• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Nu har jag testat ge vatten på flaska när han hade öroninflammation här för ca 3 veckor sen. Och först nu 1 år gammal så har han accepterat flaskan!!!

Sakta sakta har jag trappat upp med vällingpulver vilket han nu käkar ca 1-2 dl om dagen.

Däremot har han börjat lukta något förbaskat just nu. Alltså, både kroppen luktar otroligt illa (typ surt bajs) bara en kort stund efter att han har badat... och byta blöja kan jag knappt göra längre utan att börja hulka för att det luktar jättestarkt.

Funderar på om det har med vällingen/magen att göra eller om det kan vara Theralenet som påverkar lukten. Det har ju en ganska stark lukt redan innan menar jag. Någon som har gissning eller använt Theralen på sitt barn och märkt samma? :-S

(Ja jag ska fråga läkaren på fredag också, men tills vidare...)

• Anonym (-_-)
    Anonym (? 2) skrev 2015-03-04 19:39:12 följande:

Kan du identifiera lukten närmare?

Svavel ("ruttna ägg")? (kan komma när maten jäser i magen, vid tex glutenintolerans)

Ammoniak? (vid tex asl-brist..... PKU-provet gjordes väl när han föddes? Läs gärna lite om
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/argininosuccinatlyasbrist

Aceton? (kan komma vid diabetes)

Närmare ruttna ägg. Riktigt surt bajs. Både mjölk och gluten prover är ju gjorda... Visade inget. Däremot känner jag att det stämmer att någonting "jäser" för att han också är extremt pruttig och rapig just nu.

Mjölk kan det ju ibland vara utan att det visar nått, men då borde ju tidigare uteslutningar/provokationer ge ett mönster tycker man.

Har iaf inte gett honom något välling idag, utan testade nyponsoppa i flaskan istället. Han drack kanske en halv dl. Har skrikit rätt mkt idag också. Men det tar väl ett par dagar/veckor innan det går ur kroppen ordentligt också vad det nu är som han reagerar på...

• Anonym (-_-)
    Anonym (My) skrev 2015-03-05 23:32:03 följande:

Kram till dig!

Det som är positivt med det här med vällingproblemen är ju att du kanske äntlingen kan börja ringa in vad som är fel. Jag hoppas du snart får veta vad det är.

Önskar det vore så lätt.

Igår hela dagen utan välling. Kl 16.30 ca byttes blöja - inga konstigheter. Vid blöjbytet ca 19.00 så har ungen utslag över rumpan. Han har vanligtvis något enstaka utslag som är som exsem, torrt och rött men ingen svullnad men igår hade dessa växt både på bredd och höjd och blivit ilsket röda. T.ex fläcken som man ser i nederkant i bild hade växt från 1cm upp till 3 cm svullet och ilsket röd.

Han har inte ätit någonting annorlunda än vanligt och vi har inte bytt tvättmedel eller dyl.

• Anonym (-_-)

Mm har varit på barnkliniken idag. Ska köra miniderm nu i 2 veckor tills nästa besök. (Babyolja och Inotyol har inte hjälpt).

Lilleman har iaf gått upp riktigt bra sedan sist. Ca 300 g på 3 veckor. Det är verkligen riktigt bra.

• Anonym (-_-)

Jag frågade varför det inte gjorts mer prover. På vad sa sköterskan. Jag räknade upp några av de saker som sagts här och hon sa då att om det vore sånt så skulle han vara mycket mer sjuk än vad han är.... Jag sa att han ju knappast är frisk när han kan skrika i 10 timmar i sträck.

Hon sa då att det är så att kolik kan vara längre än bara det här som man läser om. Långvarig kolik. Jag sa att jag inte tror att det är kolik. Det stämmer inte någonstans. Jag tror det både är någon allergi, kombinerat med något annat fel.

Vad eksemet beror på vet dom inte och det fanns ingen allergi-personal på plats som kunde komma och kolla på det. Det blommade upp första gången för en månad sedan när han fick kåvepeninet mot öroninflammationen sen har det kommit och gått lite, och igår blossat upp ordentligt igen. Fick ta kort på det igen nu på sjukhuset som dom vill att vi ska jämföra med vid nästa tillfälle.

• Anonym (-_-)
    Anonym (svamp?) skrev 2015-03-06 22:46:57 följande:
    Kan det vara svamp han har fått? , min dotter har svamp nu och ser liknande ut som på bilden, och det är också ilsket rött så har använt cortison i tre dagar och ska nu börja med svampsalva .

Där slog du huvudet på spiken tror jag för efter googling på bilder så skulle jag nog säga att det mycket möjligt kan vara det på rumpan. Särskilt den större fläcken har den där typiska ringen och "läkt" i mitten.

• Anonym (-_-)

Ska köpa det och pröva. Här avlöser allt varandra tror jag. Nu har lilleman fått ögoninflammation också och haft hög feber inatt... :-/

• Anonym (-_-)

Var uppe på sjukan igår efter 6 dagar med över 40 grader feber under senare eftermiddagar/kvällar/nätter. Pulsen har legat runt 190 och lillen flåsat sig igenom nätterna. Var lite orolig över det pga Theralenet. Konstaterades att de inte va något allvarligare kring det iaf. Hals och öron såg ok ut även om där va en förkylning och ögoninflammationen som är på bättringsvägen. Ska tillbaka nästa vecka dit upp.

