• Anonym (-_-)

Det är nått fel på mitt barn.

Jag fick mitt tredje barn för 6 månader sedan. Sedan dess har hela vårt liv blivit verkligen jobbigt. Pojken skriker/gråter all vaken tid. Han sover 3-7 tillfällen per dag, i 10 minuters stötar.. På kvällen somnar han vid 20, men vaknar en gång i timmen fram till kl 5.... Mellan 5-8 är den enda sammanhängande sömnen. Resten av tiden är det bara skrik, skrik, skrik. Han ligger bredvid mig och skriker just i detta nu.

Jag orkar inte längre ha honom i famnen för han spänner, vrider och vänder sig och skriker tills han kräks. Pojken är förmodligen allergisk mot någonting. Vad vet vi inte och pricktest ger ingenting. Han är mycket liten för sin ålder trots att han var fullgången. Han låg runt nedersta kurvan när han föddes. Nu har han gått upp "riktigt bra" eftersom han klättrat till kurvan under den genomsnittliga. Men han är fortfarande också väldigt liten för sin ålder. (Han väger 6kg och är 60 lång).

Jag har slutat med mjölkprotein mm. Det ger mindre spyor men fortfarande lika mycket skrik. Jag börjar märka att han är smått efter i utvecklingen. T.ex lyfter han inte huvudet i magläge eller intresserar sig för leksaker mer än max någon minut. Förmodligen för att han istället skriker så hysteriskt. BVC tycker han verkar helt normal. Han är bara lite svårflörtad. Endel barn är lite mer missnöjda än andra. Kolik, det går över. Ja jag har hört allt.

Mitt hår är inte tvättat på snart 3 veckor, inte borstat på 2. Går säkert inte ens få ut tovorna längre. Mellanbarnet (5år) får inte längre några sagor på kvällarna, får fixa frukost själv osv. Det går helt inte göra så mycket när lillebror bara skriker, och gör det tills han kräks.

Och ja, vad gäller pappan så har han stuckit för han orka inte heller det här helvetet vi fick med den lilla. 0 avlastning. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.
  • Mangsa

Vår son fick också theralen!! Och hög dos. Vi höll på att gå under totalt som föräldrar, hade dessutom hans syster som var 15 mån när han föddes!

• Anonym (-_-)

Länge sedan jag skrev märker jag. Grabben är 2½ nu. Mår bättre. Det har varit enstaka tillfällen då han fått svårare reaktioner nu och nån ambulansfärd där i början på sommaren (svår reaktion med kramper o kräkningar men avfärdades som svår magsjuka av nån allmänläkare).

Men han är bättre överlag. Mycket för att jag hållit stenhårt på kosten men också för att det känns som han har "läkt" lite nu när han under en längre tid varit utan de födoämnen som skadat. Därefter har jag sakta sakta introducerat en sak i taget och steg 1 var laktosfri mjölk.. Från små små doser och trappa upp sakta lite för varje dag. Så bara det har jag sakta styrt med i 3-4 månader.

Så. Under sommaren har han för första gången i sitt liv kunnat äta en vanlig glass!

Ni anar inte hur stort det är.

Dessvärre är det fortfarande flera saker som han inte kan äta, och hans mage går upp och ner i perioder. Sen vet jag inte om det beror på mjölken eller annat, men hans humör har väldigt stora svängningar och sömnen har återigen blivit bedrövlig. Vi har ökat dosen melatonin, men trots det vaknar han flera gånger per natt. Så egentligen skulle jag behöva ta bort mjölken en period igen o se om det blir bättre igen.

Men överlag är han mycket friskare. Det är många som säger att dom känner inte igen honom för att han blivit rundare. De mörka ringarna runt ögonen är borta och han pratar på för fullt. Har bättre språk än många av 4-5 åringarna på förskolan. Han är ett helt annat barn nu.

• Anonym (åäö)

Härligt att höra att han mår bättre! Har ni någon bra kontakt I vården, som tar din sons problem på allvar?
    Skickar styrkekramar!

