• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (-_-)

Som jag skrev, så är jag kluven. Förskola för en så liten, som inte mår bra är ingen bra lösning. Men det finns heller inte direkt någon bättre. Det är upp emot 9 månaders väntetid på avlastningsfamiljer just nu. Alternativet är en familjehemsplacering helt och hållet som skulle kunna ordnas relativt akut, men då kan man inte matcha våra behov och risken finns att han placeras långt långt bort. Där jag enbart har umgänge med min lilla pojke. Det är knappast bättre det heller.

Vi har spenderat en hel del tid på öppna förskolan på sista tiden där personalen avlastat mig. Lillen gnyr fortfarande, men det känns som att aktiviteten och spänningen över att det händer saker runt om honom gör att han för en stund "glömmer bort" hur jobbigt saker är och faktiskt inte är fullt lika svårhanterlig som när det är lugn och ro omkring oss (oavsett vart vi är eller vem han är hos). Jag har en förhoppning om att det kan bli bättre med maten t.ex, när fokus hamnar på att det är spännande med alla andra barn som äter. Jag har också en förhoppning om att det blir lättare att sova middag då han aktiverats mer, och även av en sån sak som att det är någon annan som "nattar". Hos mig påminns han fortfarande om bröstet och avvänjningen av amningen har varit ett rent helvete.

Därtill, behöver jag tiden. Att hinna återhämta mig, hinna äta varm mat, hinna tvätta håret utan stressmomentet av att han skriker. För att klara av att vara förälder resterande tid. Om det kostar 15 timmar i veckan på förskola, så är det faktiskt så illa just nu hos oss att det är värt det priset.

Oavsett vilket, så kommer vi fortsätta gå på barnkliniken, sen vad det mynnar ut i för utredningar eller tester på sikt får vi väl se.

Dasha skrev 2015-02-19 21:16:59 följande:

går och tänker på en sak... har han ont hela tiden? vuxna personer får ju smärtstillande även om de inte har fått en exakt diagnos. Hur är han efter panodil? går det inte att få ut nåt smärtstillande för barn som han kan ha iaf på natten?

han har ju bara dig att hoppas på.

Svårt att svara på. Han fick dubbelsidig öroninflammation här för ett tag sedan. Han fick kåvepenin och alvedon. Sov skitbra (6-7 timmar i sträck). Om det beror på sjukdomen som så, eller medicinerna är svårt att svara på. Kåvepeninet reagerade han med allergisymptom på. Fortsatte med bara alvedon i väntan på ny antibiotika. Sov lika bra. När öroninflammationen var över och han varken fick alvedon eller antibiotika så var vi tillbaka på ruta 1. Det skiljer sig så pass från natt till natt nu, så det är svårt att bara ge honom smärtstillande helt random och tro att det är därför han sover/mår bättre. Det är jättesvårt att se något mönster överhuvudtaget i det hela.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (-_-) skrev 2015-02-20 00:13:33 följande:

Som jag skrev, så är jag kluven. Förskola för en så liten, som inte mår bra är ingen bra lösning. Men det finns heller inte direkt någon bättre. Det är upp emot 9 månaders väntetid på avlastningsfamiljer just nu. Alternativet är en familjehemsplacering helt och hållet som skulle kunna ordnas relativt akut, men då kan man inte matcha våra behov och risken finns att han placeras långt långt bort. Där jag enbart har umgänge med min lilla pojke. Det är knappast bättre det heller.

Vi har spenderat en hel del tid på öppna förskolan på sista tiden där personalen avlastat mig. Lillen gnyr fortfarande, men det känns som att aktiviteten och spänningen över att det händer saker runt om honom gör att han för en stund "glömmer bort" hur jobbigt saker är och faktiskt inte är fullt lika svårhanterlig som när det är lugn och ro omkring oss (oavsett vart vi är eller vem han är hos). Jag har en förhoppning om att det kan bli bättre med maten t.ex, när fokus hamnar på att det är spännande med alla andra barn som äter. Jag har också en förhoppning om att det blir lättare att sova middag då han aktiverats mer, och även av en sån sak som att det är någon annan som "nattar". Hos mig påminns han fortfarande om bröstet och avvänjningen av amningen har varit ett rent helvete.

Därtill, behöver jag tiden. Att hinna återhämta mig, hinna äta varm mat, hinna tvätta håret utan stressmomentet av att han skriker. För att klara av att vara förälder resterande tid. Om det kostar 15 timmar i veckan på förskola, så är det faktiskt så illa just nu hos oss att det är värt det priset.