Lillen blir 1 år nu i dagarna och vi fick besked om förskoleplats i förrgår efter 5,5 mån i kö..Rektorn kontaktade mig samma dag och vi ska ha möte nu i veckan, då även kokerskan ska närvara. Så ska vi diskutera lite hur det ska se ut och vad han kan behöva...

Nu när han sover bättre ser jag enklare ett mönster i eventuella allergier. Det är som solklart att han reagerar på mjölkprotein. Därtill tror jag nuvarande kräkningar berott på tomat (även om det tidigare förmodligen också var en omogen magmun). Han blir gasig utav all sorts citrus. Till o med när det är citronsyra i barnmatsburkar och dyl....

Sen har ju dessa saker fortfarande inte gjort det 100% bra, men det är avsevärt bättre nu.

• Anonym (-_-)

Och så hade lillen gått ner i vikt igen. 7.5 ligger han på nu.. 1 år gammal... Rynkar på näsan

• Anonym (-_-)
    Anonym (Funderar) skrev 2015-04-16 22:15:21 följande:

Blir otroligt berörd av denna tråd. Inte läst prick hela dock.

Först och främst tycker jag lilla gossen ser rund och go ut på bilderna. Inte mager på något sätt.

sen undrar jag om han är lika gnällig och så fortfarande?

När jag ögnar genom tråden så slår tanken mig hur det är med anknytningen mellan er?

Med tanke på vilken start ni haft med varandra vore det inte underligt om den blivit lidande och att ni utlöser stressreaktioner hos varandra.

Gällande utvecklingen... lystrar han till sitt namn och reagerar på sådant?

Långt svar..... Han har alltid sett normal ut, åt det smalare hållet men aldrig mager. På bilderna får du tänka på att han också är svullen pga reaktion.

Han är fortfarande lite gnällig men inte i närheten av samma omfattning. Personligen tycker jag det känns rätt normalt nu jämfört med vansinnet innan Theralenet. Jag sov i snitt varannan/var tredje natt då och fick omkring 2-4 timmars sömn.

Dagtid (07-19) fungerar förmiddagen jättebra så gott som jämt. Då blir han mest som andra barn sur vid blöjbyte, påklädning och om han är trött, fullt normalt så. Han sover sedan en månad tillbaka regelbunden middagslur, ca 13-14, när han vaknat får han mellis. Framåt 16-17 tiden börjar han bli mammig och ungefär då börjar det jobbiga komma. När middagen är redo kanske han äter 30% av gångerna, resten är han "missnöjd", inte så att han skriker men tillräckligt för att det ska komma tårar och för att man ska behöva hålla honom i famnen eller hålla kvar honom i stolen då han försöker klättra ur eller slänger sig åt sidorna.

Nattning påbörjas runt 18.30 och det är ofta runt där som reaktionerna är som störst.Han bajsar flera gånger  och flammigheten som påbörjats runt 16-tiden är då som värst. Han får välling och Theralen, somnar rätt snabbt. Om man tänker natt-tid (19-07) så kanske det är sammanlagt 3-4 timmars skrik uppdelat på omkring 5 perioder, främst under första delen. Vissa dagar kommer vi undan med 1-2 timmar uppdelat på 3 perioder men det är sällsynt.

Vaknar första gången inom 1 timme, somnar om efter 20 minuter, vaknar igen efter 30 minuter, ibland somnar han om efter 10-20 minuter, andra dagar tar det nån timme. Sådär håller det på till runt midnatt. Vid de vakenstunderna skriker han oftast, bajsar, rapar otroligt mycket, kräks, kliar sig i ansiktet/ögonen och därtill slänger kroppen fram och tillbaka. Han blir som lugnast när jag håller ett tryck över magen. T.ex lägger en tung vetekudde där, eller lägger honom i sängen med min arm och ben över kroppen. När jag inte gör det så får man som panik och sätter sig upp, hasar sig en halvmeter, slänger sig framåt och gråter. Sen ligger han där nån halvminut tills han reser sig igen, hasar en bit, slänger sig fram och tillbaka tills han lägger sig ner framåt och gråter lite till innan det börjar om...

Vad gäller anknytningen är den rätt bra, även om den kunde varit bättre. Jag har varit medveten sen rätt tidigt att det kunde bli ett problem (främst för att jag haft förlossnings-depression med mitt första barn). Men det är ju always a work in progress så att säga. Jag tror också därför det var så viktigt att han kom in på förskola. Både han och jag behöver andrum (främst jag). Bra för att kunna hitta energi att orka vara den förälder jag vill vara. Behöver må bra själv för att ha energi att hjälpa honom må bra. Jag är sån där som tror att alla relationer stärks om man får tillfälle att sakna och längta. Jag kan tänka mig att det ser värre ut utåt med anknytningen både här och IRL. Det är väl lätt hänt när det är det negativa jag behöver få ur mig för att orka, och det positiva som håller mig om hjärtat. Lätt att jag nyttjar de få stunder jag kunnat för avlastning. Jag har inte haft några större problem med att låta personalen på öppna förskolan "gosa bebis" (vet ju att dom vill) medans de flesta andra själva sitter med sina barn. Varken jag, dem eller lillen tar skada av det men jag kan förstå att det kan uppfattas utåt att det är dom som suttit med honom när vi varit där. :-/

Nej han lystrar inte till sitt namn.
Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.