Inlägg från: linnéa001 |Visa alla inlägg
  • linnéa001

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2014-10-30 08:03:59 följande:

Vår bebis har fått som eksem på kinderna, någon som har erfarenhet av det och vet vad det kan vara? Han har haft det ett par dagar men han mår inte dåligt och han verkar inte ha besvär av det alls.

Vi ska till BVC i morgon och tänkte så klart fråga där då, tänkte bara om det var fler med bebisar med eksem i ansiktet och om det är nåt de har ibland.

En vän till mig har en dotter som hade utslag i ansiktet när hon var yngre. De försvann när de slutade torka henne i ansiktet med våtservetter.

Svårt att veta vad det kan bero på, utslag kan ju vara tecken på vad som helst.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-10-30 10:46:40 följande:

Provade bröstmjölk men jag vet inte om jag tyckte att det hjälpte men skulle kanske ha gett det lite mer tid. Har provat med salva nu, då tyckte jag att det såg lite bättre ut efter en stund. Funderar på om det kan vara för att han har börjat kräkas lite oftare som gör att det kanske torkar ut för det kommer kräk och man torkar mer. Använder dock inte våtservetter :)

Hur reagerar era barn när de kräks? Min blir så ledsen.

Min flicka bryr sig inte det minsta om kräk. Det är inte ens alltid jag upptäcker det. Nu har jag börjat med dreggelhaklappar efter att hon ätit. Detta efter att hon kräktes typ tio gånger på mindre än en dag och alldeles för många nedkräkta tröjor hängde på tork.  
  • linnéa001

Hur lägger ni era barn för natten? Min dotter sover på eftermiddagen och vaknar ofta lagom till att vi ska äta middag och vill då äta själv. Efter det blir hon extremt snuttig och bara jag (och mina bröst framförallt) duger. Hon vill alltså ligga i timmar och äta och snutta innan hon slutligen mellan 23 och midnatt somnar ordentligt. Innan dess kan hon också somna, men vaknar om jag försöker flytta henne.

Detta är jobbigt för mig som inte kan göra något annat och så blir jag så himla öm efter timmar av detta j*a snuttande. Hon blir otroligt ledsen om jag flyttar henne från bröstet.

Hon får jättegärna ligga i min famn och äta och mysa, men denna vana att snutta sig till söms känns inte alls bra. Det enda som funkar förutom detta är köra henne ute i vagnen. Hon tar inte napp mer än en liten stund i taget. Efter ett tag blir hon kräkfärdig. Pappa duger korta stunder i taget.

Det svåraste är att veta om hon bara vill snutta eller verkligen är hungrig. Jag vill ju inte neka henne mat.

• linnéa001
    Kroken skrev 2014-10-31 22:55:24 följande:
    Nästan exakt sådär beter sig min lilla tjej också. Hon snuttar, sover, kinkar om vartannat hela kvällarna. Somnar in någon gång mellan 22 och 00, då har hon hållet på så från 16-17 ungefär. Många barn är oroliga på kvällarna oxh har svårt att komma till ro. Mjölken i brösten blir tunnare på kvällarna också så därför vill många bebisar tutta lite extra då. Den här oroligheten brukar lägga sig efter några månader. Alla mina fyra barn har betett sig så här så jag känner ingen stress över att hon tuttar sig till sömns. Det brukar rätta till sig självt sen. Ordentlig nattning har det inte blivit förrän barnet kommit in i ordentliga rutiner med fasta sovtider under dagen.
    Jag förstår att hon är lite för liten för att ha ordentliga sovrutiner och jag varken  oroar mig eller känner mig stressad för hennes skull, men för min egen. Jag avskyr verkligen när hon snuttar i timmar. Jag kan inte laga mat, inte äta, inte duscha. Knappt så jag hinner gå på toa. Jag tar hand om henne hela dagarna och när pappa väl kommer hem och kan avlasta, då duger inte han. Jag ogillar att amma, men hatar verkligen snuttandet. Läkaren på BVC sa att det inte var bra, att jag skulle försöka amma varannan timme bara, men när min lilla tjej börjar gråta så kan jag inte neka henne att ligga vid mitt bröst. Sen är det ju svårt att veta om hon är hungrig eller inte. Jag kan ju inte neka henne mat. Napp tar hon ibland, men aldrig på kvällarna.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-10-31 19:58:10 följande:

Min plutt är så söt! Han ler hela tiden och jag bara smälter. Han kommer ju att komma undan med vad som helst när han blir äldre. Hade lovat mig själv att inte bli en sån som lägger upp massa bebisbilder på instagram men jag kan inte låta bli. Jag ger mig själv dispans första året heh.