Oavsett vilket, så kommer vi fortsätta gå på barnkliniken, sen vad det mynnar ut i för utredningar eller tester på sikt får vi väl se.

Svårt att svara på. Han fick dubbelsidig öroninflammation här för ett tag sedan. Han fick kåvepenin och alvedon. Sov skitbra (6-7 timmar i sträck). Om det beror på sjukdomen som så, eller medicinerna är svårt att svara på. Kåvepeninet reagerade han med allergisymptom på. Fortsatte med bara alvedon i väntan på ny antibiotika. Sov lika bra. När öroninflammationen var över och han varken fick alvedon eller antibiotika så var vi tillbaka på ruta 1. Det skiljer sig så pass från natt till natt nu, så det är svårt att bara ge honom smärtstillande helt random och tro att det är därför han sover/mår bättre. Det är jättesvårt att se något mönster överhuvudtaget i det hela.

Men om han nu sov bättre när han fick panodil/alvedon så testa nån natt och se. Han kanske har smärta och skriker därför
  • Anonym (-_-)
    Lindsey Egot the only one skrev 2015-02-20 00:22:26 följande:
    Men om han nu sov bättre när han fick panodil/alvedon så testa nån natt och se. Han kanske har smärta och skriker därför

Ja jag har också varit inne på det. Men som jag nyss skrev: Det skiljer sig så pass från natt till natt nu, så det är svårt att bara ge honom smärtstillande helt random och tro att det är därför han sover/mår bättre. Det är jättesvårt att se något mönster överhuvudtaget i det hela.

Det går inte dra en slutsats, om man inte ger det smärtstillande kontinuerligt under en längre period, flera oberoende dagar, och därtill övervakar andra bidragande faktorer. Ibland har han t.ex fått alvedon när vi tänkt att det varit tänderna som bråkat, utan egentlig effekt alls. Exempelvis när liten var inskriven på nattobservation på kliniken tillsammans med pappa så fick han alvedon. Skrek till kl 4 för att sedan somna 3 timmar tillsammans med personal. Så att bara "testa" är inte så enkelt som det låter.

• smagatusk

Jag har nu sträckläst vartenda inlägg i tråden och sammanfattningsvis kan jag säga att du är en fantastisk mamma som genomgår en av livets värsta prövningar med bravur. Vem som helst hade säckat ihop under pressen och stressen det innebär. Jag beundrar dig verkligen.

Kan du själv se att denna prövningen stärkt dig som människa? Du förtjänar allt beröm, och en bättre man.

/Ensam pappa

• misspoison

Jag känner med dig. Om vi hade bott i samma stad hade jag utan problem hjälpt till med lite avlastning. Fortsätt kämpa tills ni vet vad det är och det kommer att bli bättre <3

• Nenne666
    Wilowa skrev 2015-02-19 17:27:44 följande:
    Åh vad trött jag blir, förskola må kanske vara din räddning, men inte barnets. Det du behöver är en avlastningsfamilj, barnet kommer inte må bättre av att tryckas in i en redan överfull förskolegrupp. Typiskt sjukvården att komma med en sådan läsning.  Det är tufft nog för friska och pigga ettåringar att börja förskolan. Om det blir så så ska du kräva att de sätter in extra resurser för ditt barn, då han antagligen kommer skrika mycket även på förskolan.

...jag är förskollärare.
    Det är liksom inte läge att deklarera vad föräldrarna gör för fel och vilka åtgärder dom tar till. Någon taktkänsla hade ju suttit fint... Just nu är allt bra , bara mamman får vila ... Vilket på sikt kan stärka kontakten med barnet.
  • Anonym (-_-)

Tittade på klockan sista gången 3.36 inatt. Då hade lillen fortfarande inte kommit till ro. Det är som att han sover "ytligt", blundar och gnyr (som andra barn som precis är påväg att somna) Den faktiska djupsömnen inträffar aldrig utan han går på REM-sömn 99% av tiden. Vaknade vid strax innan 7. Jag har helt sinnessjuk huvudvärk idag. Har själv åkt på bihåleinflammation som inte gör saker enklare. Men det är bara bita ihop. Måste iväg på möte om en halvtimme.

• Anonym (åäö)

Hoppas att din bebis plats på förskolan snart, du måste få avlastning.

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.