septemberbarn 2014
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!
Min lilla är 5,5 mån (blir 6 mån den 5/4). Hon är vaken mellan 2-4 timmar under dagen, lite kortare på förmiddagen och lite längre på kvällen.
Vi har börjat ge lite gröt på kvällarna med förhoppningen om att hon ska sova lite bättre på nätterna men än har jag inte sett någon större skillnad. Hon är väldigt intresserad av mat och gapar stort när hon får prova diverse olika sorter. Men än så länge är det inga hela portioner. Räknar med att hon börjar äta en hel portion när hon är 6 månader. Funderar på att introducera lite välling framöver eftersom jag tycker det är så smidigt och känner att jag vill trappa ner på amningen. Vill att pappan ska kunna vara mer delaktig och längtar lite efter att kunna åka iväg på något en kväll eller så.
Igår var vi på BVC och fick 5 månaders sprutorna och i natt och i dag har stackarn feber och är jätte gnällig. Vill inte ligga ner och helst inte sitta utan bara bli buren. Mina armar blir som spagetti!
Dasha: Tycker det låter som att din son är helt normal, kanske till och med lite i framkant när det gäller utvecklingen! Känns som att han äter väldigt mycket för sin ålder. Konstigt att BVC tycker att du ska ge ännu mer. Vet dock att BVC proppsade på min kusin att hon skulle ge sin son smör, olja och grädde i maten för att de ansåg att han vägde för lite (fast han såg helt normal ut). Om han är glad, pigg och matfrisk så tycker jag nog att du kan gå på din egen mammakänsla.
Jag går mest till BVC för att se att dottern växer och blir tyngre och för att de ska ge henne vaccin annars är de bara rådgivande och inget annat. Jag känner ju mitt barn bäst och du ditt!
Hjälp! Vi fick en bilbarnstol av mina föräldrar i julklapp, en britax köpt i november. Idag skulle den invigas och jag insåg att det bara är ett trepunktsbälte, och inte fempunkts, som jag var noga med att ha till babyskyddet. Är detta säkert nog eller borde vi byta till en stol med fempunktsbälte(vore så himla jobbigt att tacka nej till en rätt dyr present osv)?
Hon verkar sitta väldigt bra, men remmarna ovanför axlarna är lite för långt ner på lägsta nivån och alldeles för långt upp på högsta.. Detta gör mig också nojig nu.. Min oro för den lilla dyrgripen har verkligen nått svindlande höjder den sista tiden, hehe.
Tack för alla svar, det var min pappa som satt henne fel! Jag var iväg på ett möte och fick bara en bild. Förstår inte hur han lyckades men skönt ändå, och det verkar ju som det inte görs något annat än fempunktsbälte numer.
OBS, han körde inte iväg med henne utan provade bara :)
Dasha: Tycker det låter som att din son är helt normal, kanske till och med lite i framkant när det gäller utvecklingen! Känns som att han äter väldigt mycket för sin ålder. Konstigt att BVC tycker att du ska ge ännu mer. Vet dock att BVC proppsade på min kusin att hon skulle ge sin son smör, olja och grädde i maten för att de ansåg att han vägde för lite (fast han såg helt normal ut). Om han är glad, pigg och matfrisk så tycker jag nog att du kan gå på din egen mammakänsla.
Jag går mest till BVC för att se att dottern växer och blir tyngre och för att de ska ge henne vaccin annars är de bara rådgivande och inget annat. Jag känner ju mitt barn bäst och du ditt!
Ni som gör barnmat själva, hur ser fördelningen mellan kolhydrater/protein/mineraler ut i en måltid? Jag har så svårt att veta om det blir bra sammansatt eller ej, och burkarna man kan köpa innehåller ju många gånger bara typ potatis och majs?
Replica: jag gjorde små kikärtsbullar till Ingrid idag som var mycket poppis! Mixade smör, vatten och kikärtor
Hann inte skriva klart! Smör, liiite vatten och så kikärtor, som sagt. Rullade till bollar som hon glatt stoppade in i munnen.
Vi började med blw, och ville egentligen inte prova annat, men pga en massa omständigheter har vi nu börjat mixa prick allt. Hon äter dock ofta själv med sked.
Replica: jag gjorde små kikärtsbullar till Ingrid idag som var mycket poppis! Mixade smör, vatten och kikärtor
Ni som gör barnmat själva, hur ser fördelningen mellan kolhydrater/protein/mineraler ut i en måltid?
Ni som köpt bilbarnstol, har ni börjat använda den? Vi köpte en Britax Max Way förra veckan, men tycker den är för stor än så länge. Känns inte som om de där kuddarna som ska stötta huvudet kommer tillräckligt långt ner (dottern är 66 cm). Dessutom sitter hon inte själv än och det står överallt att man ska byta till en stol när barnet sitter själv. Stod i butiken att stolen är från 5 månader, men på Britaxs hemsida stod det från 9 månader. Det varierar så klart mellan olika barn, men det är ganska stor skillnad på 5 och 9 månader.
När det gäller matbitar går det inte så bra. Hade tänkt att dottern skulle få sitta i sin stol och äta små bitar medan vi äter middag, men det funkar inte. Hon stoppar nästan inget i munnen utan pillar bara på det eller sopar ner det på golvet. Gav henne en bit broccoli en gång och efter 30 s var det bara smulor kvar.
Ni som köpt bilbarnstol, har ni börjat använda den? Vi köpte en Britax Max Way förra veckan, men tycker den är för stor än så länge. Känns inte som om de där kuddarna som ska stötta huvudet kommer tillräckligt långt ner (dottern är 66 cm). Dessutom sitter hon inte själv än och det står överallt att man ska byta till en stol när barnet sitter själv. Stod i butiken att stolen är från 5 månader, men på Britaxs hemsida stod det från 9 månader. Det varierar så klart mellan olika barn, men det är ganska stor skillnad på 5 och 9 månader.
När det gäller matbitar går det inte så bra. Hade tänkt att dottern skulle få sitta i sin stol och äta små bitar medan vi äter middag, men det funkar inte. Hon stoppar nästan inget i munnen utan pillar bara på det eller sopar ner det på golvet. Gav henne en bit broccoli en gång och efter 30 s var det bara smulor kvar.