Idag var vi på BVC. 6 veckor gammal, 56,5 cm lång och 4600g tung. Sköterskan sa att vi hade ett jättefint samspel, kändes jättefint att höra. Antar att jag har varit lite orolig över det eftersom jag inte helammar. Ska försöka ta in det hon sa på BVC att det inte är amningen som gör en till en bättre eller sämre mamma. Förstår inte varför det ligger så mycket skuld i amning. För det är ju sant det hon sa.

Nästan som min tjej. Hon blir 7 veckor på imorgon och var igår 56,3 cm och vägde 4,4 kg. Hon hade precis tagit sig upp på medelkurvan sa sköterskan.

Kul att höra att ni har ett fint samspel. Tror absolut inte att du behöver oroa dig för att du inte ammar. Alla känner förstås olika, men jag gillar inte att amma. Skulle mycket hellre flaskmata. Så jag tycker inte att det är något du missar. Min plan är att börja med smakisar på 4-månadersdagen och målet är att dottern ska äta mat när hon är runt 6 månader. Allt för att slippa amma så snart som möjligt. Sen så får vi väl se hur det går.

Jag förstår verkligen inte denna amningshysteri som råder. Ser man på relationen mellan min kille och hans mamma kan man tro att han blev ammad till skolåldern, men han har bara fått flaska, så som var brukligt på 70-talet. Kan tillägga att det är ganska skönt att svärmor bor utomlands, även om hon är jättesnäll och rar.
  • linnéa001
    replica skrev 2014-11-01 11:25:58 följande:
    Vår pojk är likadan.. Problemet är bara att han fortfarande inte får något bra tag om brösten vilket gör att min ena tutte (försöker bara amma på ena då den andra är full av blåsor.....) är galet öm, har dock inte fått något sår där än.. Peppar peppar....

Mellan klockan 19-24 ungefär så duger INGET annat än bröstet.. Vill inte ens ha maten från koppen då (koppmatar fortfarande) .. Vill inte prova att ge napp än heller då amningen inte fungerar riktigt..

Ang. att bebisen vaknar när man lägger över i sängen/nestet är ofta att man gör det för fort.. Man bör vänta minst 20 minuter enligt min BVC för då sover bebisen oftast som tyngst.. De har sömncyklar på 20 minuter ungefär.. Så vi har börjat göra så att vi väntar liiite längre och det fungerar oftast varje gång Glad
    För min flicka har det inte att göra med hur lång tid man väntar. Är hon inte klar med sitt snuttande så går det inte att lägga över henne. Igår kväll t.ex. vid 22 hade hon legat i min famn utan att snutta ganska länge, men vaknade ändå när jag la över henne. Vid 23 däremot la jag över henne efter max 10 minuter och då sov hon som en sten och vaknade inte.
    Kroken skrev 2014-11-01 11:30:46 följande:
    Jag förstår dig fullt ut! Det ÄR jobbigt att vara låst och inte kunna göra nåt. Jag har det likadant. Det har dock blivit lite bättre nu de senaste veckorna. Men som jag tänker så är just denna jobbiga period som vissa barn har nödvändig. Mitt barn funkar så här och det är inget jag kan göra så mycket åt det. Min tjej tar inte heller napp så snuttandet är ju inte bara hunger utan även sugbehov, närhet och tröst. Jag vet att det blir bättre, därför står jag ut. Men det är jobbigt, jag vet! Det jag tänker är att du måste få göra saker även fast hon skriker. Hoppa in i duschen när pappan har henne, även fast hon skriker. Jobbigt, jag vet, men det är jobbigt att inte kunna duscha också.och vem vet, pappan kanske kommer på nåt knep att lugna henne.
    Det känns iaf bra att det finns fler som har det likadant och jag står så klart ut. Jag lämnar över henne till pappan ändå och går och duschar t.ex. Ibland funkar det bra, ibland inte. Hon skriker, men pappan finns hos henne så det är ju inte så att hon överges.