• Anonym (-_-)
    Anonym (åäö) skrev 2016-09-28 07:22:28 följande:

Härligt att höra att han mår bättre! Har ni någon bra kontakt I vården, som tar din sons problem på allvar?
    Skickar styrkekramar!

Har kontakt med en psykolog på barnhälsovården som verkar vilja följa upp sömnen även om de är barnklinikens ansvar u slutänden.

Sen en bra allergiläkare, men han är väldigt styrd av av en de andra läkarna.

Barnkliniken är 3 läkare inblandad (utöver allergiläkaren) och oftast enbart 1 sköterska. Men dom håller på fram o tillbaka och verkar inte veta vad de sysslar med.

• Poppy75

Vad skönt att det går bättre för din pojke. Men hur är det med dig ? Det låter som en   helvetesresa som du har gjort.
    När jag läste dina inlägg i tråden tänkte jag på en bok jag läst, Fighting for Tony av Mary Callahan. Den är självbiografisk och hon skriver väldigt ärligt och öppenhjärtligt. Jag tror att du kanske skulle känna igen dig i hennes upplevelser med sin pojke. 
    Hur som helst, glöm inte bort att ta hand om dig själv också. 

• Anonym (kämpa)

Har inte läst hela tråden. 

Kan bara säga att ge inte upp. Det är jäkligt jobbigt och man stångar sig blodig ibland men som mamma känner man sitt barn bäst. Mitt barn är nu 8 år och jag har hållit på att bett om hjälp sedan hen var några veckor bara. Precis som ditt barn sov hen aldrig och skrik konstant. Vi testade mjölproteinfritt och glutenfritt osv. Det blev lite lugnare men långt i från bra. 

Jag kämpar än idag för att få hjälp då vi äntligen är inkopplade med bup men har ännu inte fått adekvat hjälp. Det är otroligt frustrerande och jobbigt att ta tag i dessa saker och kämpa men det är allt du kan göra. DU känner ditt barn bäst och det är inte första barnet heller vad jag förstår och då ser man ju skillnaderna. 

• Wilowa
    Anonym (-_-) skrev 2016-09-27 22:48:58 följande:

Länge sedan jag skrev märker jag. Grabben är 2½ nu. Mår bättre. Det har varit enstaka tillfällen då han fått svårare reaktioner nu och nån ambulansfärd där i början på sommaren (svår reaktion med kramper o kräkningar men avfärdades som svår magsjuka av nån allmänläkare).

Men han är bättre överlag. Mycket för att jag hållit stenhårt på kosten men också för att det känns som han har "läkt" lite nu när han under en längre tid varit utan de födoämnen som skadat. Därefter har jag sakta sakta introducerat en sak i taget och steg 1 var laktosfri mjölk.. Från små små doser och trappa upp sakta lite för varje dag. Så bara det har jag sakta styrt med i 3-4 månader.

Så. Under sommaren har han för första gången i sitt liv kunnat äta en vanlig glass!

Ni anar inte hur stort det är.

Dessvärre är det fortfarande flera saker som han inte kan äta, och hans mage går upp och ner i perioder. Sen vet jag inte om det beror på mjölken eller annat, men hans humör har väldigt stora svängningar och sömnen har återigen blivit bedrövlig. Vi har ökat dosen melatonin, men trots det vaknar han flera gånger per natt. Så egentligen skulle jag behöva ta bort mjölken en period igen o se om det blir bättre igen.

Men överlag är han mycket friskare. Det är många som säger att dom känner inte igen honom för att han blivit rundare. De mörka ringarna runt ögonen är borta och han pratar på för fullt. Har bättre språk än många av 4-5 åringarna på förskolan. Han är ett helt annat barn nu.

Anonym (-_-) skrev 2016-09-28 09:03:27 följande:

Har kontakt med en psykolog på barnhälsovården som verkar vilja följa upp sömnen även om de är barnklinikens ansvar u slutänden.

