• BjörkW

septemberbarn 2014

En fortsättningstråd för oss som hade BF i september som nu fått våra små. Ventilera och diskutera småbarnslivet!

• Svar på tråden septemberbarn 2014
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-04-21 22:34:14 följande:
     Jag är lite orolig för att min dotter ska bli väldigt ljudkänslig då det alltid är tyst hos oss.
    det var väldigt lugnt och tyst hemma när vi hade bara ett barn. Men hon blev inte det minsta ljudkänslig.

Sonen tränades i 7 månader, men det blev inte bättre. Han är nu van att leka med sin högljudda och närgångna syster, inte rädd för hennes glada rop, men kan fortfarande inte amma när någon pratar bredvid.
    linnéa001 skrev 2015-04-21 22:34:14 följande:
    De är ju knäppa på ditt BVC, kan du inte byta? Min dotter har legat mellan -1 och -2-kurvorna och BVC har inte sagt något alls om det, det är jag som hela tiden frågat om det varit ok vikt.
    vet inte, det enda jag behöver av bvc är är egentligen vaccinationer, och det klarar de att ge. vi ska se om det går att träna bort min kommentarer-om-barnens-vikt-känslighet Skrattande
  • Kroken
    linnéa001 skrev 2015-04-21 17:00:51 följande:

Sitter era barn än? Min dotter är 7 månader och en vecka och sitter ok, men tippar ganska ofta bakåt eller åt sidan. Hon har inte riktigt fattat än. Kräla/åla gör hon absolut inte, vill helst inte ligga på mage alls så jag vet inte hur det blir med det.

Min dotter blir 8 månader på söndag och hon sitter hyfsat. Men hon har inte riktigt balansen än så hon välter på en gång om hon lutar åt nåt håll.
    Dasha skrev 2015-04-21 22:05:06 följande:

min son sover bara i min famn på dagen. Eller i en vagn som rullar. Och bredvid mig på natten.

Fast det stör mig inte så mycket. Det passar mig bra. Han har ju ingen napp heller.

Det som stör mig är att han inte kan tutta när det är lite högljudd. Han bara slutar och tittar varifrån ljudet kommer, vrider sig och om  jag försöker att fortsätta amma - då skriker han, får nästan panik.Det ska FORTFARANDE vara tyst och mörkt när jag ammar, annars vill han inte

Här är en till som bara vill sova i famnen på dagen och tätt intill på natten. Hon somnar alltid i min famn, pappas duger inte. Lägger jag ner henne i vagnen eller sängen så vaknar hon efter en liten stund, sover aldrig mer än 30 min då. Men får hon sova i famnen blir det allt mellan en timme till 3 timmar. Blir ju inte så mycket gjort då tyvärr. I vagnen sover hon också max 30 min, hon som kunde sova 2-4 timmar i den förut. Amningen är också lika för min dotter. Hon störs av ljud runt omkring henne så det ska vara så tyst som möjligt när hon ska äta. Blir ju jobbigt i längden, särskilt när vi är iväg nånstans. Då vägrar hon oftast äta och blir tillslut jättehungrig.
  • Kroken

Insåg för nån vecka sen att min dotter är i separationsfasen. Tänkt att jag ska vara så seg på att fatta sånt!! ingen av mina andra barn har varit nämnvärt påverkade av de olika faserna, men den här lilla tjejen blir väldigt påverkad. Och just separationsfasen, som ska vara den jobbigaste under första året, är väldigt jobbig för henne. Väldigt mammig, även fast pappa och syskonen går bra. Men inga andra, inte ens mormor och farmor. Sover väldigt dåligt och är oerhört svår att få att somna. Det sägs att fasen går över fortare om man ger barnet mycket närhet och ger efter för vad barnet vill, att vara nära och i famnen.

Jag har fortfarande en bebis som inte äter mat. Hon helammas ännu. Det börjar bli lite frustrerande men jag känner mig ändå rätt lugn, hon äter när hon känner sig redo. I dagsläget så gillar hon smörgåsrån, majskrokar och jordgubbar (som hon fått suga på bara). Banan kan gå ner lite (max 1 msk) och gurka är gott att suga på. Det går lite bättre med maten om jag ger henne bitar. Hon gillar att suga på kokta morotsstavar Välling verkar hon inte tycka är så otäckt men hon dricker lite bara och sen leker hon mest med pipmuggen. Det verkar som att hon inte ser det vi ger henne som mat, som något som hon ska äta för att bli mätt av.

• Kroken

Hur har ni det med omgivningens åsikter ang. hur ni hör med bebisen?

