu vid 20 månader? I nivå med barn i hans ålder eller senare? Tal antar jag ligger efter om hörseln inte fungerat...
Anonym (Karin) skrev 2015-11-08 16:03:52 följande:
Jag undrar också om övrig utveckling. Tal, socialt intresse/förmåga, peka, vinka hej/hej då, krypa, gå, förstå vad ni säger, följa uppmaningar, peka och kolla att den vuxna tittar på samma sak, dela med sig, trösta, imitera, leka bredvid/turas om, ta kontakt med andra barn, delta i gruppaktiviteter på förskolan....ursäkta om du redan skrivit om detta, hittade inte så mycket du skrivit om det. Och berätta bara om du vill förstås.
Fortsatt lycka till, du är en hjälte-mamma!
Hade skrivit ett inlägg som försvann när jag skulle posta så försöker väl igen, i kortare version denna gång. Punktar det du tagit upp (Karin).
Talet - Otroligt nog inte efter längre. För 5 månader sedan sa han 2 ord, idag är han uppe i runt 70 ord. Han har inga hitte-på ord eller joller utan det är totalt rena ord eller gnäll som gäller.
För ca 3 veckor sedan började han förstå mer/följa uppmaningar. Det har han inte gjort tidigare. Nu funkar "lägg den där", "kasta", "ge den till XX". Han förstår också bada och skor på så sätt att han går till platsen och väntar. Byta blöja eller sova förstår han fortfarande inte och blir oftast helt hysterisk när man påbörjar de processerna, oavsett hur,när,var,med vem, de påbörjas. Blöjbytena är kamp även på förskolan. Sova middag funkar bra både hemma och på dagis. Tandborstning är en kamp med. Största problemet är nattningen som tar 2-3 timmar varje kväll. Han kommer oftast till ro efter att han har fått kräkas ett par gånger, känns som det onda försvinner då...
Sen har vi ju alla medicineringar också. 1 medicin accepterar han bra och det är Gavisconet. Resterande tycker han inte om. Örondropparna får jag ge honom med lite gnäll, allt annat är det högljudda protester och spottande.
Säger man kom eller visar att jag vill att han ska följa efter är han antingen ointresserad eller springer åt rakt motsatta hållet oavsett situation. Punktmarkering i skogen, på lekplatser, alla områden som inte är inhägnade. Stoppar ALLT i munnen.
Peka gör han hela tiden. Vinka är helt ointressant. Kollar inte att den vuxne kollar på samma sak, utan tittar enbart på det han håller i och upprepar ordet "bil, bil, bil, bil" tills han tröttnar och går iväg för att hitta någonting annat. Delar inte med sig och förstår inte turordning. Tröttnar väldigt snabbt på t.ex sångstunden på öppna förskolan. Sångerna som så är jätteroliga men de där 30 sekunderna mellan låtarna så reser han sig och går iväg.Tröttnar snabbt på andra gruppaktiviteter också. (Svårt med sånt på en förskola med 17 barn som är 1-3 år kan jag tänka mig). Imiterar räcka ut tungan och ibland att kasta i leksakerna i leklådan.
Krypa har han fortfarande aldrig gjort. Han rumphasade fram till 14-15 månaders ålder sedan började han gå. Han går fortfarande lite ostadigt om marken inte är helt jämn. Klättrar normalt. Älskar att åka rutschkana, gärna i flera timmar (tills mamma tröttnar).
Tröstar inte när någon annan är ledsen. (Drar ofta storasyster i håret och bara asgarvar här hon gråter). Vill sällan bli tröstad själv om han slår sig. Kommer ibland upp till min famn men vill ner inom 20 sekunder igen för att göra nått annat.
Leker bredvid väldigt bra. Leker fortfarande inte med, och tar inte kontakt med andra barn på annat sätt än att det kan vara spännande att titta på om andra äldre barn gör någonting. Leker inte särskilt ofta med leksaker ännu, utan det är mest dra ut lådor och sånt som är roligt.
Annars har han jättebra finmotorik, börjat måla, äter med sked och ibland med gaffel (dock oftast med fingrarna fortf). Äter dåligt till frukost dock och leker mest med maten då.
Väldigt aktiv. Är full rulle på honom ca 16-18 timmar per dygn.