Sen en bra allergiläkare, men han är väldigt styrd av av en de andra läkarna.

Barnkliniken är 3 läkare inblandad (utöver allergiläkaren) och oftast enbart 1 sköterska. Men dom håller på fram o tillbaka och verkar inte veta vad de sysslar med.

Psykolog, barnklinik, 3 läkare, allergiläkare, sköterska...inser du vilken skillnad det blivit även här? Länge var du helt själv. Vad skönt att höra, även om de inte alltid vet vad de ska göra. Fast bäst av allt är ju att höra att han mår så pass bra och att han utvecklats på ett bra sätt trots allt. Hjärta

• Mangsa

Min son var lika! Det visade sig att han hade reflux, så fort han låg ner så rann magsaften upp i matstrupen vilket gjorde ont! Han sov i bolbarnstolen till han var 8mån om blev insatt på losec mups och en annan medicin vid 9mån ålder och fick ersättning som då hette enfamil AR som tjocknade i magen.
    Ta upp detta med dr! Kram

• Anonym (T)
    Mangsa skrev 2017-09-03 16:14:29 följande:

Min son var lika! Det visade sig att han hade reflux, så fort han låg ner så rann magsaften upp i matstrupen vilket gjorde ont! Han sov i bolbarnstolen till han var 8mån om blev insatt på losec mups och en annan medicin vid 9mån ålder och fick ersättning som då hette enfamil AR som tjocknade i magen.
    Ta upp detta med dr! Kram

Tråden är ett år gammal.
  • Anonym (-_-)
    Anonym (T) skrev 2017-09-03 22:21:50 följande:
    Tråden är ett år gammal.

Haha. Tråden är 3 år gammal.

Min lillgrabb har blivit stor liten pojke nu.

• Anonym (? 2)
    Anonym (-_-) skrev 2017-09-05 07:38:43 följande:

Haha. Tråden är 3 år gammal.

Min lillgrabb har blivit stor liten pojke nu.

Hej TS! Hur går det för honom (och dig) nu?
  • Anonym (-_-)
    Anonym (? 2) skrev 2017-09-05 07:44:54 följande:
    Hej TS! Hur går det för honom (och dig) nu?

Det har gått bra faktiskt. Grabben fick diagnosen FPIES förra året. Efter det har saker vänt till det bättre, och när rätt födoämnen har kunnat uteslutas så har tarmen fått läka och fler födoämnen kunnat tas in i kosten igen. Idag undviker vi bara ett fåtal saker, som egentligen kan räknas på en hand. Han är lite liten fortfarande, men ändå inom normalspannet på kurvorna nu. Sömnen fungerar bra med melatonin, vaknar 1-2 gånger per natt som mest. Går fortfarande hos psykolog på BHV för att prata om andra saker kring utvecklingen. Har fått världens bästa kontaktfamilj varannan helg som själva har allergier i familjen så känner mig väldigt trygg med dem! Så allt fungerar bra.

• Anonym (Skåne?)
    Anonym (-_-) skrev 2017-09-05 08:11:31 följande:

Det har gått bra faktiskt. Grabben fick diagnosen FPIES förra året. Efter det har saker vänt till det bättre, och när rätt födoämnen har kunnat uteslutas så har tarmen fått läka och fler födoämnen kunnat tas in i kosten igen. Idag undviker vi bara ett fåtal saker, som egentligen kan räknas på en hand. Han är lite liten fortfarande, men ändå inom normalspannet på kurvorna nu. Sömnen fungerar bra med melatonin, vaknar 1-2 gånger per natt som mest. Går fortfarande hos psykolog på BHV för att prata om andra saker kring utvecklingen. Har fått världens bästa kontaktfamilj varannan helg som själva har allergier i familjen så känner mig väldigt trygg med dem! Så allt fungerar bra.

Så härligt att höra!! :)
  • FrökenKanSjälv

Jag blir så glad över att er situation är så mycket bättre!
  • Wilowa

Härligt!

Svar på tråden Det är nått fel på mitt barn.