Jag måste säga att jag har varit förskonad från andras åsikter så här långt. Mycket har det nog att göra med att det är fjärde barnet, det var värre med första och även lite med andra. Men så var jag till jobbet i förra veckan. Jobbar på förskola och en av mina kollegor blev nästan förskräckt när hon fattade att vi inte lämnat bort Tilde nånting än. En annan kollega försökte flirta in sig hos Tilde och ville hålla henne men Tilde blev ju livrädd (separationsfasen igen) och började gråta. Resten av mina kollegor blängde hon bara på. Hon skrattade till lite efter en stund men mer var det inte. Det var då vi kom att prata om att lämna barnet hos barnvakt. Vi har inte gjort det med Tilde. Dels för att vi inte haft behovet. Men även för att hon fortfarande helammas. Hade hon ätit mer mat kanske det varit annorlunda. En annan orsak är också att hon ända sedan 6 månader blivit avståndstagande mot främlingar, det gäller även mormor och farmor. Nu är det extremt och det tar ett tag innan hon tinar upp när de är på besök men de får absolut inte hålla i henne. Min kollega ojade sig dock över att det kommer bli hemskt på inskolningen när vi aldrig lämnat bort henne till barnvakt. Det var lika bra att börja vänja henne nu så skulle det gå enklare på inskolningen sen. Tur jag är en sån som inte tar åt mig och känner mig lugn i hur vi gör med vår bebis!

• Dasha
    Kroken skrev 2015-04-22 08:28:34 följande:
    .
    Dasha skrev 2015-04-21 22:05:06 följande:

min son sover bara i min famn på dagen. Eller i en vagn som rullar. Och bredvid mig på natten.

Fast det stör mig inte så mycket. Det passar mig bra. Han har ju ingen napp heller.

Det som stör mig är att han inte kan tutta när det är lite högljudd. Han bara slutar och tittar varifrån ljudet kommer, vrider sig och om  jag försöker att fortsätta amma - då skriker han, får nästan panik.Det ska FORTFARANDE vara tyst och mörkt när jag ammar, annars vill han inte

Här är en till som bara vill sova i famnen på dagen och tätt intill på natten. Hon somnar alltid i min famn, pappas duger inte. Lägger jag ner henne i vagnen eller sängen så vaknar hon efter en liten stund, sover aldrig mer än 30 min då. Men får hon sova i famnen blir det allt mellan en timme till 3 timmar. Blir ju inte så mycket gjort då tyvärr. I vagnen sover hon också max 30 min, hon som kunde sova 2-4 timmar i den förut. Amningen är också lika för min dotter. Hon störs av ljud runt omkring henne så det ska vara så tyst som möjligt när hon ska äta. Blir ju jobbigt i längden, särskilt när vi är iväg nånstans. Då vägrar hon oftast äta och blir tillslut jättehungrig.
    det här låter EXAKT som min son, varenda detalj

jag har en del att fixa på nätet, så jag får några saker gjorda under tiden när han sover i min famn.
    Kroken skrev 2015-04-22 08:40:42 följande:

Insåg för nån vecka sen att min dotter är i separationsfasen. Väldigt mammig, även fast pappa och syskonen går bra. Men inga andra, inte ens mormor och farmor.

det här låter också som sonen. Det som hjälper oss är att se till att han har sovit massor och är utsövd precis innan han träffar andra släktingar. T.ex. jag fick hålla sonen som sov i famnen i 1,5 timme under tiden när hans farmor och farfar kom på besök. Sedan var han glad och nöjd, först lite avvaktande, sedan bara lite försiktig. I slutet fick de hålla i honom flera ggr utan att han blev ledsen.

Läste på en sida om barn, att 7-8månaders är väldigt rädda för andra än de familjemedlemmar som är nära varje dag, och att tipset är att hålla bebisen i famnen och börja prata med den andra personen på lite avstånd (så bebisen får chans att betrakta främlingen på avstånd), efter en stund slappnar av barnet. Där stod också att bebisar i den ålder vill ha 80cm runt sig som sin personliga zon, och det rekommenderas inte att ha andra än närmaste familjemedlemmar inom den zonen. Inte förrän barnet själv känner sig redo och har vant sig.
    Kroken skrev 2015-04-22 08:55:46 följande:

Min kollega ojade sig dock över att det kommer bli hemskt på inskolningen när vi aldrig lämnat bort henne till barnvakt. Det var lika bra att börja vänja henne nu så skulle det gå enklare på inskolningen sen. Tur jag är en sån som inte tar åt mig och känner mig lugn i hur vi gör med vår bebis!

tycker verkligen inte att en 8-månaders blir tryggare av att vara med barnvakt.

