• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Anonym (-_-)
    Ejin skrev 2014-12-25 18:45:05 följande:

När min flicka var liten och skrek och spydde massor så misstänkte dom att hon ev hade något fel i magen som gjorde att maten inte kunde passera så bra. Har de kollat upp att han inte har något sådan problem? Eftersom han verkar spy så mkt?

Anonym (Jag) skrev 2014-12-26 20:10:31 följande:

Hur luktar spyan? Kan va en kanal från magsäcken. Han kan va känslig för konsistenser med.

Anonym (potatis) skrev 2014-12-29 00:59:53 följande:

okej, jag har en ide...

TÅL HAN RÅ POTATIS?

1. Dom har kollat UL för blåsljud på hjärtat, och pricktest på de vanligaste allergierna. Ingenting mer. Läkarna tror att han spyr för att han är förstoppad. Att magen är full....... :-/

2. Spyan luktar hmm, bröstmjölk. Alltså inte så mycket överhuvudtaget.Tror inte det är konsistenserna eftersom vissa saker går jättebra och andra inte. Idag reagerade han t.ex kraftigt efter pyttelite nästan helt slät gryta på semperburk, och mosad banan till efterrätt, men han klarar av att få nästan en halv portion mosade potatiskroketter, schnizel och broccoli, som vi andra åt till kvällsmat... Det spydde han inte av och har (3 timmar) ännu inte reagerat som han normalt gör efter 2-10 minuter....

3. Ja, potatis i alla former har alltid gått relativt bra.

Som jag tycker så är inte största problemet att han spyr, utan största problemet är att han ssover max 20 minuter åt gången och sedan skriker som att han har ont.

• Dasha

byt läkare! det fick vi göra även utan särskild anledning. och visa det du skrivit nyss.

stackars bebis. tur för honom att han har dig!

• Isola80
    Anonym (-_-) skrev 2014-12-29 20:01:33 följande:
    Anonym (Jag) skrev 2014-12-26 20:10:31 följande:

Hur luktar spyan? Kan va en kanal från magsäcken. Han kan va känslig för konsistenser med.

1. Dom har kollat UL för blåsljud på hjärtat, och pricktest på de vanligaste allergierna. Ingenting mer. Läkarna tror att han spyr för att han är förstoppad. Att magen är full....... :-/

2. Spyan luktar hmm, bröstmjölk. Alltså inte så mycket överhuvudtaget.Tror inte det är konsistenserna eftersom vissa saker går jättebra och andra inte. Idag reagerade han t.ex kraftigt efter pyttelite nästan helt slät gryta på semperburk, och mosad banan till efterrätt, men han klarar av att få nästan en halv portion mosade potatiskroketter, schnizel och broccoli, som vi andra åt till kvällsmat... Det spydde han inte av och har (3 timmar) ännu inte reagerat som han normalt gör efter 2-10 minuter....

3. Ja, potatis i alla former har alltid gått relativt bra.

Som jag tycker så är inte största problemet att han spyr, utan största problemet är att han ssover max 20 minuter åt gången och sedan skriker som att han har ont.

Fast det är kanske orsakat av samma problem och hänger ihop? Löser sig maten så han slutar spy så sover han säker bättre och slipper ha ont. Därför måste han ju få en grundlig utredning.
  • Anonym (x)

Ni har det verkligen jobbigt! Hoppas att ni snart kan få reda på vad som är fel.

Googlade runt lite, och hittade ett och annat om medfödda fel på matsmältningskanalen hos nyfödda, och de talade alla om att det myckna spyendet för med sig vätske- och saltbrist.

Även om din son inte lider av ovannämnda fel, så kan ju spyendet ändå leda till salt- och vätskebrist, åtminstone temporärt. Det i sin tur kan ju få honom att må dåligt. Är det något du har tänkt på? Dricker han vatten, eller spyr han upp det också, när han "är på det humöret"?

• Anonym (Jag)

Okei då är det ju inte nere i magsäcken innan det kommer upp igen. Min son är extremt känslig för konsistenser som ägg, banan eller när han är förkyld och får snor i halsen. Han kaskadspydde från han var 4 dagar till han var drygt 2 år. Magmunnen var 3mm vilket var det minsta den fick vara. Är även förstoppad sen 4 månader, måste få movicol junior dagligen annars skriker han hysteriskt på nätterna om han inte bajsat på någon dag, går typ inte få kontakt med honom då. Jag vet fortfarande inte orsakerna. Vet inte om detta kan hjälpa dej nåt!

• Anonym (Ny läkare)

Det är nog hög tid att besöka en annan läkare. Åk till en annan stad om ni måste.

• 3skabli4

För det första, köp en bärsjal om du inte redan har det. Sen ringer du kommunen och ber om familjestöd.

Vilken hemsk sits du sitter i. Och vilket skåp till man, blir förbannad, hur kan man bara lämna sina barn sådär?!

Jag hoppas verkligen ni får hjälp och får reda på vad det är som felar din son <3

• Flygfotogen
    Anonym (Ny läkare) skrev 2014-12-31 15:14:11 följande:

Det är nog hög tid att besöka en annan läkare. Åk till en annan stad om ni måste.

Det tycker jag också. Uppsök ett annat sjukhus.
  • Anonym (allergi)

När var det du hade tid bokad på barnkliniken? Är det relativt snart?

Jag som haft snälla barn var ändå uttröttad, jag fattar inte att du ens håller ihop, eller det gör du väl egentligen inte. Gott nytt år iallafall.

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.