• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Kroken

Förklaringen till de senaste dagarnas bök med sovandet och kinkighet fick nog sin förklaring nu. Två små risgryn i underkäken. Nu får de gärna skynda på att komma upp för jag behöver få sova på natten och få saker gjorda på dagen.

• replica
    Dasha skrev 2015-03-17 23:36:33 följande:
    så spännande!

vad säger blw om att barn kan råka kvävas om de biter av en för stor bit?
    Risken att de kvävs är tydligen vääääldigt liten då deras kräkreflexer sitter så långt fram så de börjar kvälja/hosta innan bitarna kommer tillräckligt långt bak.. Men det är riktigt läskigt att sitta bredvid och se när han klöks och har sig..! Har själv inte vågat ge så mycket än; fått suga på morötter, gurka och provätit macka.. Gick en HLR kurs för barn i förra veckan så nu vet jag hur jag ska agera OM det skulle hända!
    septemberfjorton skrev 2015-03-18 00:10:56 följande:

Replica: jag gjorde små kikärtsbullar till Ingrid idag som var mycket poppis! Mixade smör, vatten och kikärtor

Åh tack för tipset! Kan vara värt att prova någon dag :)

Idag fick lilleman gegga med gröten själv, fick i sig några småtuggor i alla fall.. Gjort egen gröt på mixade havregryn, vatten och järnrike i Glad

Ska försöka hinna med att göra grötpinnar idagTungan ute
    "Practise makes perfect"
  • replica
    Bebislängt skrev 2015-03-17 10:10:49 följande:

Hur gamla är era bebisar nu och hur långa stunder orkar de vara vakna?

Lilleman blev 6 månader igår och har ändrat sovvanor totalt om dagarna.. Innan sov han 1-2h på förmiddagen och 2½h på eftermiddagen.. Nu sover han 20-30min i stöten och orkar vara vaken 1-2h däremellan... Vaknar med ett ryck efter ca 30 minuter varje gång oavsett var han sover..
    "Practise makes perfect"
  • Emmask
    replica skrev 2015-03-18 12:00:14 följande:
    Lilleman blev 6 månader igår och har ändrat sovvanor totalt om dagarna.. Innan sov han 1-2h på förmiddagen och 2½h på eftermiddagen.. Nu sover han 20-30min i stöten och orkar vara vaken 1-2h däremellan... Vaknar med ett ryck efter ca 30 minuter varje gång oavsett var han sover..
    "Practise makes perfect"
    Deras cykler är 20-30 min, vår gör samma sak. Googla wake to sleep!
  • Emmask

Vi är där och söver om efter en halvtimme i förebyggande, och får henne att sova någon timme till.

• linnéa001
    Kroken skrev 2015-03-18 11:12:10 följande:
    Man ska byta när barnet sitter med stöd, det behöver inte sitta själv. Den bakåtvända är mycket säkrare än babyskyddet så det är bra att byta så fort som det är möjligt. Vi har Axkid minikid till vår tjej och hon sitter bra i den. Valde mellan den och maxway. Axkid kan dock användas längre så därför föll valet på den, den är längre i ryggen.
    Tack, det hade inte jag fattat... Vad skulle man göra utan FL? :)

Vi kollade också på några olika men hon i butiken sa att Max Way var bättre för oss då vi har en så himla liten bil.
    replica skrev 2015-03-18 12:00:14 följande:
    Verkar som om många barn sover på det sättet. Just nu har min dotter faktiskt sovit i nästan 1,5 h. Tror det beror på att jag låg bredvid (och sov) för när hon vaknade till så märkte hon att jag var där och somnade då om i stället för att "ropa" på mig.

• Svansjön

Nej, bakåtvänd stol är inte säkrare än babyskyddet. Finns inget som säger det alls.

Det som gäller är att barnets kan byta när det kan sitta med stöd. Så gränsen på 9 kg är en riktlinje. Vissa stolar kan man ha kil för att få mer liggande lutning på. För vissa stolar gäller kilen upp till 13 kg.

Isofix gäller till 18 kg sen måste stolen bältas. Alla Isofix kan inte bältas och man måste då köpa ny stol.

• linnéa001
    Svansjön skrev 2015-03-18 22:45:24 följande:

Nej, bakåtvänd stol är inte säkrare än babyskyddet. Finns inget som säger det alls.

Det som gäller är att barnets kan byta när det kan sitta med stöd. Så gränsen på 9 kg är en riktlinje. Vissa stolar kan man ha kil för att få mer liggande lutning på. För vissa stolar gäller kilen upp till 13 kg.

Isofix gäller till 18 kg sen måste stolen bältas. Alla Isofix kan inte bältas och man måste då köpa ny stol.

Tack! Har inte hittat någon information om varför en stol skulle vara säkrare än babyskydd. Känns skönt att veta för då kan vi vänta lite innan vi byter till bilstolen utan att få dåligt samvete.

Hade världens bästa läggning igår. Ammade vid 19:30 och lade sedan ner dottern i sitt babynest. Hon somnade på 2 sekunder! Ganska djupt också. Efter 30 minuter gick jag in och puttade lite på henne. 20:20 sov hon fortfarande. Fast jag får inte veta om det fungerade eller inte för killen klampade in i sovrummet efter 2 minuter och öppnade ett skåp med buller och bång och tände i taket. Lillan klarvaken på en gång och somnade om en timme senare. Han "tänkte inte på att hon låg där och sov". Nej, för hon sover ju aldrig i sovrummet på kvällen...
  • misa85
    Kroken skrev 2015-03-18 11:12:10 följande:

Man ska byta när barnet sitter med stöd, det behöver inte sitta själv. Den bakåtvända är mycket säkrare än babyskyddet så det är bra att byta så fort som det är möjligt. Vi har Axkid minikid till vår tjej och hon sitter bra i den. Valde mellan den och maxway. Axkid kan dock användas längre så därför föll valet på den, den är längre i ryggen.

Den stolen är inte säkrare såvida barnet inte sitter som det ska i stolen, då är det farligare. Idag byter man allt tidigare men de flesta tillverkare rekommenderar fortfarande att ha babyskyddet fram tills ca 9 månader. Finns en stor grupp på Facebook som heter bilstolar. Där finns massa matnyttig information.
  • Kroken

Jo jag är väl insatt i det här med bilbarnstolar och har full koll Uttryckte mig nog lite dumt, eller skrev inte vad jag menade fullt ut. I en bakåtvänd stol så sitter barnet mer upprätt än i ett babyskydd. Och ju mer barnet lutar ju större kraft får nacken ta vid en ev. krock. Därav att det oftast anses att det är säkrare med bakåtvänd bilstol än babyskydd.

Svar på tråden septemberbarn 2014