• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (My)
    Anonym (-_-) skrev 2015-01-16 10:58:42 följande:

Ett par dagobservationer och en nattobservation senare. Dom hittar inte direkt något fel. Dom ser att han har svårt med sömnen och dom ser att vikten är ordentligt avvikande. Kanske har inte min mjölk varit tillräckligt näringsrik, och kanske har vi inte bra rutiner kring sömn....... (Suck....)

På nattobservationen var tanken att de skulle se med egna ögon att han somnar på 2 minuter, men vaknar var tjugonde minut sedan. Jag lät pappa vara på sjukan och åkte själv hem för att få vila och det var bättre för syskon. Men istället var ingen personal inne hos far och son alls på 4 timmar (20-00) då sonen bara skrek. Pappan höll på att bryta ihop och ringde mig, vartpå jag ringde personalen som sedan var närvarande kl 1-7... Sonen somnade kl 4 på natten och sov bra till 7.15 ca....

Jag har nu läst alla dina inlägg och vill bara krama om dig. Vad stark du är som ändå på något vis orkat under all denna långa tid. Jag har bara ett barn, men hade några rejält jobbiga veckor i början. Fick inte sova, men de där skriken var värst. La om kosten, semperdroppar och minifom hjälpte oss efter några veckor, men innan dess hann jag tänka många förbjudna tankar. Jag hade troligen inte orkat det du gått och fortfarande går igenom. *stor kram*
  • Anonym (Öron näsa hals)

Har inte läst alla dina svar nu men har ni varit på öron näsa hals?

De hittade problemet med mitt barn som inga andra kunde se.

• Anonym (-_-)

Lillen har gått ner en smula i vikt sedan de sista vägningarna. Ligger på 7.5.

Idag vaknade hela familjen sjuka. Lillen vägrar äta och vår tv är trasig så lite slitsamt är det..

Däremot har han börjat sova lite bättre. 3-4 timmar i sträck händer det att vi fått några gånger, och efter att vi gått och lagt oss (runt 00-01) så har han bara vaknat 3-5 gånger fram till 7..... Solig (Ja för oss är det att sova jättebra jämfört med innan)

• ajnas

Åh herre vad jobbigt ni har det! Har inte läst hela tråden, men har du nån avlastning? Hur ser ditt nätverk ut? Vill skicka en kram och önskar att du och dina barn ska få det bättre snart {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Lisa)

En psykos är en allvarlig sjukdom som man behöver läggas in på sjukhus för. Jag tvivlar på att det är det han lider av. Han kanske menar depression? Och det har ju du också drabbats av nu av förklarliga skäl. Han får ta mig tusan ta sig i kragen och dela 50-50 på ansvaret för barnen. Gör han ingen nytta med bebisen får han ta 100% med syskonen. De kanske bör bo någon annanstans ett tag? Några veckor så att de får sova och få läsa sagor och vara glada? Det blir ju inte bättre för att hela familjen kraschar? 

• Anonym (jävlar)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-01-20 13:58:00 följande:

En psykos är en allvarlig sjukdom som man behöver läggas in på sjukhus för. Jag tvivlar på att det är det han lider av. Han kanske menar depression? Och det har ju du också drabbats av nu av förklarliga skäl. Han får ta mig tusan ta sig i kragen och dela 50-50 på ansvaret för barnen. Gör han ingen nytta med bebisen får han ta 100% med syskonen. De kanske bör bo någon annanstans ett tag? Några veckor så att de får sova och få läsa sagor och vara glada? Det blir ju inte bättre för att hela familjen kraschar? 

En psykossjukdom är en extremt allvarlig sjukdom. Det går inte att leva ett vanligt liv med en akut pågående psykos. Hjärnan är ungefär lika fungerande som ett ben hos någon som brutit det på tre olika ställen i en allvarlig bilolycka.

Det bästa ts kan göra är att acceptera att pappan har en allvarlig kronisk sjukdom och låta honom vara en förälder på sina egna villkor, hur tungt det än känns. Det är nämligen bättre att han är en dålig förälder än ingen alls.

Istället borde ts kolla upp möjligheterna till att få hjälp och avlastning från kommunen/socialtjänsten för att orka i längden.
  • ajnas

TS skriver ju att han haft en psykos tidigare och nu känner tecken på nytt insjuknande. Varför skulle det inte kunna vara så?

Jag har en anhörig som haft flera psykoser, mellan sjukdomsperioderna har hen varit fullt frisk. Jag tycker det TS skriver verkar rimligt, och karln verkar ju ha sjukdominsikt och kan göra de begränsningar som behövs.

• lais

Nu har jag läst hela tråden och hoppades verkligen att det skulle finnas en lösning/ett svar här när jag närmade mig nutid! Åh vad du måste kämpa, kan inte ens föreställa mig hur tufft det måste vara!

Hoppas verkligen att sonen får nån hjälp! Jag tänker spontant typ en helkroppsscanning för att utesluta saker och om de inte hittar nåt så en kontakt med dietist. Det var en sån i det här nya teamet va? Galet att det ska ta så lång tid, ett spädbarn behöver ju naturligtvis undersökas ännu noggrannare eftersom h*n inte kan berätta själv. Håller mina tummar och tår och följer detta

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.