Min dotter är lite likadan på dagarna också, men då funkar det att gå ut med henne i vagnen eller ha henne i bärsele. Idag har hon varit i selen hos pappa hela dagen och det är så skönt. Egentligen borde jag passa på att sova, men vi ska ha gäster om en stund. Det får bli en annan dag...

• linnéa001
    Mrs West skrev 2014-11-01 20:58:41 följande:

Ni som har problem med snuttande, har ni provat att ge lite ersättning på kvällen? Min kille är oxå mer orolig/hungrig på kvällen så vi ger alltid ett extra mål med ersättning mellan ca 18-20. Då blir han mkt lugnare och kan ligga och gosa med oss i sängen.

Det har varit likadant med mina andra barn, mjölken har inte räckt till på kvällen helt enkelt.

För min dotter verkar det vara en kombination av hunger och snuttbehov. Hon äter ofta och vill ligga kvar och snutta efteråt. Eller så kan det vara så att hon somnar och inte hinner äta färdigt. Ska testa med utpumpad mjölk imorgon och om det inte hjälper så blir det ersättning. Problemet är bara att min kille är så anti det. Lätt för honom som inte behöver amma i timmar och kan sova när som helst. Är bara rädd att det leder till bråk. Idag var det mycket tjafs. Mycket pga att jag var så vansinnigt trött och bara grät så fort vi var minsta oense.
  • linnéa001
    Bebislängt skrev 2014-11-01 13:48:21 följande:

Jag ville så gärna amma och hade gladeligen suttit med honom vid bröstet hela kvällar. Å andra sidan kanske det är lätt att säga när man inte behöver det :) Min kille tar ofta över bebisen när han kommer hem från jobbet så jag har kvällarna relativt fria. Och det är ju skönt att få sova på nätterna. Så det har ju sina fördelar med flaskmatning. Men jag är ändå lite avis på er som ammar helt. Fast vi har ju andra mysiga stunder istället :)

Men det måste ju vara bättre att ha mysstunder som inte är kopplade till mat. Att skilja på äta och mysa liksom. Nåja, gräset är väl alltid grönare på andra sidan.
  • linnéa001

Det jobbigaste är nog att jag börjar känna mig arg och irriterad på min kille som kan sova när han vill. Det är någon typ av avundsjuka från min sida.

Ledsen för alla inlägg men min tjej har ätit och snuttat i fem timmar och jag är så trött pga sömnbrist de senaste nätterna. Känner mig förtvivlad. Älskar min dotter, men blir galen på kvällarna.

• linnéa001
    Emmask skrev 2014-11-02 11:47:12 följande:
    Åh Gud jag känner likadant! Jag vet inte om det är avundsjuka, snarare en fråga om att det blir påtagligt hur sjukt ojämställt föräldraskapet är pga biologin. Jag är så rädd att det ska bli ett problem att jag går runt och irriterar mig på att han får sova hela nätter (på egen vånings huset).

Ni som helammar, tar ni hela nätterna själva? Vad gör mannen om han "hjälper till"? Sover han med er? (Ursäkta om detta avhandlats och jag missat det)
    Vi bor i en tvåa, så mannen sover med oss. Ibland lägger han sig på soffan i vardagsrummet, men då dörren till sovrummet inte går att stänga och rummen ligger vägg i vägg så vaknar han nog när dottern skriker. Fast oftast vaknar jag av hennes små grymtningar innan hon börjar skrika, om jag inte sover riktigt djupt.

Jag tar nätterna själv eftersom jag kan sova på dagarna när han jobbar och dessutom helammar. Tyvärr har dottern sovit ganska oroligt denna vecka och vill helst sova i vagnen medan man är ute och går och då är det ju svårt att sova.

Jag är mer känslig för sömnbrist än mannen. Blir odräglig när jag får sova för lite. Dessutom har jag epilepsi så det är viktigare att jag får sova ordentlige. Som tur är så går det ok. Flickan sover oftast mellan 23 och 07 med ett eller två uppvak och det plus en liten lur på dagen klarar jag mig på.

Det blir verkligen påtagligt att det är grymt ojämställt. Jag är nog lite orolig för att jag kommer fastna i den klassiska kvinnofällan och ta allt ansvar när det gäller dottern även när hon blir äldre och inte ammas. 
Svar på tråden septemberbarn 2014