Min svärmor är förskolelärare, och jag blir ofta förvånad hur hon mäter bebisar med förskolebarns mått.
    Hon kritiserade en del av det vi gjorde (särskillt med vårt första barn), och resonerade att "det kommer annars bli svårt på förskolan sedan". Det lät så otroligt ologiskt i mina öron! Tiden visade också att hon hade helt fel Tungan ute
    Kroken skrev 2015-04-22 08:55:46 följande:

Hur har ni det med omgivningens åsikter ang. hur ni hör med bebisen?

. Tur jag är en sån som inte tar åt mig och känner mig lugn i hur vi gör med vår bebis!

tur för dig att du inte tar åt dig, jag själv blir väldigt arg när någon har åsikter om mitt föräldrarskap. Det är nästan som nån instinkt som kickar igång, jag blir VÄLDIGT taggig Demon. Mannen är lugnare, han försöker få mig att förstå att de menar ju säkert väl, och man behöver inte bli så arg bara för att de har en annan åsikt, de kanske läste inte på om detta, osv.

• septemberfjorton

Ingrid är även hon inne i en separationsfas nu. Som tur är har mina föräldrar träffat henne nästan varje dag både hos dem och oss, och hon är väldigt trygg med dem. Detta ät särskilt skönt för mig då jag fick problem med handleden två månader efter hon föddes(de quervains syndrom). Ska förresten opereras nu på måndag och tråkigt nog kan inte sambon och mormor vabba(de ville ta varannan vecka) då hon inte är åtta månader utan vi måste använda föräldradagar. Så trött på försäkringskassan. Hursomhelst är det skönt att hon har flera anknytningspersoner än mig och sambon, skulle aldrig falla mig in att lämna henne hos någon annan.

Hon äter bra nu också, ända sedan vi började med industrigröt. Vi undviker istället vitt mjöl i maten och drar ner på frukten, då gröten till större del består av mjöl och banan/äpple. Såg att någon gav sitt barn ruccola? Är det okej nu? Minns att det inte rekommenderades till barn under ett förut.

• septemberfjorton
    linnéa001 skrev 2015-04-21 17:00:51 följande:

Sitter era barn än? Min dotter är 7 månader och en vecka och sitter ok, men tippar ganska ofta bakåt eller åt sidan. Hon har inte riktigt fattat än. Kräla/åla gör hon absolut inte, vill helst inte ligga på mage alls så jag vet inte hur det blir med det.

Ingrid sitter sedan ungefär en månad tillbaka, men det händer att hon välter om hon leker väldigt mycket och vevar med armar och ben. Hon slänger sig fram på mage och försöker krypa, men kommer inte framåt än. Hon kan stå med stöd, villet hon verkar föredra. Däremot har hon inte vänt sig från mage till rygg och tvärtom mer än kanske sju, åtta gånger sedan hon föddes. När läkaren frågade om hon kunde resa sig till sittande själv vid 6,5 månader trodde jag han skämtade.
  • Kroken
    Dasha skrev 2015-04-22 13:38:27 följande:

tur för dig att du inte tar åt dig, jag själv blir väldigt arg när någon har åsikter om mitt föräldrarskap. Det är nästan som nån instinkt som kickar igång, jag blir VÄLDIGT taggig . Mannen är lugnare, han försöker få mig att förstå att de menar ju säkert väl, och man behöver inte bli så arg bara för att de har en annan åsikt, de kanske läste inte på om detta, osv.

Alltså jag tar ju åt mig på det sättet att jag blir arg. Fast just den här grejen småskrattar jag åt för den är ju rätt löjlig. Känns inte som att min kollega har full koll riktigt. Kan ju undra exakt hur det skulle främja min dotter att lämnas bort nu när hon är i separationsfasen? Och dessutom ska hon inte skolas in på förskola förrän augusti 2016, så vi hinner nog " öva" på att lämnas med andra människor

När andra har åsikter om hur jag gör eller inte gör i mitt föräldraskap så blir jag också taggig. Minst sagt
  • Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-04-22 15:02:40 följande:

Såg att någon gav sitt barn ruccola? Är det okej nu? Minns att det inte rekommenderades till barn under ett förut.

aj, shit, just det! glömde helt Förvånad
    det var ju inte meningen att mata honom, ville sysselsätta honom på restaurangen, trodde han skulle leka med dem.
    fast det kommer nog säkert passera tarmarna och gå ut i samma form som det gick in. då är det inte mycket som stannar i kroppen. en annan sak våre om det hade varit mald ruccola i moset.
  • Dasha

har ni cyklat med era bebisar? när får man ha dem i cykelstolen, eller vad heter den? vi har en vanlig från biltema, som inte går att fälla ner. Snart blir vi sugna på en cykeltur.

Svar på tråden septemberbarn 2014